دو پتانسیل پنهان در اقتصاد ایران

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، به جرأت می توان به این نکته مهم اشاره نمود که ریشه اصلی بی ثباتی مالی در کشور صعود افسارگسیخته نرخ تورم توأم با نزول ارزش پول ملی است که عوامل متعددی در ایجاد این موارد تأثیرگذار هستند. تحریم های خارجی هم آثار خود را بر اقتصاد ایران گذاشته اند و هم موجب یک نوع عدم شفافیت در اقتصاد ایران شده است. از طرف دیگر اختلاف های دولت و مجلس بر سر مسائل کلان مالی هم بهانه ای شده است تا شاهد انجام امور ناهماهنگ برای اقتصاد کشور باشیم.

دو پتانسیل پنهان در اقتصاد ایران

در واقع عدم شفافیت مالی سیگنالی است که به جامعه داده می گردد و به طور کلی می تواند در بی ثبات سازی اقتصاد نقش داشته باشد. یکی از دلایل اینکه سرمایه گذاری در کشور انجام نمی گردد بی ثباتی مالی است در حالی که ایران از پتانسیل های بالای مالی برخوردار است.بیش از هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانی ها در خارج کشور برآورد می گردد و با جذب این سرمایه می توان اقتصاد ایران را گلستان کرد اما تا به امروز شرایطی برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور در داخل ایران ایجاد نشده است که خود این موضوع یک ضعف عظیم محسوب می گردد. برای توانمندسازی اقتصاد ایران مسئولان باید این نکته مهم را بدانند که باید کشور با جهان تبادلات بانکی داشته باشد و به صورت چمدانی امکان نقل و انتقال پول در دوره ای طولانی وجود ندارد.

وقتی رشد مالی رو به پایین و رشد جمعیت رو به بالا می رود، به طور قطع به لحاظ علمی توان مالی ضعیف می گردد و فراوری ناخالص ملی کشور کاهش پیدا می نماید. یکی از تبعات این اتفاق کاهش درآمد سالانه و در نتیجه گسترش فقر خواهد بود. تحریم های ظالمانه و البته شیوع ویروس کرونا موجب شده شرایط رشد اقتصاد نه تنها در ایران بلکه در کل جهان حالت منفی پیدا کند به طوری که حتی اقتصادهای توسعه یافته ای که تحریم هم نیستند موانع زیادی پیش روی خود می بینند.

از سوی دیگر وقتی گفته می گردد خط فقر زیر 10 میلیون تومان است، یک معلم اگر4 میلیون تومان درآمد داشته و قیمت خانه ای که مالک آن است متری 5 میلیون تومان باشد، در واقع قدرت خرید او 9 میلیون تومان است. همچنین باید به این نکته مهم اشاره نمود که اقتصاد ایران 2 پتانسیل عالی دارد که مسئولان تا به امروز از آن به طور بهینه استفاده ننموده اند. اولین پتانسیل انرژی ارزان و دومین پتانسیل نیروی کار انسانی ماهر و تحصیل نموده است اما متأسفانه با وجود این 2 پتانسیل مشکل مهم این است که منافع ملی در بین تصمیم گیران و مسئولان دیده نمی گردد و با اتخاذ تصمیم های غلط مانع از ورود سرمایه های خارجی به کشور می شوند.

اگر قیاسی بین اقتصاد ایران و ترکیه داشته باشیم به این نکته مهم می رسیم که اقتصاد ترکیه بدون داشتن مالی پویا توأم با انرژی ارزان و همراه با نیروی کار انسانی تحصیل نموده به دلیل جذب سرمایه گذاری خارجی در حال صعود است اما اقتصاد ایران به دلیل اعمال تحریم های سنگین و ظالمانه و عوامل متعدد داخلی نتوانسته است سرمایه گذاری خارجی را جذب کند که این اتفاق یک ضعف عظیم محسوب می گردد. رشد و توانمندسازی اقتصاد یک کشور بدون تعامل با جهان امکان پذیر نیست.

به طور مثال در آلمان آنگلا مرکل تمام کارخانجات آلمان شرقی را به قیمتی ناچیز به آلمان غربی فروخت و در شرایط کنونی شاهد رشد مالی آلمان هستیم. ژاپن و کره جنوبی از نمونه های شاخص رشد مالی در بین کشورهای آسیایی هستند به طوری که صادرات محصولات خود را به ابرقدرت های جهان همچون چین، روسیه و امریکا سال به سال افزایش می دهند.

بنابراین اگر بخواهیم در ایران مالی پویا و شکوفا داشته باشیم باید با استفاده از انرژی و نیروی انسانی ماهر و ارزان از یک طرف و تعامل با کشورهای مختلف جهان از طرف دیگر در راستا رشد و توسعه مالی گام برداریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1297

به "دو پتانسیل پنهان در اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو پتانسیل پنهان در اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید