سر نخ دلایل سرنگونی قذافی در ایمیل های هیلاری کلینتون

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، ایمیل های متعلق به هیلاری کلینتون فاش ساخته اند که معمر قذافی با مداخله فرانسه و تنها از آن جهت که پاریس خواهان حفظ پایگاه اقتصادی خود در کشورهای آفریقایی بود، کشته شد.

سر نخ دلایل سرنگونی قذافی در ایمیل های هیلاری کلینتون

به گزارش پایگاه کی آفریکا یکی از 3000 ایمیل جدید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که از سوی وزارت امور خارجه در سال 2016 منتشر شده در بر دارنده سندی است مبنی بر اینکه کشورهای غربی از ائتلاف ناتو به عنوان ابزاری برای سرنگون کردن معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی استفاده کردند.

این اقدام ناتو برای سرنگونی قذافی هدفش حمایت از مرم نبوده بلکه دفع کوشش قذافی برای ایجاد یک واحد ارز آفریقایی با پشتیبانی طلا برای رقابت با انحصار بانکداری غربی ها بوده است.

این ایمیل مربوط به آوریل 2011 که از سوی سیدنی بدومنتال یک مشاور معتمد هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا نزد او فرستاده شده موضوعش مشتری فرانسه و طلای قذافی بوده و یک سری مقاصد مداخله جویانه غربی ها را فاش می نماید.

این ایمیل ها نشان می دهند که ابتکار عمل نظامی ناتو با رهبری فرانسه در لیبی هدفش دسترسی بیشتر به سهم بیشتری از فراوری نفت لیبی و تضعیف یک طرح بلندمدت قذافی برای ریشه کن کردن فرانسه به عنوان قدرت مسلط در آفریقای فرانسه زبان بوده است.

در این ایمیل نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه به عنوان عامل رهبری این حمله به لیبی با پنج هدف معین معرفی می گردد: به دست آوردن نفت لیبی، تضمین نفوذ فرانسه در منطقه، تقویت وجهه داخلی سارکوزی، تقویت صندلی نظامی فرانسه و جلوگیری از نفوذ قذافی در آفریقای فرانسه زبان.

اما در بخشی از این نامه به تهدید بزرگ ذخایر طلا و نقره قذافی اشاره شده و آن را 143 تن طلا و حجم مشابهی نقره برآورد می نماید. این ایمیل تصریح می نماید که منابع اطلاعاتی عنوان می نمایند که انگیزه پشت حمله فرانسه به لیبی اقدامی حساب شده برای تقویت یک قدرت بیشتر، استفاده از ناتو به عنوان یک ابزار برای فتوحات امپریالیستی و نه یک مداخله انسان محبت آمیز و دادن تبلیغات غلط به مردم در این زمینه بوده است.

این ایمیل نوشته است این ذخایر طلا قبل از شورش های فعلی در لیبی انبار شده و هدفش استفاده از آن برای یک واحد ارز پان آفریقایی بر مبنای دینار طلایی لیبی بوده است. هدفش ارائه یک جایگزین برای فرانک فرانسه به کشورهای آفریقایی فرانسوی زبان بوده است.

این اسناد نشان می دهند زمانیکه سازمان اطلاعات فرانسه از ابتکار عمل ایجاد ارز رقابتی با سیستم بانک مرکزی غرب با خبر شد تصمیم سرنگونی قذافی به وسیله نظامی و با دخالت ائتلاف ناتو گرفته شد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 430

به "سر نخ دلایل سرنگونی قذافی در ایمیل های هیلاری کلینتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سر نخ دلایل سرنگونی قذافی در ایمیل های هیلاری کلینتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید