آیا از اندام های سیستم گوارش و نحوه کار آن ها اطلاعاتی دارید؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، آیا فرایند هضم قبل از این که شما آغاز خوردن غذا کنید، رخ می دهد؟ هنگامی که اندام های اصلی ما مانند چشم ها، بینی و گوش ها حضور مواد غذایی را حس می نمایند، و اندام های دیگر را به منظور آغاز فراوری بزاق و

آیا از اندام های سیستم گوارش و نحوه کار آن ها اطلاعاتی دارید؟

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

آیا فرایند هضم قبل از این که شما آغاز خوردن غذا کنید، رخ می دهد؟ هنگامی که اندام های اصلی ما مانند چشم ها، بینی و گوش ها حضور مواد غذایی را حس می نمایند، و اندام های دیگر را به منظور آغاز فراوری بزاق و عصاره های مختلف هضم که برای فرایند هضم ضروری می باشند، مطلع می سازند. هضم، فرایند تجزیه مواد غذایی به مولکول های کوچکتر بوده که این مولکول ها می تواند با استفاده از انرژی جهت ساخت و پرورش سلول ها به راحتی به وسیله بدن جذب می گردند. سیستم گوارش انسان همه کربوهیدرات ها، ویتامین ها، چربی ها و آمینو اسیدهای ضروری بدن را فراهم آورده که بروارد شده که باعث عملکرد 50 تا 75 تریلیون سلول می گردند. بعلاوه همه محصولات زائد را هم از بدن حذف می نماید.

در طول این فرایند، اندام های بسیاری وجود دارند که به تجزیه مواد غذایی یاری می نمایند. در این جا همه اندام هایی که در فرایند هضم نقش دارند، همراه با عملکرد آن ها را به طور خلاصه توضیح می دهیم.

اندام های مختلف سیستم گوارش و عملکرد آن ها

سیستم گوارش انسان می تواند به دو بخش دستگاه گوارش فوقانی و دستگاه گوارش تحتانی طبقه بندی شود.

دستگاه گوارش فوقانی

فرایند هضم در دستگاه گوارش فوقانی آغاز شده که شامل دهان، دندان، زبان، مری، حنجره و معده می باشد.

دهان

اولین اندامی که فرایند هضم را آغاز می نماید دندان می باشد، و در این بخش فرایند شکستن مواد غذایی رخ می دهد. دهان حاوی سه اندام اصلی به نام غده های بزاقی، زبان و دندان می باشد.

غده های بزاقی

هنگامی که غذا به دهان می رسد، سه جفت غده بزاقی برون ریز آغاز به ترشح بزاق نموده که این بزاق ها به اسم یک عامل روان نماینده جهت مرطوب سازی غذا عمل می نمایند. بزاق آنزیمی به نام آمیلاز را هم فراوری نموده که به تجزیه نشاسته موجود در غذاهای حاوی نشاسته بالا به قند و یا مالتوز یاری می نماید. بزاق حاوی بعضی خواص ضد باکتریایی و یا ضد عفونی نماینده بوده که بعضی از باکتری ها و قارچ ها را در طول فرایند جویدن از بین می برد.

زبان

طول این اندام چشایی بسیار بیشتر از طول جوانه های چشایی می باشد. این اندام به فرایند جویدن و بلع یاری می نماید. زبان مواد غذایی را هم راهنمایی نموده و آن ها را بین دندان های بالایی و پایینی نگه می دارد. غذاهای جویده شده به قطعات کوچکی تقسیم شده و سپس هضم می شود.

دندان

درست مانند زبان، دندان ها هم نقش مهمی در آماده سازی مواد غذایی جهت هضم ایفاء می نمایند. از آن جا که زبان در برابر دندان ها قرار می گیرد، آغاز به جویدن و شکستن آن ها به قطعات کوچکتر می نماید. اگرچه دندان نقش مهمی در ساده سازی شیمیایی غذاها ندارد، اما جویدن مواد غذایی به وسیله دندان ها باعث سهولت کار اندام های دیگر جهت تجزیه مواد غذایی و جذب آن ها می شود.

گلو

گلو پشت دندان و یا حفره دهانی واقع شده است. نقش اصلی گلو جلوگیری از ورود غذا به جعبه صدا و یا حنجره می باشد.

مری

مری یک لوله عضلانی بوده که دهان را به معده متصل می نماید. این اندام حدود 10 اینچ طول و 1 اینچ عرض دارد. هنگامی که غذا جویده و نرم شد، به وسیله مری که دارای دو ماهیچه می باشد، عبور می نماید.

با این حال، گلو و مری به طور مستقیم مرتبط با ساده سازی غذا نیستند، عملکرد آن ها انتقال مواد غذایی به معده می باشد.

معده

معده اندامی بوده که عمل تجزیه مواد غذایی را بر عهده دارد. این اندام مواد غذایی قورت داده شده در مری را دریافت نموده و به منظور تجزیه بیشتر آن ها، با عصاره گاستریک ترکیب می سازد. معده به چهار بخش تقسیم می شود.

قسمت کاردیا قطعات کوچک غذا را از مری دریافت می نمایند. سپس آن ها را وارد بخش بالایی معده می سازند. معده می تواند به منظور تطبیق دادن خود حدود یک چهارم غذا و مایعات بدون اعمال فشار بر روی این اندام، گشاد شود.

سپس قطعات غذایی به بزرگترین بخش معده انتقال داده می شود، در این قسمت قطعات غذایی به کیموس تبدیل می شوند. کیموس ماده غذایی تا حدی هضم شده نیمه مایع بوده که با عصاره گاستریک مخلوط شده است. کیموس در نهایت به آنتروم که پایین ترین بخش معده است، وارد می شود. این بخش قیفی شکل بوده و معده را به دوازدهه متصل می سازد.

قسمت پایینی دستگاه گوارش

قسمت پایینی دستگاه گوارش از روده کوچک، روده بزرگ و مقعد تشکیل شده است. در حین فرایند هضم، بخش پایینی دستگاه گوارش به یکسان سازی همه مواد غذایی که به وسیله بخش بالایی دستگاه گوارش ساده سازی شده اند، یاری می نماید.

روده کوچک

روده کوچک طویل ترین بخش دستگاه گوارش به تعداد می رود. با این حال، به این علت که دارای قطر کوچک تری نسبت به روده بزرگ است، به این نام خوانده می شود. هدف اصلی روده کوچک جذب مواد مغذی از غذا در حین فرایند هضم می باشد. این اندام دارای سه بخش دوازدهه، ژژونوم و روده دراز می باشد.

دوازدهه

دوازدهه کوتاه ترین بخش روده کوچک بوده و به بخش پایینی معده متصل می باشد. عملکرد اصلی دوازدهه تجزیه مواد غذایی با استفاده از آنزیم های ترشح شده از پانکراس و صفرای ترشح شده به وسیله کبد می باشد.

ژژونوم

ژژونوم بخش میانی روده کوچک می باشد. مهم ترین وظیفه این اندام، جذب کربوهیدرات ها و پروتئین ها می باشد. این اندام دارای برامدگی های کرک مانند به نام ویلی می باشد. ویلی مساحت سطح جذب داخلی را افزایش داده که این امر به نوبه خود به جذب مواد غذایی بیشتر یاری می نماید. ویلی به رگ های خونی متصل می باشد، به طوری که گردش خون می تواند مواد مغذی را به بخش های مختلف بدن حمل کند.

روده دراز

روده دراز بخش انتهایی روده کوچک می باشد. عملکرد اصلی این اندام جذب ویتامین ها و دیگر مواد تغذیه ای بوده که به وسیله ژژونوم از دست رفته است. غذاهای هضم نشده هم به وسیله این اندام به درون روده بزرگ انتقال داده می شود.

میانه طول روده کوچک در مرد بالغ حدود 9/6 متر می باشد. با این حال، طول این اندام بین افراد مختلف، متفاوت می باشد. این اندام حتی ممکن است به بزرگی 8/9 متر هم برسد.

روده بزرگ

روده بزرگ اندامی بسیار اختصاصی از سیستم گوارش می باشد. عملکرد اصلی این اندام جذب آب به جای مانده از مواد غذایی غیر قابل هضم و دفع مواد زائد ناخواسته از بدن می باشد. روده بزرگ به سه بخش روده کور، کولون و راست روده تقسیم می شود.

روده کور

روده کور در ابتدای روده بزرگ قرار داشته و کیسه متصل بین روده بزرگ و کوچک می باشد. این اندام ماده مدفوع را از روده دراز دریافت نموده و آن را به کولون می فرستند. روده کور به آپاندیس هم متصل می باشد.

کولون

عملکرد اصلی این اندام استخراج همه آب و نمک های موجود در مواد زائد قبل از حذف آن ها از بدن می باشد.

راست روده

راست روده یک اتاقک 8 اینچی بوده که کولون را به کانال مقعد متصل می سازد. عملکرد اصلی راست روده دریافت مدفوع و یا مواد زائد از کولون بوده و به اسم یک محل موقت ذخیره سازی مدفوع تا زمان تخلیه، عمل می نمایند. این اندام سیگنال هایی را به مغز فرستاده که معین می شود چه موقع مدفوع دفع شود.

کانال مقعد

کانال مقعد آخرین بخش دستگاه گوارش می باشد. این اندام بین راست روده و مقعد واقع شده است. عملکرد اصلی مقعد دفع مواد زائد از بدن می باشد.منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1751

به "آیا از اندام های سیستم گوارش و نحوه کار آن ها اطلاعاتی دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا از اندام های سیستم گوارش و نحوه کار آن ها اطلاعاتی دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید