مذاکره با روس ها برای خرید 200 دستگاه لوکوموتیو

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، وزیر اقتصاد از مذاکره با روس ها برای خرید 200 دستگاه لوکوموتیو خبر داد و گفت: این اقدام در راستای فرسودگی بالای کشنده ها و لوکوموتیوهای موجود در کشور انجام می شود.

مذاکره با روس ها برای خرید 200 دستگاه لوکوموتیو

با وجود اینکه چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان صنعت حمل ونقل از ظرفیت بالای تولید لوکوموتیو داخلی و جلوگیری از واردات آن سخن گفته بود که البته از سوی رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران مورد انتقاد قرار گرفت، به نظر می رسد دولت تصمیم گرفته در راستای نوسازی ناوگان حمل ونقل ریلی کشور، اقدام کند.

در این سال ها همواره یکی از مسائل بخش حمل ونقل ریلی، در کنار نبود بهره وری و کاهش درآمدهای بخش باری، زمین گیر شدن لوکوموتیوها و کشنده ها بوده است. برای همین بخش خصوصی به جد خواستار نوسازی ناوگان ریلی کشور است.

در همین شرایط آبان ماه سال جاری بود که میعاد صالحی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در جلسه کارگروه توسعه حمل ونقل ریلی گفت: در بخش مسافری و به ویژه در بخش باری با کمبود لوکوموتیو روبرویم، به همین منظور شرکت راه آهن در پی تأمین یک هزار دستگاه لوکوموتیو ظرف حداکثر 3 سال است. 150 دستگاه از این لوکوموتیوها از تولیدکنندگان داخلی و 850 دستگاه به صورت واردات از طریق بخش غیردولتی یا با استفاده از منابع داخلی یا منابع بودجه عمومی تأمین خواهد شد.

در این رابطه سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل ونقل اتاق ایران نیز در گفت وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران بر اهمیت نوسازی ناوگان به دلیل بالا بودن درجه فرسودگی تاکید کرد و گفت: شاید به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت شرکت های داخلی توان تولید داشته باشند؛ اما نیاز به نوسازی یک نیاز فوری است و باید اجازه داده شود به کمک واردات بخشی از این فوریت را پاسخ داد و در ادامه با حمایت از شرکت های داخلی در راستای تقویت تولید داخلی لوکوموتیو قدم برداشت.

البته باید توجه داشت که به نظر مجموعه کارشناسان و فعالان حوزه حمل ونقل مشکل فقط کمبود لوکوموتیو نیست و دلایل دیگری از جمله بهره برداری نامناسب از شبکه ریلی به ویژه کشنده های ریلی موجود، عامل پایین بودن مقدار عملکرد شبکه ریلی کشور در مقایسه با اهداف برنامه های توسعه است.

در این بخش انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی به عنوان واسط بین بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه حمل ونقل ریلی، آماری را منتشر کرده است که طبق آن تعداد کشنده های در سرویس موجود در شبکه راه آهن کشور تا انتهای شهریورماه سال جاری، نسبت به سه ماهه اول سال 1398 با افت 11 درصدی روبرو شده و از 580 دستگاه به 516 دستگاه تقلیل پیدا کرده است. یعنی در طول یک سال و نیم، بیش از 64 کشنده ریلی با ارزش جایگزینی بالغ بر 2500 میلیارد تومان، به واسطه تعمیر و نگهداری نامناسب و غیراصولی و بهره برداری نامناسب، به طور کلی زمین گیر شده است.

همچنین افت محسوس در حوزه عملکردی کشنده های ریلی دولتی در طول مدت یک سال قابل مشاهده است. چراکه کاهش تعداد کشنده های ریلی بخش دولتی به کاهش 3.5 میلیارد تن-کیلومتری عملکرد باری این کشنده ها منجر شده است. این در حالی است که کشنده های در اختیار بخش خصوصی، به واسطه شرایط درست تعمیر و نگهداری، توانسته اند عملکرد خود را حتی مقداری افزایش دهند.

البته باید توجه داشت همین افزایش عملکرد کشنده های خصوصی در شرایطی اتفاق افتاده است که این بخش به واسطه حجم بالای مطالبات خود از شرکت راه آهن، برای انجام تعمیرات و نگهداری لکوموتیوهای خود با بحران روبرو است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1902

به "مذاکره با روس ها برای خرید 200 دستگاه لوکوموتیو" امتیاز دهید

1 کاربر به "مذاکره با روس ها برای خرید 200 دستگاه لوکوموتیو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره با روس ها برای خرید 200 دستگاه لوکوموتیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید