دنیای متفاوت با فناوری های متفاوت ، تقلید از انسان راهکار رسیدن به پاسخ های پیچیده

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، توسعه تکنولوژی در دنیا موجب شده تا بسیاری از مسائل پیچیده با الگوگیری و تقلید از مغز انسان حل گردد.

دنیای متفاوت با فناوری های متفاوت ، تقلید از انسان راهکار رسیدن به پاسخ های پیچیده

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی - دنیای عجیبی داریم؛ اصلا خود ما هم انسان های عجیبی هستیم، همان اشرف مخلوقات که خدا فرموده است. کار های عجیب و غریب می کنیم و حاصلش می گردد یک تکنولوژی جدید که می تواند دنیا را در همه ابعاد خود متحول کند. گاهی به سلاحی مخرب تبدیل می گردد و گاهی ابزاری دقیق در دست پژوهشگران برای توسعه علم در زمینه های مختلف.

شاید یکی از این عجایب فناوری ابداع روشی برای تقلید از حرکات انسان باشد. ساخته ای که بتواند با تجزیه و تحلیل داده ها رفتاری انسانی ارائه کند، هوش مصنوعی این قابلیت را داشت؛ هوش مصنوعی توانایی تقلید رفتار های انسانی را دارد و ما در عصری زندگی می کنیم که اگر نتوانیم در این حوزه پرشتاب حرکت کنیم از غافله دنیای جدین سال عقب خواهیم ماند. حالا دیگر از صنعت خودرو سازی و سفر به فضا تا علوم انسانی همچون صنعت بیمه و حتی علوم باستان شناسی به هوش مصنوعی محتاج است و همین امر موجب می گردد تا محققان، پژوهشگران و فناوران ایرانی نیز قدم در این راه سخت، اما پرسود گذاشته و برای توسعه آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و حتی دانشگاه های برجسته کشور به این حوزه ورود پیدا نموده اند و هر روز تعداد علاقه مندان به هشو مصنوعی بیشتر از گذشته نیز می گردد. از آن جا که ما در شرایط تحریمی قرار داریم در نتیجه دسترسی به بعضی ابزار و حتی بعضی و مقالات و علوم تازه به دست آمده در دنیا برایمان سخت است در نتیجه تا رسیدن به نطقه ایده آل راه طولانی را در پیشی داریم از همین رو هم یکی از لوازم توسعه چنین فناوری هایی در کشور به دو بخش اقتصادی و اجرایی تقسیم می گردد.

به تلفن همراهی که در دستتان است نگاه کنید، مملو از نرم افزار هایی است که از هوش مصنوعی تبعیت می نمایند. به راحتی می توانید تصاویر جذاب و بامزه از چهره تان بگیرید و یا از مسیریاب ها بهره ببرید، یا زمانی که در خانه رو مبل نشسته اید و برای تماشای یک فیلم سینمایی از سینمای خانگی بهره می برید یک شرکت سازنده این سینما های خانگی مدلی روانه بازار نموده که با یاری هوش مصنوعی صدای محیط را گرفته و بهترین کیفیت صدا را به شما عرضه می نماید. حتی به تازگی یک شرکت بزرگ فراوری نماینده لوازم برقی و خانگی مدعی شده در حال فراوری انسان مصنوعی است. انسانی که با استفاده از هوش مصنوعی می تواند خدمات مختلفی ارائه کند.

حمایت اقتصادی از استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در ایران مدل های مختلفی دارد، اما اگر بخواهیم صادقانه به موضوع نگاه کنیم در می یابیم هر جا که بخش خصوصی ورود نموده نتیجه به دست آمده هم مطلوب تر بوده است. همچنین از سوی دیگر ضروری است دانشجویان پژوهشگر خصوصا آن ها که در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند کوشش نمایند تا سرانجام نامه هایشان در راستای تبدیل شدن به محصول باشد.

محصول فناورانه علاوه بر درآمدزایی و ذخیره ارز توانایی نگهداری سرمایه انسانی در کشور را دارد و بسیاری از نخبگان اگر بتوانند ایده هایشان را به محصول تبدیل نمایند انگیزه بیشتری برای ماندن در کشور خواهند داشت.

بسیاری از بخش های اجرایی و سرمایه گذار کوشش می نمایند تا حفظ نیروی انسانی و سرمایه کشور حفظ گردد و خاصه معاونت علمی در این راه وظابف جدی را در بر دوش خود حس می نماید و باید با برنامه ریزی های صحیح این بخش از فناوری را توسعه دهد. مهدی محمدی دبیرستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اولویت های کاری این ستاد در آینده، اظهار می نماید: در کوشش هستیم که با تمرکز بر روی فناوری های نوظهور، به حوزه هوش مصنوعی و بلاک چین بپردازیم.

به گفته محمدی، بیشتر برنامه های تدوین شده ستاد حمایت از حوزه های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک چین و فناوری های مجازی سازی است.

دبیرستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه تاکید نمود: یکی از اقدامات مهم ما در این مدت تعریف و تدوین برنامه مدون برای ستاد بود که در این برنامه، اقدامات و اولویت های کاری ستاد تا سه سال آینده را ترسیم نموده ایم.

ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف توسعه فناوری های نوظهور و تحول آفرین در بخش دیجتیال و هوشمندسازی و حمایت از نوآوران و کارآفرینان دانش بنیان شکل گرفته است.

پیشتر از هوش مصنوعی یاد شد، اینکه در این نوع از فناوری خلاقیت وجود دارد. البته نمی تواند جایگزین صد درصد نیروی انسانی باشد، اما این توانایی را دارد که بخش عمده ای از رفتار های انسانی را تقلید کرد و راه های جدیدی را پیش روی انسان قرار دهد.

ربات های کوچک را به خاطر بیاورید، همان ها که چند حرکت ساده انجام می دادند و صدا های ضبط شده که قند توی دلمان آب می کرد. همان اسباب بازی های ساده حالا در هزاره جدید و با توسعه تکنولوژی می توانند رفتار انسان را تقلید نمایند که سرمنشا آن هوش مصنوعی است.

شاید یکی از جدیدترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در ایران، ربات انسان نمای سورنا 4 باشد. رباتی که حاصل کوشش دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران است؛ یا هوش مصنوعی که قرار است در ماهواره ناهید مورد استفاده قرار گیرد و حاصل کوشش دانشجویان دانشگاه امیرکبیر است.

نمونه های دانشگاهی عموما زمانی رسانه ای می شوند که در سطح پروژه های ملی باشند، اما امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از شرکت های دانش بنیان در حوزه آب، انرژی، سلامت و فناوری های پیچیده مشغول فعالیت بوده و حتی محصولاتی برای عرضه و صادرات دارند.

اینکه ایرانی ها توانمندی رسیدن به سایر کشور های پیشرو در این حوزه را دارند شکی نیست، زیرا بنابر آمار های اعلام شده در سال 2018 ایران تا رتبه پنجم دنیا در هوش مصنوعی رسیده است، اما ضروری است تا بستر های لازم در کشور ایجاد گردد. بستر هایی همچون تامین اقتصادی لازم، حمایت های معنوی و توسعه فضای دانشگاهی. دنیای امروز دنیای پیشرفت تکنولوژی است و هر روز که می گذرد بعضی کشور ها چند قدم جلوتر هستند در نتیجه هر غفلتی ایران را از قطار توسعه دنیای عقب می اندازد. هوش مصنوعی می تواند یک ابزار مهم و کارا در دستان مدیران باشد و مسائل پیچیده را حل نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 617

به "دنیای متفاوت با فناوری های متفاوت ، تقلید از انسان راهکار رسیدن به پاسخ های پیچیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای متفاوت با فناوری های متفاوت ، تقلید از انسان راهکار رسیدن به پاسخ های پیچیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید