ورود انسولین های نسل تازه به ایران ، با مصرف انسولین های تازه، افت قند خون به خصوص هنگام شب کمتر می گردد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، دیابت نوع 2 بیماری است که به علت اختلال در نحوه استفاده بدن از گلوکز (قند) فرد با آن روبرو می گردد و باعث ایجاد مسائل دیگری در نحوه ذخیره و پردازش دیگر اشکال انرژی از جمله چربی در بدن می گردد. بنابراین کنترل قندخون امری بسیار لازم است.

ورود انسولین های نسل تازه به ایران ، با مصرف انسولین های تازه، افت قند خون به خصوص هنگام شب کمتر می گردد

خبرنگاران -یکتا فراهانی: تمام سلول های بدن برای عملکرد طبیعی به گلوکز احتیاج دارند. گلوکز با یاری هورمونی به نام انسولین وارد سلول ها می گردد. در دیابت نوع 2، پاسخ بدن به سطوح طبیعی یا حتی بالا انسولین متوقف می گردد و به مرور زمان، پانکراس، انسولین کافی برای هماهنگی با احتیاج بدن نمی سازد. اضافه وزن بدن، به ویژه با چربی اضافی ذخیره شده در کبد و شکم، احتیاج بدن به انسولین را افزایش می دهد. این امر باعث تجمع گلوکز در خون می گردد که در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلاتی گردد.

ضرورت کنترل قند خون

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به نظارت منظم و درمان مداوم برای حفظ سطح هدف قند خون و به همان مقدار مهم برای مدیریت دیگر شرایط همراه با دیابت احتیاج دارند.

درمان دیابت هم شامل تنظیم سبک زندگی، اقدامات مراقبت از بیمار و مصرف منظم و به موقع داروهاست. این روینمودها می توانند به کاهش خطر عوارض یاری نمایند. یادگیری مدیریت دیابت فرایندی است که در طول زندگی ادامه می یابد.

در قرن بیست و یکم شاهد ورود چندین محصول آنالوگ انسولین و اصلاح رژیم های انسولین، و درمان با انسولین مکمل (عمدتاً با استفاده از انسولین های پایه) در دیابت نوع 2 بوده است. با وجود این، بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت تحت درمان با انسولین در کنترل ضعیف قند خون باقی می مانند. این ممکن است نشان دهنده درمان ناصحیح و بی توجهی به مصرف دارو و کنترل قند خون باشد، اما این مسائل در برخی موارد می تواند ناشی از نگرانی در خصوص هیپوگلیسمی (افت قند خون ) باشد.

چرا به انسولین پایه بهتری احتیاج داریم؟

انسولین های پایه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در درمان پایه بولوس (روش درمانی رایج شامل استفاده ترکیبی انسولین پایه و انسولین بولوس که هر دو در کنار هم برترین نتیجه را برای کنترل مقدار قند خون بدن و در نهایت کنترل بیماری دیابت ارائه می دهد) استفاده می گردد و در حال حاضر به طور گسترده در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان رژیم های پایه-بولوس یا پایه به علاوه خوراکی داروهای ضد دیابت (OAD) استفاده می گردد.

متأسفانه با وجود در دسترس بودن آنالوگ های انسولین و آموزش بهبود یافته برای بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنها، احتمال دستیابی به کنترل خوب قند خون طبق دستورالعمل های اخیر پایین است.

بیمارانی که به اهداف معین شده برای کنترل قند خون دست نمی یابند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. از آنجایی که چنین کنترل ضعیفی در نهایت منجر به بروز زودرس عوارض عروقی می گردد، هزینه مراقبت از دیابت در سراسر دنیا به سرعت در حال افزایش است.

ورود انسولین های تازه

دکتر محمد رضا مهاجر تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم درباره مزایای انسولین های نسل تازه می گوید: از حدود صد سال پیش که از فراوری اولین انسولین می گذرد، کیفیت این دارو پیشرفت های زیادی نموده است. ابتدا منبع انسولین، حیوانی بود و سپس انسولین های نوترکیب به بازار عرضه شد و پس از آن نیز با پیشرفت علم، انسولین های قلمی به بازار آمدند.

مزایای انسولین های تازه

به گفته این فوق تخصص غدد، انسولین های نسل تازه نسبت به انسولین های قدیم مزایای زیادی دارند. در انسولین های نوع تازه به علت طولانی اثر بودن، فرد دچار افت قند خون کمتری به خصوص هنگام شب می گردد و تعداد انسولینی که باید در طول روز مصرف گردد نیز کمتر است. بنابراین فرد مبتلا به دیابت در طول روز احتیاج به یک و درنهایت دو مرتبه مصرف انسولین دارد.

کنترل قند خون بعد از مصرف غذا

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی دیگر از مزایای انسولین های نسل تازه آن است که قند خون فرد بعد از مصرف غذا کاهش می یابد و تحت کنترل است.

به طور کلی انسولین های نسل تازهی وجود دارند که از هر دو مزیت کوتاه اثر و طولانی اثر بودن به طور همزمان برخوردار هستند و فرد می تواند حتی در طول شبانه روز، ساعت مصرف آن را تغییر دهد.

به طور مثال اگر فرد در وعده ناهار غذای سنگینی میل کند می تواند انسولین نوع تازه را ظهر تزریق کند و اگر ناهار او سبک باشد و شب غذای پرکالری بخورد نیز می تواند تزریق انسولین نوع تازه را به شب موکول کند.

دکتر مهاجر تهرانی می گوید خوشبختانه این انسولین نوع تازه به زودی در داخل کشور فراوری می گردد و هموطنان مبتلا به دیابت نیز می توانند از این محصول داخلی بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:

نکته بهداشتی روز: انواع انسولین موجود در بازار چه تفاوت هایی با هم دارند؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2187

به "ورود انسولین های نسل تازه به ایران ، با مصرف انسولین های تازه، افت قند خون به خصوص هنگام شب کمتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود انسولین های نسل تازه به ایران ، با مصرف انسولین های تازه، افت قند خون به خصوص هنگام شب کمتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید