ظریف: تا خاتمه این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می گردد ، برقراری پروازها در آینده

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه ای گفت که تا انتها این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می گردد.

ظریف: تا خاتمه این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می گردد ، برقراری پروازها در آینده

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) پس از دو دور تبادل نظر با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود در نشست خبری مشترک با اشاره به پاندمی کرونا و ضمن ابراز همدردی با همه خانواده هایی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست دادند، از همراهی و دوستی دولت و ملت ترکیه قدردانی و عنوان نمود: پاندمی کرونا نشان داد که همه جهان به هم وابسته است و سیاست های یکجانبه گرایی نمی تواند راه چارهی برای مسائل بین المللی باشد و نشان داد عظیم ترین قدرت های ظاهری در برابر یک ویروس ناتوان هستند و نمی توانند با آن برخورد نمایند و این تصور که بعضی می توانند جهان را اداره نمایند تصور غلطی است و از زمان آن بسیار گذشته است.

وی با بیان اینکه سیاست های یکجانبه و تحریم های یکجانبه ماهیت و واقعیت خود را نشان داد، گفت: نشان داد در برابر جان انسان ها بعضی کشور ها اهداف سیاسی کوتاه مدت خود را نشان می دهند و آمریکا متاسفانه سابقه بسیار بدی از خود گذاشت هم در تحولات داخلی خود و هم در پاندمی کرونا که تحریم هایش را علیه ایران با شدت هر چه بیشتر و با هدف ضربه زدن به ایران ادامه داد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: از برداران و خواهران در ترکیه ممنون هستیم که در برابر تحریم های یکجانبه ایستادگی و مقابله کردند.

* تا انتها این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد

ظریف با بیان اینکه این پاندمی نشان داد که ما احتیاج داریم همیشه تبادل نظر داشته باشیم، گفت: چندین ماه به دلیل پاندمی کرونا تبادل نظر های رو در رو بین ما و برادران در ترکیه کمتر انجام شده و این احساس در ایران و ترکیه وجود داشت که این تبادل نظر ها را دوباره تکرار کنیم.

وی اضافه نمود: خرسندم و ممنونم که با کوشش دولت ترکیه تا انتها این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد و در تابستان مردم و صنعت ترکیه می تواند از گاز ایران بهره مند گردد. درباره تعرفه های تجاری دوجانبه و مسائل مختلف همکاری های مالی صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه درباره مباحث دیگر مربوط به روابط دوجانبه تبادل نظر کردیم، همچنین اضافه نمود: انشاءالله با سفر آقای اردوغان به ایران برای تشکیل کمیسیون روابط راهبردی راستا را ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه بیان نمود: در مسائل منطقه ای همکاری های بسیار خوبی در فرایند آستانه درباره سوریه داشتیم و این همکاری ها را ادامه می دهیم. استقبال می کنیم از این پیشنهاد که ایران در آینده نزدیک میزبان گردهمایی سران مجازی فرایند آستانه باشد و بعد هم به محض اینکه شرایط اجازه دهد، اجلاس حضوری سران را در ایران برگزار کنیم. برای اینکه سران سه کشور بتوانند آخرین تحولات سوریه و ضرورت رسیدن به راه چاره صلح آمیز و پایدار در سوریه را در قالب آستانه با هم مشورت نمایند، به زودی نشست مجازی بین سران برگزار و بعد از فراهم شدن شرایط نشست حضوری را در تهران برگزار می کنیم.

وی همچنین عنوان نمود: درباره افغانستان و کوشش ها برای افغانستان صحبت کردیم، ترکیه به عنوان کشوری که در فرایند قلب آسیا حضور فعال دارد نسبت به این تحولات حساس است و خرسند بودم که برادرم مولود را در جریان آخرین کوشش ها قرار دادم و ایشان هم از کوشش های ترکیه در این زمینه گفتند.

* ایران و ترکیه پیگیر راه چاره صلح آمیز برای یمن/امیدواریم رنج مردم لیبی هر چه سریع تر انتها یابد

ظریف همچنین گفت: درباره یمن و ضرورت انتها دادن به شرایط اسفبار مردم یمن و انتها دادن به جنگ در یمن که ایران و ترکیه از همان را ه های آغازین جنگ و از آوریل 2014 هوادار راه چاره صریح غیرخشونت آمیز برای یمن بودند و ما و ترکیه پیگیر یک راه چاره صلح آمیز بودیم کماکان همکاری می کنیم. در لیبی ضرورت احترام به حاکمیت لیبی و رعایت مقررات را بحث کردیم. دو کشور دیدگاه های مشترکی درباره لیبی دارند و امیدواریم رنج مردم لیبی هر چه سریع تر انتها یابد و دولت مورد قبول جامعه بین المللی در لیبی از حمایت همگان برخوردار گردد.

وی اظهار داشت: تبادل نظر های بین ما و ترکیه به نفع همه است و احتیاج داریم که این تبادل نظر ها را در سطوح منطقه ای با همسایگان خود گسترش دهیم برای اینکهاین منطقه در مبارزه با بی ثباتی و افراطی گری و تروریسم و طراحی آینده بهتر برای منطقه با هم همکاری نمایند.

*در آینده برنامه است که پرواز ها از سر گرفته گردد

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی مرز های هوایی و به خصوص زمینی ایران و ترکیه در پی شیوع کرونا عنوان نمود: آنچه در مرحله اول برای هر دو کشور و اقتصاد دو کشور بسیار مهم بود، بازگشایی مرز ها برای تبادلات تجاری بود. در این زمینه خرسندیم که با همکاری در مورد پروتکل های بهداشتی که بین ایران و ترکیه در سطوح مختلف و بین وزارتخانه های بهداشت، خارجه و راه دو کشور صورت گرفت، توانستیم توافق کنیم بر بازگشایی مرز ها برای تبادلات تجاری، البته مرز های ریلی برقرار بود و مرز ها برای تبادلات کامیونی هم بازگشایی شده است.

وی اضافه نمود: تبادل نظر ها ادامه دارد. در آینده برنامه است که پرواز ها از سر گرفته گردد. درباره رفت و آمد افراد با توجه به اینکه مهمترین موضوع برای همه ما فعلا سلامتی مردم است و ما هم در ایران هنوز درباره بازگشایی و فعالیت مجدد توریسم، تصمیم قطعی را اتخاذ نکردیم.

ظریف یادآور شد: این موضوع هفته گذشته در دستورکار ستاد ملی کرونای ایران قرار داشته است و براساس دستور رئیس جمهور قرار شده کمیته ویژه ای متشکل از وزارت میراث فرهنگی، بهداشت و امور خارجه در این خصوص فعالیت نمایند و به محض اینکه دو کشور در این زمینه تصمیم نهایی را بگیریم، مرز ها برای رفت و آمد مسافران نیز بازگشایی می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 973

به "ظریف: تا خاتمه این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می گردد ، برقراری پروازها در آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: تا خاتمه این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته می گردد ، برقراری پروازها در آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید