گیمرها دیگر به بازی های استراتژی پیچیده علاقه نشان نمی دهند
به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، بر اساس یک تحقیق نو، بازی های ویدیویی با عناصر استراتژی پیچیده دیگر مانند گذشته جذابیتی برای بازیکنان ندارند.
در این گزارش اینکه جنبه های بازی ها چقدر برای افراد مختلف مجذوب نماینده هستند، در طی 9 سال آنالیز شده است. این جنبه ها شامل تخریب، هیجان، رقابت، اجتماع، چالش، استراتژی، تکمیل اهداف، قدرت، فانتزی، داستان، کشف و طراحی می گردد. Quantic Foundry که این گزارش را ارئه داده، نگاهی به انگیزه گیمر ها در طول سال ها انداخته و متوجه شده که همه این ها به جز استراتژی، نسبتا ثابت مانده اند. در خلاصه گزارش آمده است که بازیکنانی که امتیاز بالایی در این مؤلفه دارند، از بازی هایی لذت می برند که احتیاج به تصمیم گیری و برنامه ریزی دقیق دارند. به عبارتی آن ها دوست دارند در خصوص گزینه ها و نتایج احتمالی اقدامات خود فکر نمایند.
این ها ممکن است تصمیمات مربوط به متعادل کردن منابع و اهداف رقابتی، مدیریت دیپلماسی خارجی یا یافتن استراتژی های بهینه در دراز مدت باشد. آن ها تمایل دارند هم از نبرد تاکتیکی در بازی هایی مانند XCOM یا Fire Emblem لذت ببرند و هم از تماشا به ثمر نشستن برنامه های با دقت طراحی شده خود در بازی هایی مانند Civilization ،Cities: Skylines یا Europa Universalis لذت ببرند.
هرچند در طول 1.7 میلیون نظرسنجی خود، Quantic Foundry دریافت که دو سوم هواداران استراتژی در سراسر دنیا به جز چین، جایی که گیمر ها انگیزه بازی بسیار متفاوتی دارند، علاقه خود را به این جنبه از بازی های ویدیویی از دست داده اند. در این گزارش گفته شده که 67 درصد از گیمر های امروزی در مقایسه با گیمر های معمولی در ژوئن 2015، کمتر به تفکر استراتژیک و برنامه ریزی هنگام بازی اهمیت می دهند.
این روند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اما Quantic Foundry نتوانسته هیچ گونه تفکیک مشخصی را بین مردان و زنان یا گیمر های مستقر در داخل یا خارج از ایالات متحده پیدا کند. این روند به سایر گرایش های مرتبط با کاهش دامنه توجه، مانند ویدیو های کوتاه تر یوتیوب در حال حاضر، با ایجاد بازدیدهای بیشتر تشبیه شد. اما Quantic Foundry اعتراف نموده که تشخیص دلیل و معلول سخت است و شواهد کافی برای مقصر دانستن رسانه های اجتماعی وجود ندارد.
با این حال، برنامه هایی مانند فیس بوک، تیک تاک، توییتر، اینستاگرام و دیگر برنامه های رسانه های اجتماعی می توانند روند ذکر شده را تسریع نمایند. Quantic Foundry می گوید که افزایش منفی گرایی، مداخله گری و دستکاری عاطفی در رسانه های اجتماعی باعث شده که نتوانیم به طور عمیق درباره مسائل فکر کنیم.
در هر صورت بدون در نظر گرفتن دلیل، Quantic Foundry گفته که گیمر ها در طول 9 سال گذشته کمتر به تفکر استراتژیک علاقه نشان داده اند. این بدان معناست که بسیاری دیگر علاقه ای به چالش های فکری زیاد در بازی ها ندارند. ذکتر این نکته مهم است که اگرچه هنوز آثار استراتژیک زیادی در راه هستند اما این روند حتی ممکن است بر نحوه ساخت و بازاریابی بازی ها به وسیله توسعه دهندگان تأثیر بگذارد.
در رابطه با آخرین آثار استراتژی بهتر است بدانید که بازی Capes به عنوان یک اثر نقش آفرینی استراتژیک نوبتی به تازگی عرضه شده و Firaxis Games، استودیوی سازنده XCOM: Chimera Squad و Marvels Midnight Suns نیز در حال توسعه یک بازی نو از سری Civilization است اما هنوز هیچ خبری در خصوص تاریخ انتشار آن وجود ندارد. تیمی از توسعه دهندگان سابق بلیزارد نیز در حال کار روی Stormgate که در آینده ای پساآخرالزمانی جریان داشته و در سه ماهه سوم سال 2024 منتشر می گردد.
منبع: IGN
منبع: دیجیکالا مگ