چرا بعضی چهره ها املاک دوبی را تبلیغ می نمایند؟
به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، چند روز پیش فیلمی در فضای مجازی از سیدجواد هاشمی منتشر شد که در آن سرمایه گذاری روی ملک در دوبی را تبلیغ می کرد و مشخصات یک شرکت داخلی به نام داماک را که کارگزار این نوع سرمایه گذاری است، به مخاطبان می داد.
جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تک برگی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
به گزارش خبرنگاران، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: این اتفاق چنان موجی از نقدها را به سمت جواد هاشمی سرازیر کرد که او بلافاصله ناچار به عذرخواهی از مخاطبانش شد.
سیدجواد هاشمی هنرپیشه ای است که از اولین روزهای حضور جلوی دوربین، در نقش شهدای دفاع مقدس و شخصیت های مذهبی و مهربان ظاهر شده بود و در ایام مذهبی، خصوصا عزاداری های محرم یا ماه مبارک رمضان، به عنوان مجری برنامه های مذهبی و مناسبتی در تلویزیون ظاهر می شد. تبلیغ خرید ملک در دوبی با عباراتی مثل لایف استایل دوبی چنین و چنان است، با چیزی که جامعه ایران از شخصیت او سراغ داشت، تناقض شدیدی پیدا می کرد. این بازیگر نقش شهید کشوری، با همان لحنی که در ماه رمضان از مردم طلب دعای خیر در حق همدیگر می کرد، سرمایه گذاری روی ملک در دوبی را تبلیغ می کرد که چنین چیزی برای مردم و مخاطبان واقعا اشک آور بود!
البته پیش از این هم حضور هنرپیشه های ایرانی در تبلیغات بازرگانی با نقدهای روبرو شده بود و پاسخی که به نقدها مردم در این زمینه داده می شد، معمولا اقتباس ساده سازی و سطحی شده ای از گزاره های لیبرال است که زندگی و رفتار هرکس به خودش مربوط است و ... البته تاکید بر این نکته که فلان شخص بازیگر است و نباید نقش های او را با شخصیت واقعی اش اشتباه گرفت، پاسخ دیگری است که در این خصوص مطرح می شد. این در حالی است که اساسا هنرپیشه ها بدون هواداری مردم هیچ قیمتی برای تهیه نمایندگان، کارگزاران تبلیغات و به طور کل تمام کسانی که به هر نحو پولی به آنها می پردازند، نخواهند داشت.
بر این اساس یک بازیگر نمی تواند هم از هواداری طرفداران بهره ببرد و به شهرت برسد و هم در زمان مقتضی بگوید که نظر مردم درباره هر رفتاری که من انجام می دهم بی مورد است. از طرف دیگر جواد هاشمی فقط بازیگر نقش های مذهبی نیست و سال هاست با حضور در رویدادهای مختلف و انجام مصاحبه های گوناگون خودش را هم به واقع چنین نشان داده است و بر همین اساس بلافاصله پس از به راه افتادن یک موج منفی علیه اقدامی که نموده بود، از مردم عذرخواهی کرد.
پیج اینستاگرام شرکت داماک با تعداد قابل توجهی از هنرپیشه ها و ورزشکاران ایرانی چنین کلیپ هایی ساخته است. یک نگاه کلی به فهرست کسانی که در این تبلیغات حضور داشته اند، مروری کلی بر نام بسیاری از پیشکسوتان یا حتی میانسالان عرصه بازیگری ایران هم خواهد بود؛ کسانی که در سال های اخیر کارهای کمتری از آنها جلوی دوربین می بینیم. وقتی جواد هاشمی از بازی در یک آگهی بازرگانی به این سرعت عذرخواهی می نماید، به آن معناست که در شرایط خاص، ناچار به انجام آن شده و خیلی از اعضای فهرست بلندبالای بازیگرانی که برای داماک تبلیغ نموده اند هم می توانستند چنین شرایطی داشته باشند. در ادامه گفت وگو با سه نفر از هنرپیشه هایی را می خوانید که در تبلیغات داماک حضور داشته اند.
رضا توکلی هنرپیشه ای است که حضور همکارانش در چنین آگهی هایی را از سر ناچاری و تنگناهای مالی می داند و سینمای ستاره محور دست ساز دولت را که باعث می گردد فقط تعدادی از هنرپیشه ها متنعم باشند و باعث می گردد هنرپیشه ها تقریبا در 40 سالگی بازنشسته شوند را عامل این شرایط می داند. مهوش وقاری می گوید که تنگنای مالی نداشته اما برای دیده شدن تن به چنین کاری داده است. او می گوید در حرفه بازیگری اگر کسی یک مدت دیده نگردد، فراموش خواهد شد و شرایطی که برای پیشکسوتان در سال های اخیر پیش آمده را یکی از عوامل حضور خیلی از آنها در چنین تبلیغاتی می داند، اما سومین نفر پندار اکبری و جوان تر از افراد دیگر هم است. او مدافع کاری است که خودش و همکارانش انجام داده اند و حتی درباره اینکه آیا تبلیغ یک تجارت در صورتی که منجربه خروج ارز از کشور گردد، کار صحیحی هست یا نه، می گوید چه کسی گفته که خرید مسکن در دوبی صرفا موجب خروج ارز از ایران می گردد؟ شاید کسی در آنجا خانه خرید و کار صادرات از ایران به دوبی را سامان داد ... . اکبری البته از اینفلوئسنرها و شاخ های مجازی که جنس های نامطمئن را تبلیغ می نمایند انتقاد کرد و مشکلاتی که بسیاری از هنرمندان دارند هم توسط او مورد اشاره نهاده شد.
داماک که گفته می گردد دونالد ترامپ هم یکی از سهامداران آن است، در شرایطی که بر اثر شیوع کرونا بازار ملک دچار رکود جدی شده و خیلی از ایرانی هایی که روی املاک در خارج از کشور سرمایه گذاری می کردند را از این کشور عربی حاشیه خلیج فارس به سمت بازار املاک ترکیه برد، با به کارگیری بسیاری از هنرپیشه ها و ورزشکاران ایرانی در پیج اینستاگرامش، سعی در جذب سرمایه های ایرانی به سمت دوبی دارد.
واضح است که شرایط مالی ایران در شرایطی نیست که بتوان با موضوعی مثل خروج ارز از کشور و سرمایه گذاری های غیرمولد در بازار همسایگان، به راحتی کنار آمد. اما مساله شرایط نابسامان بخشی از هنرمندان ایرانی که بسیاری از آنها را ناچار می نماید در تبلیغات چنین شرکتی همراهی نمایند، بحثی جداگانه است که باید به آن رسیدگی گردد. لازم به ذکر است برای تنظیم این گزارش تعداد گفت وگوهای بیشتری انجام شد که باقی شان به دلیل بی سرانجامی و عدم تمایل مصاحبه شوندگان منتشر نمی گردد. در جریان این گفت وگوها تعیین شد عموما چهره های پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که برای هنر اصالت بیشتری قائل هستند، حتی اگر در تبلیغات چنین شرکتی یا شرکت های مشابه آن بازی نموده باشند، نسبت به کار خود احساس مسئولیت دارند و موضع تدافعی اتخاذ نمی نمایند و آن را از سر ناچاری می شمارند. اما در نسل جدیدتر استدلال های غلط و ضعیف و مبتذلی با این محتوا که کار هر کس به خودش مربوط است یا پول درآوردن جرم نیست، درباره اینکه تعدادی از هنرپیشه ها، سرمایه گذاری ایرانی ها روی املاک دوبی را تبلیغ نموده بودند ارائه می شد و آنها زیر بار هیچ نقدی نرفتند.
توکلی: ما سلبریتی نیستیم
رضا توکلی، هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران درباره حضور هنرمندان در تبلیغات بازرگانی گفت: اگر چنین چیزهایی از هنرمندان می بینیم، برای این است که چاره ای ندارند. هنرمندان خوبی داریم که وجود آنها وقف مردم شده است اما هنوز از نظر معیشتی مشکل دارند. از سوی دیگر بسیاری از هنرپیشه ها هستند که بدون پشتوانه و سابقه ای و با داشتن چند نمونه کار طنز آیتمی، الان تبلیغات می گیرند و 5 میلیارد تومان دریافت می نمایند.
توکلی در ادامه با اشاره به اینکه درآمدهای سرشار و امکانات ویژه تنها در اختیار عده کمی از بازیگران است، گفت: کنتراست عجیبی بین هنرمندان رخ داده است و سطح زندگی ها تفاوت دارد. یک هنرپیشه در ایران، در 40 سالگی بازنشسته می گردد ولی کسانی هم کار می نمایند که آنها را نمی شناسیم. الان آقای پورعرب را برای بازی در یکی دو سکانس دعوت می نمایند. نه فقط ایشان که بسیاری از هنرمندان این چنین هستند اما هنرپیشه تازه از راه رسیده، آلبالو و گیلاس می چیند! چه کسانی پشت این افراد هستند؟ علنی و عملی دیدم چه کسانی پشت پرده هستند و اندازه و ظرفیت این افراد چیست.
این هنرپیشه در ادامه با تشریح بیشتر در خصوص وضعی که موجب حضور هنرمندان پیشکسوت در تبلیغات بازرگانی می گردد، گفت: هنرمندان قدیمی کارهای مناسبتی در تلویزیون و سینما داشتند. الان رابطه و بده بستان است. به نظر من یک سری زد و بند اتفاق می افتد و از احوال آنها تعیین است. وقتی هنرمندی را اسم می برید که اصالت فرهنگی دارد و به لحاظ معلومات و اطلاعات فرهنگی غنی است، مطمئنا مورد علاقه مردم هم هست. حتی اگر در شرایط بد مالی باشد باید ظاهر خود را برای مردم حفظ کند. عده محدودی به این افراد لقب سلبریتی داده اند. همه مردم می دانند این افراد چه کسانی هستند و چه حمایتی می شوند و از سوی چه کسانی آمده اند. مردم هم کاری نمی توانند انجام دهند و مجبور هستند کارهای این افراد را تماشا نمایند. عده محدودی از بازیگران که سلبریتی هستند حمایت می شوند و توجه ای به عده دیگر نمی گردد که باید زندگی آنها نیز بگذرد و مشکل مالی نداشته باشند و وقتی این بازیگر کار تبلیغی انجام می دهد همگی به او خرده می گیرند. بانک ها و کارخانه ها را تعطیل کردند. استثمار از این شیوه علنی تر نمی گردد. فراوری ما تعطیل شده و همانند فراوری فیلم انحصاری شده است. یک سری افراد در این 8 سال چه اقداماتی انجام دادند؟ برای هنرمندان در این دولت چه کاری انجام شد؟
وی در ادامه اضافه کرد: قدیمی های ما کجا هستند؟ هنرمندان تحصیلنموده ما کجا هستند؟ دل مردم می سوزد وقتی از سوی فلان مسئول، بازیگر به فلان سریال معرفی می گردد. تهیه نماینده و کارگردان در این شرایط چه کار نمایند؟ آنها می خواهند فیلم خود را بسازند. به دلیل اینکه هنرمندان و بازیگران سازماندهی درستی ندارند و هر کسی می آید و می رود، در نتیجه بسیاری از هنرمندان ما به سمت تبلیغات می فرایند. بسیاری از بازیگران که فوق العاده هستند یکباره بازنشسته می شوند و کارها به سمتی می رود که از این افراد استفاده نمی گردد. اخیرا رابرت دنیرو فیلمی بازی نموده که جنگ با پدرعظیم نام دارد. به دوستان گفتم اگر رابرت دنیرو در ایران بود نهایتا می توانست نقش پدرشوهر کسی را بازی کند، به او 4 سکانس می دادند که بگویند هست. این واقعیت است. در هند هم اولویت مردم سینماست، چون تزریق روابط فرهنگی را به وسیله هنر هفتم می توانند داشته باشند. چرا سینمای ما بی دروپیکر شده است؟ عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد را آنالیز کنید که چه اقداماتی انجام داد؟ 4 مجوز فیلم دادن کاری دارد؟ 8-7 سخنرانی کردن عملکرد محسوب می گردد؟ باید ببینید چه کسانی تحصیل نموده اند، چه کسانی سینه سوخته این عرصه هستند و چه کسانی تفکر و خلاقیت دارند. باید این افراد را به میدان بیاورید. وظیفه وزیر این است.
توکلی در ادامه با اشاره به تصور غلطی که عده محدودی از سلبریتی ها نسبت به کلیت جامعه هنرپیشه ها ایجاد نموده اند، ادامه داد: در خیابان به هنرمندان می گویند سلبریتی ها مالیات خود را پرداخت کنید. حتی صفر کشکولی می گفت که چنین چیزی به او گفته اند. ضروری است این تفکیک برای مردم جا بیفتد. سلبریتی هایی هستند که ثروتمند هستند ولی تعداد این افراد به یک درصد هم نمی رسد که در یک تشکیلات رابطه محور، از یک جاهایی از سیستم دولتی حمایت می شوند.
اکبری: سیدجواد هاشمی کار خلاف عرف ننموده است
پندار اکبری از بازیگران سینما و تلویزیون درمورد حضور برخی هنرمندان در تبلیغات بازرگانی گفت: من برندسازی درحوزه تبلیغات ایران را اتفاق خوبی می دانم. برندسازی به این معنا که شرکت ها از افرادی که معروف شدند، استفاده نمایند و آن چهره مشهور هم مشتری ها را برای خرید محصولشان ترغیب نمایند. اما ای کاش فرایندی قانونی برای حضور هنرمندان در تبلیغات طراحی می شد و این طور نبود که یک دوره ممنوع گردد و در دوره ای دیگر آزاد گردد. یک نسل از بازیگران قدیمی هیچ گاه رنگ بیلبوردهای تبلیغاتی اینجوری را ندیدند و ای کاش از همان اول در یک قاعده تعیین، فرایند رو به رشدی را پشت سر می گذاشت.
این بازیگر سینما و تلویزیون حضور در تبلیغات را از دو جهت مفید دانست و در این باره گفت: این اتفاق هم به بازیگر یاری می نماید و هم اینکه باعث می گردد یک برند و محصول بهتر دیده گردد. با این فرم تبلیغات هم هنرمندان به مردم معرفی می شوند و هم اینکه برندها محصولاتشان را می توانند بهتر معرفی نمایند. این یک معامله برد - برد برای هر دو طرف است.
پندار اکبری در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به این سوال که واکنش ها نسبت به حضور هنرمندان در تبلیغات بازرگانی را چگونه ارزیابی می نماید هم گفت: همه جای جهان این گونه است که هنرمندان در تبلیغات حضور دارند و برای خیلی از محصولات هم تبلیغ می نمایند. آیا در دیگر نقاط جهان هم به آنها معترض می شوند؟
این بازیگر درمورد واکنش های رسانه ای به حضور سیدجواد هاشمی در تبلیغات فروش ملک در دوبی گفت: اول اینکه باید این را بپذیرید که ما بازیگریم و اگر نقشی را بازی کردیم به معنای این نیست که دقیقا همه خصوصیات فردی و اخلاقی آن نقش را داشته باشیم. آیا اگر یک نفر نقش هیتلر را بازی کرد یعنی در زندگی واقعی هم هیتلر است و خون خواری هیتلر را دارد؟ اینکه بخواهیم زندگی فردی را براساس شخصیتی که در یک فیلم بازی نموده، قضاوت کنیم، کم لطفی است. سیدجواد هاشمی سالیان سال در این حرفه حضور داشته است و برای مردمش کم نگذاشته است. تا آنجا که توانسته هم به سینمای دفاع مقدس و شهدای جنگ ادای دین نموده است و این خیلی بی انصافی است که بگوییم چون در آن نقش ها بازی کردی، دیگر حق نداری در تبلیغات حضور داشته باشی.
اکبری با طرح این ادعا که حضور سیدجواد هاشمی در این مدل تبلیغات، خلاف عرف نبوده است، تاکید نمود: بعید می دانم ایشان در تبلیغاتی خلاف عرف حضور داشته باشند. ما در مملکتی زندگی می کنیم که همه هنرپیشه ها یا برای وزارت ارشاد کار می نمایند یا در صداوسیما فعالیت دارند. یعنی برای این دولت و حکومت کار می نمایند. ضمن اینکه افرادی هستند که فضای سایبر و این مدل تبلیغات را رصد می نمایند و اگر ایرادی داشت جلوی این کار گرفته می شد.
این بازیگر تاکید نمود: من اصلا قبول ندارم که آقای هاشمی کار غیرعرفی نموده باشد. اینقدر هجمه ها زیاد شد که مجبور شدند عذرخواهی نمایند. مردم اگر می خواهند شاکی شوند، بفرایند سراغ اینهایی که در اینستاگرام دلقک بازی در می آورند و با هزاران ترفند پول های میلیاردی از اینستاگرام درمی آورند. روزی 200، 300 میلیون از استوری و پست اینستاگرامی درآمدزایی می نمایند. چرا مردم از اینها گله نمی نمایند؟ بعد هم محصولات نامرغوب و تقلبی تبلیغ می نمایند که حتی خود تبلیغ نماینده ها هم از آن استفاده نمی نمایند. اما هنرمندان و بازیگران بین مردم دوزار اعتبار دارند و هرچه بگردد مردم بالاخره می گویند آقای هنرمند چرا این را تبلیغ کردی و ما به خاطر شما رفتیم فلان محصول را خریدیم.
پندار اکبری در بخش دیگری از صحبت هایش بر این هم تاکید نمود که کم شدن فراوریات سینمایی و تلویزیونی باعث شده هنرمندان سراغ این مدل تبلیغات بفرایند. او همچنین گفت: الان فراوری سریال کم شده است و رسانه ها مثل قبل سراغ پیشکسوت ها نمی فرایند و هوای قدیمی ترها را ندارند. تازه اگر فراوری هم باشد و بخواهند پولی بدهند، آنقدر بدحسابی می نمایند که دیگر آن پول هیچ ارزش و بهایی ندارد. بازیگران فقط به عشق هنر و رفتن جلوی دوربین، در این پروژه ها حضور دارند.
این بازیگر همچنین به بی توجهی دولتمردان به جامعه عظیم هنری هم اشاره نمود و گفت: چرا در این شرایط دولت حال هنرمندانش را نمی پرسد. کاری به آن طیف خاص محبوب دولتی ها ندارم که جایزه هایشان را می گیرند و جشنواره های مختلف می فرایند اما سوال من این است که دولت در این چند ماه بیکاری هنرمندان و اهالی سینما و تئاتر چه کاری کرد؟ مگر سینما و تلویزیون فقط بازیگرهایش هستند. این سینما پشت صحنه ندارد؟ عوامل و کارمندان دیگر ندارد؟ من خیلی ها را می شناسم که با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه می دارند. خیلی ها را می شناسم که در خرج ماهیانه شان ماندند و رفتند سراغ مشاغل دیگری مثل رانندگی.
مهوش وقاری: چرا من نه؟!
مهوش وقاری، بازیگر سینما و تلویزیون این گزاره را قبول ندارد که حضور هنرمندان در تبلیغات های اینچنینی فقط به خاطر مسائل مالی است. او در این باره گفت: من این را قبول ندارم که از هنرمندانی در تبلیغات استفاده شده که بیکار هستند یا قرار بوده از آنها حمایت گردد چون تا جایی که از زندگی و فعالیت های هنری این دوستان که در تبلیغات حضور دارند، آگاه هستم خیلی پرکارند و وضع خوبی دارند.
وقاری در خصوص شکل گیری این فرم حضور هنرمندان در تبلیغات گفت: خاطرم هست که زمانی مرحوم مشایخی در یک آگهی تبلیغاتی حضور داشتند که تصویرش در عظیمراه ها هم دیده می شد. در آن موقع خیلی ها نقدهای زیادی به این رویه تبلیغاتی داشتند و حتی تا مدتی می گفتند نباید از هنرمندان برای حضور در تبلیغات استفاده گردد. اما در این یکی دو سال شاهد اتفاقات دیگری بودیم که حضور بازیگران و هنرمندان برای تبلیغات بیشتر شده است. اوایل ادعا می کردند این کارها برای یاری یا حمایت از بازیگران است اما وقتی من پوسترها یا هر کدام از این تبلیغ ها را نگاه می کردم، در بیشتر آنها هنرمندانی هستند که وضع مالی خوبی دارند.
وی ادامه داد: عموما سود حضور در تبلیغات بازرگانی بیشتر نصیب ستاره ها و چهره های مشهور می گردد تا پیشکسوتان و باقی اهالی سینما. یادم هست یک بار با من تماس گرفتند تا در یک تبلیغ بازرگانی حضور داشته باشم. از من پرسیدند چه مبلغی می خواهی دریافت کنی و من گفتم چون تا به حال چنین کاری انجام نداده ام، از مبلغ خبر ندارم. خود آن شخص با اسم بردن از یک چهره مشهور به من گفت که او برای بازی در یک تبلیغ فلان مبلغ را دریافت نموده و پس از آن گفت اگر به شما فلان مبلغ (که خیلی پایین بود) پرداخت گردد، خوب است. من دیدم که انگار در اینجا هم قرار نیست شأن انسان ها رعایت گردد. این درست به حضور ما در پروژه هایی می ماند که وقتی برای کار به دفاتر فیلمسازی دعوت می شویم، به ما می گویند برای بازیگران این پروژه فلان مقدار بودجه در نظر گرفته شده که 98 درصد آن به یکی دو بازیگر ستاره می رسد و دو درصد باقی مانده را بین تمام بازیگران تقسیم می نمایند. به عبارتی تبلیغات هم تابعی از دستمزدهایی است که در سینما پرداخت می گردد. ما هم خیلی از اوقات حضور در پروژه ها را با همین دستمزدهای کم پذیرفته ایم، چون انسان بالاخره میل به کار کردن دارد. حتی یک دوره آمدند و سعی کردند نابازیگران را جایگزین بازیگران نمایند تا همان دستمزد را هم مجبور نباشند بدهند. ما هم برای برون رفت از این قضیه تصمیم گرفتیم حتی با بودجه های ناچیز، هرطور شده در پروژه ها حضور داشته باشیم. البته در تمام این مدت، ستاره ها صندلی خودشان را داشتند؛ به خصوص بعد از اینکه مافیا در ایران جای پای خودش را باز کرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از صحبت هایش به دلیل قابل تاملی برای حضور هنرمندان در تبلیغات اینترنتی اشاره نمود و گفت: فارغ از همه مسائل مالی که برخی هنرمندان ممکن است گرفتار آن باشند باید این نکته را هم بگویم که حرفه بازیگری از جمله مشاغلی است که باید بازیگر دیده گردد و به محض اینکه از جلوی چشم ها دور شد، حذف می گردد. برای همین یکی از دلایلی که یک بازیگر می خواهد در یک تبلیغات حضور داشته باشد، این است که از دیده نشدن می ترسد.
این بازیگر به فعالیت برخی شبکه های ماهواره ای در مطرح کردن برخی چهره های سینمایی هم اشاره نمود و گفت: الان برنامه های ماهواره ای را داریم مثل من وتو که مدام به شبکه های اجتماعی بازیگران و چهره های مشهور سرک می کشند و مدام افرادی که دنبال جنجال هستند را در جلوی چشم همه می گذارند. وقتی اسم اینها مدام از این شبکه های ماهواره ای تکرار می گردد، طبیعی است که خواه ناخواه مطرح و مشهور می شوند. اما منِ بازیگر یا هنرمند دیگری که دنبال هیاهو و جنجال نیست و بی حاشیه هستم، امکان دیده شدن را در هیچ کجا نداریم.
وی درمورد حضورش در تبلیغات فروش زمین در دوبی گفت: من اصلا فکر نمی کردم اینقدر واکنش داشته باشد. فقط یک بار از ما خواستند این کلیپ را منتشر کنم. شاید هم هیچ علاقه ای به این مدل تبلیغ کردن نداشته باشم اما وقتی می بینیم همه دارند چنین کاری را می نمایند من هم از خودم می پرسم پس چرا من نه؟! شاید دیگران چندین برابر من پول بگیرند اما هدف من هیچ دغدغه مالی نبود و بیشتر تجربه حضور در یک تبلیغات بود. ضمن اینکه وقتی دیدم خیلی از دوستان این کار را پذیرفته اند، من هم این کار را قبول کردم.
منبع: خبرگزاری ایسنا