سند جامعی برای حفاظت از آرامستان های تاریخی تهران نداریم

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه شهرداری درباره ساماندهی آرامستان های شهر تهران از چند جنبه دچار اشکال است، گفت: هنوز هم سند جامعی برای چگونگی حفاظت از آرامستان های تاریخی نداریم.

سند جامعی برای حفاظت از آرامستان های تاریخی تهران نداریم

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حجت نظری با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در روز گذشته، اظهار کرد: دستور نخست جلسه، بررسی لایحه ساماندهی حفاظت و احیای مجموعه گورستان های دولاب شامل 5 گورستان واقع در محدوده منطقه 14 بود.

وی افزود: این موضوع برگرفته از بند 5 ماده 59 برنامه توسعه شهر تهران بود و شهرداری براساس آن لایحه ای برای ساماندهی آرامستان ها ارائه کرد که در نهایت موضوع به کمیسیون های مشترک یعنی کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی، سلامت و محیط زیست و همچنین شهرسازی و معماری ارجاع شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران شرح داد: قرار است در کمیسیون های مذکور به بررسی این موضوع پرداخته شود، اما در جلسه دیروز اعضای کمیسیون فرهنگی نیز نظرات خود را مطرح کردند و به این نتیجه رسیدیم که لایحه از چند جنبه دچار اشکال است.

وی ادامه داد: اشکال اول این است که در بند 5 ماده 59 موارد گسترده تری از شهرداری خواسته شده است یعنی باید برای ساماندهی همه آرامستان های تاریخی شهر اقدام می شد، اما لایحه ارائه شده توسط شهرداری فقط آرامستان های دولاب را دربرمی گرفت.

نظری گفت: اگر بخواهیم برای همه آرامستان ها حکمی به تایید شورای شهر برسانیم عملا شامل بیش از 10 آرامستان از جمله آرامستان ابن بابویه و امامزاده عبدالله در منطقه 20، ظهیرالدوله در منطقه یک و آرامستان متفقین واقع در منطقه سه خواهد شد.

وی افزود: نکته دیگر این بود که متاسفانه در لایحه مذکور متولی مشخصی درنظر گرفته نشده و نمی دانیم آیا مناطق شهرداری، سازمان بهشت زهرا یا مرجع ثالث دیگری قرار است تولیگری امر را برعهده بگیرد یا خیر. علاوه بر این آرامستان ها هم از جنبه تاریخی حائز اهمیت هستند و هم بعضا متعلق به کشور های دیگری هستند (مانند آرامستان لهستان)، بنابراین نیازمند هماهنگی با سفارت ها و ادارات مختلف است که در مرحله نخست این اقدامات انجام نشده و همچنان سند جامعی برای چگونگی حفاظت از این آرامستان ها نداریم؛ از این رو قرار شد مجموع این موارد در جلسه کمیسیون های مشترک دنبال شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دستور بعدی جلسه، بررسی لایحه اصلاحیه تبصره یکم مصوبه ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات شهر تهران بود، گفت: در گذشته شورایی با عنوان بازنگری نظامات اجرایی وجود داشت که دستورالعمل مصوبه مذکور توسط این شورا تهیه شده بود، اما با توجه به انحلال این شورا در سال 94 قرار شد ساختار جدیدی به این منظور احیا کنیم تا بتوان از قِبل آن ساختار این دستورالعمل را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: ساختار پیشنهادی شهرداری بسیار عریض و طویل و شامل 12 نفر یعنی شهردار تهران، چند تن از معاونان شهردار و چند عضو شورای شهر است، ولی پیشنهاد دادیم که این تعداد به 5 الی 8 نفر کاهش یابد. در نهایت نیز قرار شد طی روز های آینده با جمع بندی نهایی با معاونت فرهنگی و اجتماعی این موضوع را به خاتمه برسانیم.

نظری گفت: دستور بعدی کمک به توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران بود که دستورالعمل آن تغییر چندانی نداشت و صرفا درباره شرایط فعلی یعنی بیماری کرونا نکاتی مطرح شد؛ در این راستا در دستورالعمل پیشنهادی معاونت فرهنگی و اجتماعی به نکاتی از جمله تجهیز مدارس به امکانات هوشمندسازی اشاره شده که از طریق آن به دانش آموزان و معلمان که در شرایط فعلی در مدارس حاضر نمی شوند، کمک شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 936

به "سند جامعی برای حفاظت از آرامستان های تاریخی تهران نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند جامعی برای حفاظت از آرامستان های تاریخی تهران نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید