سیاست سازمان منطقه آزاد ارس بر پایه توسعه کشت گلخانه ای پایدار است ، صادرات محصولات منطقه آزاد ارس به روسیه

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس گفت: سیاست سازمان منطقه آزاد ارس بر پایه توسعه کشت گلخانه ای پایدار است و کوشش می گردد تا کشت هیدروپونیک جایگزین سایر روش های کشت گردد.

سیاست سازمان منطقه آزاد ارس بر پایه توسعه کشت گلخانه ای پایدار است ، صادرات محصولات منطقه آزاد ارس به روسیه

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ بخش کشاورزی در کشور ما از دیر باز نقش مهم در اقتصاد داشته است. موقعیت متنوع اقلیمی و آب و هوایی و شرایط مناسب خاک به ویژه در منطقه آزاد ارس امتیازات ویژه ای را برای توسعه کشاورزی و پروژه هایی از این دست ایجاد نموده است.

شهریور ماه سال جاری در منطقه آزاد ارس واحد کشت و صنعت مروارید ارس با سرمایه گذاری 30 میلیارد ریالی و ظرفیت فراوری سالانه 250 تن محصولات گلخانه ای و میزان اشتغالزایی 9 نفر و واحد گلخانه ای ساقه زرین ارس با 23 میلیارد ریال هزینه و فراوری سالانه 250 تن گوجه فرنگی و ایجاد شغل برای 14 نفر افتتاح شد. در واقع حوزه کشاورزی در صدر پروژه های سرمایه گذاری در این منطقه واقع شده است.

از این رو درباره آخرین اقدامات حوزه کشاورزی در سازمان منطقه آزاد ارس با محسن شیخلو، مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس تبادل نظر کردیم که در ادامه می خوانید.

شیخلو در تبادل نظر با اقتصاد24 با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ارس در کنار بخش صنعت، همچنان به فرایند رو به رشد خود ادامه می دهد، گفت: به خصوص در حوزه گلخانه ای شاهد این هستیم که منطقه آزاد ارس به قطب گلخانه داری هیدروپونیک کشور تبدیل شده است. وجود آب کافی و شرایط آب و هوایی این اجازه را به ارس می دهد که خود را به عنوان قطب گلخانه داری، باغداری و کشاورزی ایران تبدیل کند.

حرکت به سمت کشت گلخانه ای در منطقه آزاد ارس

مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: سیاست سازمان منطقه آزاد ارس نیز بر پایه توسعه کشت گلخانه ای پایدار است و کوشش می گردد تا کشت هیدروپونیک جایگزین سایر روش های کشت گردد. علاوه بر گلخانه ارس، تارلا که بزرگترین و مدرن ترین مجتمع گلخانه شیشه ای خاورمیانه لقب گرفته است و از همان ابتدای فراوری، محصولات خود را به بازار های روسیه صادر می نماید.

شیخلو با تاکید بر اینکه با تاسیس تعاونی گلخانه داران و افتتاح واحد سورتینگ، محصولات دیگر گلخانه های ارس علاوه بر بازار های داخلی به بازار های خارجی از جمله بازار روسیه راه یافته است، گفت: این منطقه به علت وجود شرایط اقلیمی مناسب، رود پر آب ارس، مزیت های قانونی مناطق آزاد، دسترسی آسان به آب، معافیت های گمرکی، پایین بودن مصرف انرژی، کارآفرینی و اشتغالزایی، دسترسی به بازار های جهانی و کشور های حوزه CIS و امکان صادرات به این کشور ها و سایر مزیت های ویژه و منحصر به فرد در زمینه کشاورزی در سال های اخیر مورد توجه ویژه مسئولان و سرمایه گذاران واقع شده است.

میزان فراوری محصولات کشاورزی و گلخانه ای در ارس

مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس توضیح داد: ارس، امروز بزرگترین و مدرنترین گلخانه شیشه ای هیدروپونیک ایران و غرب آسیا را دارا است. در حال حاضر فناوری ساخت گلخانه های شیشه ای به همت مجتمع های گلخانه ای منطقه آزاد ارس بومی شده است تا جایی که می تواند در فناوری با اسپانیا برابری کند.

مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ارس و به خصوص حوزه گلخانه ها در کنار بخش صنعت همچنان به فرایند رو به رشد خود ادامه می دهند، کل مساحت گلخانه های محدوده منطقه آزاد ارس را 430 هکتار خاطرنشان کرد و اضافه نمود: از این میزان 200 هکتار گلخانه به بهره برداری رسیده و برای 1500 نفر دیگر نیز شغل ایجاد شده است. میزان فراوری محصولات کشاورزی در طول سال گذشته 97 هزار تن بود که این رقم در 10 ماهه سال 99 به 103 هزار تن رسیده است.

وی اضافه نمود: در طول 10 ماهه سال جاری 28 هزار تن محصولات گلخانه ای فراوری و روانه بازار های داخلی و خارجی شده است. همچنین حجم سرمایه گذاری های انجام یافته در صنعت گلخانه ای 18 هزار میلیارد ریال بوده است.

صادرات 31 میلیون دلاری محصولات گلخانه ای از منطقه آزاد ارس

شیخلو میزان صادرات محصولات گلخانه ای منطقه آزاد ارس در 10 ماه گذشته را 22 هزار و 400 تن محصول در 200 هکتار فضای گلخانه ای و ارزش صادراتی آن را رقمی بالغ بر 31 میلیون دلار مطرح نمود.

مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به طرح شهرک آبزی پروری 70 واحدی در ارس گفت: یکی از طرح های با اهمیت در منطقه آزاد ارس پروژه 70 واحدی پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه رودخانه ارس است که با تکمیل و بهره برداری از این طرح پیش بینی می گردد 2000 تن به ظرفیت فراوریی شهرستان و استان اضافه گردد. شهرک پرورش ماهی 70 واحدی در منطقه آزاد ارس در حال تاسیس است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

ارائه زمین و تسهیلات به فارغ التحصیلان کشاورزی بومی در ارس

شیخلو همچنین در ادامه به واگذاری 70 هکتاری زمین به فارغ التحصیلان کشاورزی ارس اشاره نمود و اضافه نمود: بر اساس تصمیمات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و با هدف استفاده از ایده های دانش آموختگان کشاورزی در زمینه فراوری محصولات استاندارد و صادراتی و ایجاد اشتغال پایدار در ارس، در فاز اول 70 هکتار زمین تجهیز شده به سیستم های نوین آبیاری با اعتبار بالغ بر 70 میلیارد ریال به فارغ التحصیلان بومی و دامداران ارس اختصاص داده شده است. ایازی خبرنگار خبرنگاران

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1360

به "سیاست سازمان منطقه آزاد ارس بر پایه توسعه کشت گلخانه ای پایدار است ، صادرات محصولات منطقه آزاد ارس به روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست سازمان منطقه آزاد ارس بر پایه توسعه کشت گلخانه ای پایدار است ، صادرات محصولات منطقه آزاد ارس به روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید