ازبکستان در سال 2019؛ از اصلاحات و انتخابات تا میزبانی از سران و طالبان

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، تاسیس وزارت اقتصاد و صنعت در ازبکستان، صدور ویزا سرمایه گذاری توسط ازبکستان، افتتاح نخستین دانشگاه نظامی در ازبکستان، چاپ اسکناس 100 هزار صومی در ازبکستان، راه اندازی مرکز

ازبکستان در سال 2019؛ از اصلاحات و انتخابات تا میزبانی از سران و طالبان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، تاسیس وزارت اقتصاد و صنعت، صدور ویزا سرمایه گذاری، افتتاح نخستین دانشگاه نظامی، چاپ اسکناس 100 هزار صومی، راه اندازی مرکز تجاری مرزی با افغانستان، عفو بیش از 500 زندانی در ازبکستان در آستانه عید فطر، انتخاب رئیس جدید سنا، تعطیلی مخوف ترین زندان ژاسلیک و ملاقات با مقامات طالبان را شاید بتوان از مهم ترین رویدادهای ازبکستان در سال 2019 میلادی دانست.

همچنین برخورداری محکومین ازبک از حق حضور و رأی دهی در انتخابات، عضویت در شورای کشورهای ترک زبان، امضای نخستین قرارداد همکاری پارلمانی با تاجیکستان، میزبانی از نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند، برگزاری نشست غیررسمی رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی، برقراری پروازهای تهران- تاشکند- تهران و برگزاری انتخابات پارلمانی نیز از دیگر رویدادهای داخلی و بین المللی مهم سال 2019 میلادی ازبکستان است.

تأسیس وزارت اقتصاد و صنعت

وزارت اقتصاد و صنعت ازبکستان بر اساس فرمان رئیس جمهور این کشور تحت عنوان اقدامات تکمیلی دولت در زمینه توسعه اقتصادی تأسیس شد.

وزارت اقتصاد و صنعت ازبکستان بر پایه وزارت اقتصاد این کشور ایجاد شده است.

وظایف اصلی وزارت اقتصاد و صنعت این کشور تحلیل و پیش بینی شاخص های اقتصاد کلان و تنظیم پیشنهادات برای به کار بردن روش های مدیریت اقتصاد و استراتژی توسعه رشته های اصلی آن، تشویق توسعه کارآفرینی خصوصی، ایجاد شرایط مناسب برای بهبود بازرگانی و کاهش سهم اقتصاد سایه است.

صدور ویزا سرمایه گذاری

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان روز 19 سپتامبر فرمانی را در مورد صدور ویزا سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی را امضا کرد.

طبق فرمان رئیس جمهور، در فهرست 5 نوع ویزا از جمله atandosh ، Student visa Academic visa ، Medical visa ، Piligrim visa از این به بعد Investment visa نیز نهاده شده است.

افتتاح نخستین دانشگاه نظامی

نخستین دانشگاه نظامی در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان با هدف توسعه و ارائه آموزش های تخصصی در حوزه نظامی افتتاح شد.

این دانشگاه به نام محمد الخوارزمی ایجاد شده و در آن مدت آموزش دو سال است.

دانشگاه تخصصی آموزش نظامی به دستور شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان افتتاح شده است. این دانشگاه برای تکامل سیستم آموزش افسران دارای تحصیلات عالی در حوزه فن آوری های اطلاع رسانی و مخابرات دانشجو خواهد پذیرفت.

اسکناس 100 هزار صومی

بانک مرکزی ازبکستان اسکناس ملی جدیدی 100 هزار صومی را چاپ و آن را از 25 فوریه سال 2019 میلادی وارد بازار کرد.

اسکناس جدید به میرزا الغبیک دانشمند ازبک و دست آوردهای وی در علم نجوم اختصاص یافته است.

اسکناس جدید بانک مرکزی ازبکستان به ارزش 100 هزار صوم روی کاغذی در اندازه 144 در 78 میلی متر تهیه شده است. در حاشیه سفید در طرف راست آن علامت آبی به شکل تصویر میرزا الغبیک و رقم 100000 وجود دارد.

در طرف چپ اسکناس مجسمه میرزا الغبیک مشاهده می گردد.

تأسیس مرکز تجاری مرزی با افغانستان

در این مرکز تجاری مرزی برای کارآفرینان کشور همسایه همه شرایط مورد احتیاج ایجاد شده است. ترمینال گمرکی، هتل، رستوران، مراکز خدماتی در اختیار شهفرایندان افغانستان واقع شده است.

در پاویون های فعال بیش از 300 نوع کالا اعم از مواد غذایی، نساجی، چرم، کفش، دارو، لوازم ساختمانی و غیره وجود دارد.

ازبکستان به بازار افغانستان لوازم یدکی، الکترونیکی، شیمیایی، نساجی، مواد غذایی، میوه و سبزیجات، خودرو و کامیون، اتوبوس، فناوری های کشاورزی، کودهای معدنی و مصالح ساختمانی صادر می نماید.

انتخاب رئیس جدید سنا

مجلس سنای ازبکستان در بیستمین اجلاس خود در سال 2019 میلادی تنزیل ناربایوا را به عنوان رئیس جدید مجلس سنای این کشور انتخاب نمود.

این نشست به ریاست شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان برگزار گردید و نخستین بار در تاریخ این کشور ریاست مجلس سنا را یک زن به عهده گرفت.

ناربایوا قبل از این سمت به عنوان معاون نخست وزیر و رئیس کمیته زنان ازبکستان فعالیت نموده است.

وی فارغ التحصیل سال 1981 میلادی دانشگاه دولتی تاشکند است.

وی پیشتر در سال های 2010 تا 2016 میلادی به عنوان رئیس شورای اتحادیه صنفی ازبکستان فعالیت داشته است.

تعطیلی مخوف ترین زندان ازبکستان

بر اساس فرمان شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان زندان ژاسلیک در قره قالپاقستان تعطیل شد.

این فرمان با هدف ارتقاء وجهه ازبکستان در جامعه بین المللی در چارچوب استراتژی اقدامات اولویت دار توسعه این کشور در سال های 2017 و 2021 میلادی اتخاذ شده است.

زندان ژاسلیک در شمال غرب ازبکستان واقع و به برخورد غیرانسانی و شکنجه زندانیان معروف بود.

دسترسی به این زندان تنها به وسیله راستا ریلی ممکن بود و شرایط آب و هوایی بسیار سختی داشت.

تابستان دمای هوا تا بیش از 50 درجه بالای صفر و زمستان به منهای 20 درجه می رسد.

اغلب زندانیان این زندان، اعضای سازمان های تروریستی و مخالفان رژیم حاکم بودند.

از ابتدای ایجاد زندان ژاسلیک خطرناک ترین مخالفان اسلام کریم اف نخستین رئیس جمهور به این زندان اعزام شدند.

میزبانی از مقامات طالبان

نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه به سرپرستی ملا برادر در شهر تاشکند با مقامات وزارت امور خارجه ازبکستان ملاقات و گفت وگو کردند.

در این ملاقات مسائل مربوط به فرایند صلح در افغانستان مورد آنالیز نهاده شد.

ملا برادر در این ملاقات از مقامات ازبکستان برای توجه به مسائل افغانستان تشکر و از پیشنهاد برگزاری دوره ای گفت وگوهای صلح در شهر سمرقند استقبال کرد.

وی بر لزوم توجه به واقعیت های کنونی افغانستان تاکید و از ایجاد شرایط لازم جهت برگزاری این ملاقات تشکر کرد.

در این ملاقات مجددا بر حق مردم افغانستان به حل و فصل سرنوشت خود و ساخت آینده تاکید شد.

حضور و رأی دهی محکومین زندانی در انتخابات

وزارت دادگستری ازبکستان در سال 2019 میلادی گفت دولت به محکومین مجوز حضور و رأ ی دهی در انتخابات را داده است.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان طرح تغییر در بعضی قوانین مربوط به انتخابات را امضا کرد. بر اساس این قانون از این به بعد محکومینی که در زندان ها به سر می بردند می توانند در انتخابات شرکت نموده رای دهند.

این حق رای دهی را فقط افرادی که مرتکب جرائم خفیف شدند، دریافت کردند.

علاوه بر این، تغییرات در قانون وزارت کشور نیز تصویب شده است.

پیشتر وزارت دادگستری ازبکستان اعلام نموده بود طبق مقررات جدید زندانیان این کشور از حق شرایط ایمنی کار، استراحت، مرخصی و دریافت حقوق برخوردار خواهند شد.

این اقدامات بشردوستانه پس از به قدرت رسیدن شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان امکان پذیر شده است. پیش از این چنین برخوردی با زندانیان رؤیا محسوب می شد.

عضویت در شورای کشورهای ترک زبان

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان قرارداد نخجوان در مورد ایجاد شورای همکاری های کشورهای ترک زبان را امضا نموده و این قرارداد توسط مجلس سنا به تصویب رسید.

هنگام آنالیز قانون تاکید شد عضویت ازبکستان در این شورا به ایجاد شرایط مناسب برای تجارت و سرمایه گذاری، تسهیل تشریفات گمرکی و ترانزیتی جهت عبور منظم کالاها، سرمایه ها، خدمات و فن آوری ها و تسهیل عملیات اقتصادی و بانکی یاری خواهد نمود.

پیش از این 4 کشور از جمله آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه اعضای این سازمان بودند.

مجارستان مقام کشور ناظر را دارد.

شورای همکاری کشورهای ترک زبان یک سازمان بین المللی است و کشورهای ترک را به یکدیگر مرتبط می نماید.

هدف اصلی این سازمان گسترش همکاری های همه جانبه بین کشورهای عضو این سازمان می باشد.

این شورا در تاریخ 3 اکتبر سال 2009 میلادی در شهر نخجوان در آذربایجان تاسیس شده است.

نشست نخست وزیران سازمان شانگهای در تاشکند

نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز 2 نوامبر در شهر تاشکند برگزار گردید.

در این نشست اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور ایران نیز حضور داشت.

در سرانجام نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند 14 سند همکاری به امضا رسید.

این اسناد در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، همکاری های بانکی و اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک، صنعت، کشاورزی، انرژی، گمرک، نوآوری، فناوری های اطلاع رسانی، همکاری های بین منطقه ای، گردشگری، اکولوژیکی و آموزش می باشند.

علاوه بر این، نحوه همکاری اعضای سازمان همکاری شانگهای در توسعه تجهیزات فناوری های دیجیتال در روستاهای دورافتاده و برنامه اقدامات برای اجرای آن تصویب شد.

این سند گسترش همکاری های متقابل مناطق مرزی را نیز در نظر دارد.

نخست وزیران همچنین برنامه مراکز اقتصادی تحلیلی سازمان همکاری شانگهای را تصویب کردند که بر اساس آن در تمام کشورهای عضو سازمان از این مراکز ایجاد خواهد شد.

همچنین نحوه همکاری های متقابل سازمان های ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و تصمیم در مورد تنظیم قرارداد بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای در مورد شکل گیری سیستم مدیریت جابجایی کالا تصویب شد.

تاشکند میزبان رؤسای جمهور آسیای مرکزی

دومین نشست غیررسمی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی روز آدینه 29 نوامبر در شهر تاشکند برگزار گردید.

در این نشست شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهور قزاقستان، سورانبای جین بیک اف رئیس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان شرکت کردند.

رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در این نشست در مورد انجام تبادلات و روابط فعال در سطح منطقه ای و همچنین برگزاری مراسم های مشترک در زمینه های علمی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی به توافق رسیدند.

رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در این نشست همچنین درباره همکاری های منطقه ای در زمینه بهره برداری مشترک از منابع آب، پایین آوردن پیامدهای محیط زیستی و مقابله با تهدیدات اکولوژیکی گفتگو کردند.

نشست آینده رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در سال 2020 میلادی در قرقیزستان، در شهر زیبای بیشکک برگزار می گردد.

برقراری پروازهای تهران- تاشکند- تهران

شرکت هواپیمایی زاگرس جمهوری اسلامی ایران روز 9 دسامبر در راستا تهران- تاشکند- تهران نخستین پرواز خود را انجام داد.

یک هیأت ایرانی متشکل از تجار و بازرگانان ایرانی و به همراه اعضای هیأت کمیسیون مشترک اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و ایران با این پرواز وارد تاشکند شدند.

هوشنگ صدیق مدیر عامل شرکت هواپیمایی زاگرس ایرلاین پس از ورود به تاشکند گفت: در نتیجه کوشش های مقامات ایران و ازبکستان این پروازها راه اندازی شد. برقراری این پروازها برای توسعه بیش از پیش روابط تهران و تاشکند یاری می نماید.

برگزاری انتخابات پارلمانی

انتخابات پارلمانی ازبکستان با رقابت 5 حزب سیاسی در سراسر این کشور روز 22 دسامبر برگزار گردید.

در انتخابات پارلمانی 22 دسامبر 5 حزب سیاسی برای کسب 150 جایگاه در مجلس عالی با هم به رقابت پرداختتند.

در انتخابات برای مجلس عالی و نهادهای محلی این کشور 67.8 درصد و یا 13 میلیون و 963 هزار و 627 نفر رای دهندگان برای نامزدهای منتخب خود رای دادند.

در این انتخابات از حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان 43 نفر، از حزب دموکراتیک ملی ازبکستان ملی تیکلانیش 35 نفر، از حزب سوسیال دموکراتیک ازبکستان عدالت 21 نفر، از حزب دموکراتیک خلق ازبکستان 18 نفر و از حزب اکولوژی ازبکستان 11 نفر به عنوان نماینده مجلس عالی ازبکستان انتخاب شدند.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 620

به "ازبکستان در سال 2019؛ از اصلاحات و انتخابات تا میزبانی از سران و طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازبکستان در سال 2019؛ از اصلاحات و انتخابات تا میزبانی از سران و طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید