حضور بایدن در نشست مجازی اتحادیه اروپا، تلاشی برای بازسازی روابط

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نشست مجازی سران اتحادیه اروپا دوباره بر تعهد خود بر احیای روابط ایالات متحده و اتحادیه اروپا تاکید نمود.

حضور بایدن در نشست مجازی اتحادیه اروپا، تلاشی برای بازسازی روابط

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بایدن که به عنوان میهمان افتخاری پس از 11 سال در نشست سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به ریاست شارل میشل رئیس شورای اروپا شرکت نموده بود، با اشاره به ارزش های مشترک دموکراتیک و عظیم ترین مشارکت بازرگانی و سرمایه گذاری دنیا، اتحادیه اروپای نیرومند را به نفع منافع ایالات متحده دانست.

وی همچنین خواهان همکاری تنگاتنگ در زمینه چالش های مشترک مانند مبارزه با بیماری کووید-19، مهار تهدید تغییرات آب و هوایی زمین، تعمیق روابط مالی دو جانبه و اطمینان یافتن از مشخص راستا حرکت توسط دموکراسی ها به جای حکومت های مستبد، شد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تمایل خود را برای همکاری با اروپا برای دستیابی به منافع مشترک سیاست خارجی در حوزه چین و روسیه ابراز و لزوم تعامل و همکاری ایالات متحده و اتحادیه اورپا را در باره ترکیه، قفقاز جنوبی، شرق اروپا و غرب بالکان، یادآوری کرد.

نشست دو روزه شورای اروپا پنجشنبه شب در حالی شروع شد که بایدن با هدف بازسازی روابط فراآتلانتیک پس از دوره پرتنش زمام داری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در آن شرکت کرد.

بایدن به دعوت میشل رئیس شورای اروپا در این نشست حضور یافته بود که پیش تر مواضع تندی نسبت به واشنگتن اتخاذ نموده و در واکنش به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گفته بود: ما با آمریکا اختلاف نظرهایی پیدا نموده ایم که ناگهان ناپدید نمی شوند. به نظر می رسد که آمریکا تغییر نموده و صندلی این کشور نزد اروپا و دنیا عوض شده است. این تغییر بدین معناست که اروپایی ها باید سرنوشت خود را به دست گرفته و از ارزش ها و منافع خود دفاع نمایند. اروپا راستا خود را طی خواهد نمود و منتظر اجازه آمریکا نخواهد ماند.

اما اکنون به نظر می رسد که چالش های اروپا در میانه بحران کرونا و مسائل ناشی از کمبود واکسن، موجب تعدیل موضع تند این سیاستمدار اروپایی نسبت به کاخ سفید شده است.

آمریکا روز دوشنبه تحریم های جدیدی علیه چین به دلایل حقوق بشری وضع کرد و شورای اروپا برای نخستین بار پس از حوادث سال 1989 میدان تیان آن من، تحریم هایی علیه پکن به اجرا گذاشت. این نهاد همچنین شماری از مقام های دولت روسیه را به دلیل آنچه سرکوب معترضان به دولت ولادیمیر پوتین و رفتارهای بی ثبات نماینده در کشورهای همسایه اش مانند گرجستان، اوکراین و مولداوی خوانده، تحریم کرد.

با توجه به این تحولات، به نظر می رسد که آمریکا و اروپا در خصوص اولویت تهدیدهای چین و روسیه اختلاف دارند. از خلال گفت وگو ها می توان دریافت که آمریکا، پکن و اروپا، مسکو را تهدید اصلی می بینند. هر چند تحرکات اخیر از اراده دو طرف برای عبور از دوران پر تنش ترامپ و کوشش برای همسو کردن مواضع دو سوی آتلانتیک علیه چالش ها و تهدیدهای مشترک حکایت دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه پیمان آتلانتیک شمالی به بروکسل سفر نموده، روز چهارشنبه در نشست خبری در مقر ناتو مدعی شد که ایالات متحده از منطق فقط آمریکا دوره ترامپ فاصله گرفته و متحدان خود را مجبور به انتخاب بین یا ما یا آنها نمی کند.

او همچنین در ملاقات با سران اتحادیه اروپا بر اهمیت احیای مشارکت دو طرف برای مدیریت چالش های مشترک سیاست خارجی و امنیتی تأکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا چهارشنبه در ملاقات با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا بر تمایل دولت برای کار با این کمیسیون به منظور حل و فصل مسائل سخت و پایه گذاری یک دستور کار مثبت و بلندپروازانه در خصوص اولویت هایی نظیر کووید-19، تغییرات اقلیمی، روسیه، چین، و مسائل دیگر تأکید و دو طرف توافق کردند که برای پرداختن به این مسائل مهم و فرا روی جامعه دنیای نقش اساسی ایفا نمایند.

بر اساس برنامه اعلام شده، سران اتحادیه اروپا در نشست روزهای پنجشنبه و آدینه روی مسائلی چون همه گیری کرونا، روابط بین الملل و دستورکار مالی اروپا، متمرکز خواهند بود. این نشست قرار بود به صورت حضوری تشکیل گردد اما شارل میشل با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در بعضی کشورهای اروپایی تصمیم گرفت تا نشست را به صورت مجازی برگزار کند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1440

به "حضور بایدن در نشست مجازی اتحادیه اروپا، تلاشی برای بازسازی روابط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور بایدن در نشست مجازی اتحادیه اروپا، تلاشی برای بازسازی روابط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید