شارژ باتری سازها تمام شد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، به سراغ یکی از کاسب های سرشناس خیابان دولت رفتیم و با او درباره کسب و کارش و بعلاوه حال و هوای محله همکلام شدیم. ولی الله منتظری از کاسب های قدیمی محله است که در سه راهی نشاط مغازه باتری فروشی دارد.

شارژ باتری سازها تمام شد

خبرنگاران - سید حسین میرزمانی:

لطفا در ابتدا کمی از خودتان بگویید و بفرمایید چند سال است که کاسب این محله هستید؟

بنده ولی الله منتظری متولد سال 1329 در شهرستان تفت یزد هستم و از شهریور 1342 پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به تهران آمدم و در کنار برادرم در حرفه باتری سازی مشغول به کار شدم که ابتدا محل کارمان در خیابان شریعتی دوراهی قلهک کوچه لادن بود و بعد از 5، 6 سال به خیابان دولت سه راه نشاط آمدیم و در حین کار هم به تحصیلاتم تا مقطع دیپلم ادامه دادم در سال 1356 بعد از خدمت سربازی در سن 25 سالگی ازدواج کردم که ثمره آن 2 دختر و یک پسر است و در حال حاضر پسرم در کنارم کار می نماید.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

کمی برایمان از اوضاع و احوال محله بگویید.

خیابانی که سابقاً به نام دولت بود و در حال حاضر نام آن را شهید کلاهدوز گذاشته اند قبلاً باریک تر و یکطرفه بود و بیشتر مغازه هایی که در این محدوده وجود دارند قبلاً اصلاً وجود نداشتند و بیشتر بافت این محدوده مسکونی بود. محدوده قلهک به نظر بنده از نظر بافت مسکونی ساکنان آن نسبت به دیگر محله های شهر تهران تغییرات کمی داشته و هنوز کسانی که از قدیم به این محل آمده اند هنوز هم بخش بزرگی از محله را تشکیل می دهند مثلاً یزدی ها که از قدیم به این محل آمده بودند و چون بنده تعمیرکار بودم و به نوعی در محله در صنف خودم سرشناس بودم در بین مشتری هایمان داریم کسانی را که پدربزرگ هایشان مشتری ما بوده اند.

شرایط کاسبی به صورت اعم و در حرفه شما به صورت اخص نسبت به گذشته چه تغییری نموده است؟

در قدیم بین کسبه احساس مسئولیت نسبت به کارشان و خدمتی که به مردم ارائه می کردند بیشتر بود و مثلاً اگر کسی می آمد و اتومبیلش جایی مانده بود و خراب بود به هر نحوی بود حتی تا پاسی از شب می رفتیم و کارش را راه می انداختیم و بارها می شد بچه هایم که باید برای آمدن به خانه دنبالشان می رفتم را جلو مدرسه معطل می کردم تا کار مردم را راه بیندازم و مردم با رضایت خاطر از پیش ما بروند اما الان در همین مغازه خودمان نیروهایی که برای ما کار می نمایند فقط تا انتها ساعت کاری شان کار می نمایند و حتی اگر مشتری باشد کار را به فردا موکول می نمایند.

در گذشته فعالیت در صنف باتری بیشتر کار دست و تعمیراتی بود و به معنای واقعی باتری سازی بود و مانند گلگیرساز و رادیاتورساز و یا مانند صنف های دیگر که چینی رابند می زدند و لباس را می دوختند و رفو می کردند ما هم باتری را تا مرحله آخر تعمیر می کردیم و باتری های 12 ولتی که از 6 خانه 2 ولتی تشکیل شده بودند و به آنها اصطلاحاً باتری های قیری می گفتیم کاملاً قابل بازسازی و تعمیر بود اما در حال حاضر باتری های موجود در بازار سیلد اسید است که در بین مردم به نام اتمی جا افتاده یک بارمصرفند و پسوند ((سازی)) هم در صنف باتری مانند صنف های دیگر تقریباً از میان رفته است و تعمیر جایش را به تعویض داده است.

از سال های فعالیتتان در محله آیا خاطره دارید؟

بله، زمانی که در مغازه خیابان شریعتی بودیم یک روز صبح که سرگرم کار روی یک اتومبیل بودم یک راننده تاکسی که آشنایی با هم داشتیم آمد و گفت ماشینش جلو در است و سوییچ را داد و خواست که نگاهی به آن بیندازم و مشکلش را رفع کنم آن زمان پیکان تازه وارد خطوط تاکسی شده بود و هنوز بیشتر تاکسی ها فیات بودند خلاصه من که سرگرم کار دیگری بودم شاگردم که رسید گفتم که نگاهی به ماشین جلو در بیندازد و ببیند که مشکلش چیست. بعد از چند دقیقه شاگردم برگشت و گفت که قطعه ای خراب است و باید تعویض گردد. بعد از یک ساعت که راننده تاکسی ای که ماشینش را برای تعمیر سپرده بود آمد و سراغ اشکال ماشینش را گرفت به او گفتم که فلان قطعه ماشین فیات شما خراب است و باید عوض گردد و او بلافاصله گفت که ماشین او پیکان است و وقتی از او خواستم که اتومبیلش را نشانم بدهد پیکانی را که آن طرف خیابان بود نشانم داد و وقتی دست توی جیبم کردم سوییچش هنوز توی جیبم بود و معلوم شد که شاگردم به اشتباه فیاتی را که غفلتاً در آن قفل هم نبوده وارسی نموده است که بلافاصله قطعه ای را که باز نموده بودیم سرجایش بستیم.

آیا شده طی این سال ها با یکی از کسبه محل و یا اهالی محله مسئله ای داشته باشید؟

کسبه محله ما همواره هوای هم را داشته اند و رقابت بی جایی که بعضاً در جاهای دیگر دیده می گردد در این محل وجود ندارد. مسئله ای که گاهی باعث بگومگوهایی با برخی مشتری ها شده در رابطه با خدمات پس از فروش است. خدمات پس از فروش در کشور ما درست جا نیفتاده و وقتی به مشتری در رابطه با مشکل باتری اتومبیلش شرح می دهیم گاهی پیش می آید که حرف ما را باور نمی نماید و فکر می نماید که می خواهیم از زیر گارانتی دربرویم. به غیر از این ما همواره سعی نموده ایم که مردم دار باشیم.

موج گرانی و تورم در سال های اخیر در حوزه کاری شما چه تأثیراتی داشته است؟

در 2، 3 سال اخیر تورم در کار ما سیصددرصد بود یعنی اینکه قیمت اجناس 3 برابر شد و سبب کسادی بازار شده است و به فراوری هم ضربه زده است به طوری که در حال حاضر کارخانه های موجود در کشور تنها 30 تا 40 درصد مصرف کشور را تأمین می نمایند و بیش از 50 درصد مصرف باتری کشور از کره جنوبی، ترکیه و چین وارد می گردد که این کسادی در همه بخش ها و همه صنف های شغلی دیده می گردد. و مثالش در صنف ما که وسیله مصرفی مردم را می فروشیم این است که وقتی اوضاع مردم خوب نباشد آنوقت حتی اگر باتری اتومبیلشان ضعیف باشد باز تا جایی که بتوانند از آن استفاده می نمایند (که این باعث آسیب به قسمت های دیگر اتومبیل می گردد) و یا در پی باتری دست دوم می روند.

روزی چند باتری می فروشید؟

در فصل تابستان در منطقه ای که ما فعالیت می کنیم به علت استفاده از کولر اتومبیل خرید باتری بیشتر صورت می گیرد و فروش ما در فصل تابستان گاهی به روزی 10 تا هم می رسد اما در فصل زمستان فروش ما کمتر می گردد حدوداً روزی 5 تا است.

منتشر شده در خبرنگاران محله منطقه 3 به تاریخ 1393/2/13

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2133

به "شارژ باتری سازها تمام شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "شارژ باتری سازها تمام شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارژ باتری سازها تمام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید