پنج سلاحی که عربستان علاقه مند به خرید از روسیه است

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، عربستان سعودی ممکن است نگاه مجددی به تسلیحات و سامانه های دفاعی روسیه نظیر اس-400 بیندازد.

پنج سلاحی که عربستان علاقه مند به خرید از روسیه است

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به نقل از پایگاه نشنال اینترست، دولت جو بایدن توقف موقت فروش تسلیحات به عربستان را در راستای تلاشهای ادامه دار این رئیس جمهور آمریکا برای ارزیابی مجدد روابط دفاعی واشنگتن-ریاض اعلام نموده است. اما دیگر صادرنمایندگان سلاح که به دنبال تجارت با ریاض باشند کم نیستند؛ مهمترین آنها روسیه است. در اینجا به پنج سلاح روسیه که علاقه عربستان را تحریک نموده اند، اشاره می کنیم:

سامانه اس-400

عربستان مکررا دورنمای خرید سامانه دفاع موشکی قدرتمند روسی اس-400 تریامف را آنالیز نموده است. در سال 2009 و مجددا در سال 2017 اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه عربستانی ها به توافقی با مسکو به منظور خرید چند بخش از سامانه اس-400 دست یافته اند. آن توافق در مراحل پایانی خود بود اما تا سال 2019 همچنان نهایی نشد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تابستان سال 2019 گفت: ما آماده یاری به عربستان برای محافظت از مردمش هستیم. آنها ضروری است تصمیمات هوشمندانه اتخاذ نمایند همانطور که ایران چنین تصمیمی با خرید سامانه اس-300 گرفت و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تصمیم به خرید پیشرفته ترین سامانه اس-400 گرفت. تا سال 2021 به نظر می رسد تنها مانعی که جلوی امضای توافق وارد کردن اس-400 را گرفته نگرانی عربستانی ها از اقدام تلافی جویانه آمریکا به شکل تحریمها و کاستن از بودجه یاریهای خارجی است.

جنگنده سوخو اس.یو-35

نیروی هوایی عربستان در زمینه تسلیحات فزونی هوایی، متشکل از تنها کمتر از 200 جنگنده در حال فرسوده شدن اف-15 ایگل است. در سال 2017 کرملین پیشنهاد نوسازی نیروی هوایی عربستان با جنگنده های اس.یو-35، یکی از پیشرفته ترین تسلیحات روسیه در زمینه فزونی هوایی و در زمره موفقترین جنگنده های صادر شده این کشور را داد. در سال 2017 گزارش شد که مسکو و ریاض در مراحل پیشرفته مذاکرات بر سر یک قرارداد واردات شامل بین 12 و 18 مدل جنگنده اس.یو-35اس هستند. تعیین نیست که از آن موقع تا کنون این مذاکرات تا کجا پیش رفت، هر چند که عربستان همچون مورد سامانه اس-400، در صورت داشتن برنامه تامین این جنگنده ها از روسیه، احتمالا با واکنش شدید واشنگتن روبرو خواهد شد.

کلاشنیکف آ.کا-103

عربستان جزو چند کشور حوزه خاورمیانه است که به ابراز تمایل نسبت به مجوز فراوری انواع مسلسل کلاشنیکف آ.کا پرداخته است. ریاض در سال 2019 با شرکت عظیم نظامی روسی روستک توافقی را به منظور فراوری مسلسلهای آ.کا-103، از مشتقات آ.کا-74ام برقرار کرد، در حالی که همچنین با وارد کردن تعداد زیادی از این تفنگ موافقت کرد.

سلاح تی.او.اس-1آ

در سال 2017 صنایع نظامی عربستان سعودی (SAMI) به امضای یک قرارداد قابل توجه با شرکت روسوبورونکسپورت، سازمان اصلی صادر نماینده تسلیحات در روسیه، به جهت فراوری سیستمهای شعله افکن سنگین تی.او.اس-1آ امضا کرد؛ سلاحی طراحی شده بر مبنای تانک رزمی اصلی تی-72 شوروی. این سیستم تسلیحاتی به جهت استفاده علیه تسلیحات با زره سبک طراحی شده و از یگانهای مکانیزه موتوری عربستان پشتیبانی خواهد نمود. سازمان SAMI در چارچوب یک ابتکار کلی تر عربستان برای ایجاد صنایع نظامی داخلی با هدف بلندپروازانه داخلی سازی میزان 50 درصد از بودجه تامین تسلیحات این کشور تا دهه 2030 تشکیل شد.

موشک کورنت 9M133

یکی از محبوبترین اقلام نظامی صادراتی روسیه به خاورمیانه، موشکهای ضد تانک راهنمایی شونده کورنت 9M133 است که بر طبق توافق انتقال تکنولوژی سال 2017 از سوی سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی با مجوز ساخته می گردد؛ همان توافقی در آن سلاح تی.او.اس-1آ نیز مورد پذیرش نهاده شد. سازمان SAMI مدل پیشرفته موشک کورنت-ای.ام را تامین نموده و تدابیر دفاعی در برابر تکنولوژی مختل سازی را علاوه بر بهبود رهگیری، تقویت نموده که به آن قابلیت شلیک کن و فراموش کن را می دهد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1411

به "پنج سلاحی که عربستان علاقه مند به خرید از روسیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج سلاحی که عربستان علاقه مند به خرید از روسیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید