قلب سالم در روده سالم

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، اگر شما از بیشتر متخصصان درباره داغ ترین تحقیقات و یافته های پزشکی آنها بپرسید، این احتمال وجود دارد که به یافته های خود در خصوص میکروبیوم اشاره نمایند. این اصطلاح به معنای میلیارد ها میکروبی است که در بدن ما زندگی می نمایند و به عنوان میکروبیوتو انسان شناخته می شوند. بیشتر قریب به اتفاق این میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و قارچ هایی هستند که در روده ما زندگی می نمایند. این میکروب ها به هضم غذا یاری می نمایند، مواد مغذی خاصی را فراوری می نمایند و موادی را آزاد می نمایند که اثرات سلامتی گسترده ای در بدن دارند.

قلب سالم در روده سالم

بین میکروب ها در روده های ما و میکروب ها در بسیاری از سیستم های بدن ما، از جمله سیستم عروقی، عصبی، غدد درون ریز و سیستم ایمنی، یک پیچیدگی متضاد وجود دارد. دکتر جون منسون، استاد پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد و رئیس پیشگیری از دارو در بریگهام و بیمارستان زنان، می گوید: تمام این روابط به شدت به سلامت قلبی عروقی مربوط هستند.

متابولیت های میکروبی

همانطور که انتظار می رود، آنچه که ما می خوریم نقش مهمی در ترکیب میکروبیوتومی روده ما دارد و اینکه چطور این میکروب های روده ای (متابولیت ها) می توانند اثرات بیماری های مزمنی مانند دیابت، بیماری های قلبی و سرطان را از بین ببرد.

یکی از شناخته شده ترین متابولیت های روده، تری متیل آمین (TMA) نام دارد و زمانی بوجود می آید که میکروب های روده از کولین تغذیه نمایند. کولین یک ماده مغذی است که در گوشت قرمز، ماهی، مرغ و تخم رغ یافت می گردد. در کبد، TMA به تری متیل آمین N-oxid (TMAO) تبدیل می گردد، ماده ای که به شدت با تشکیل آترواسکلروز (گرفتگی شریان) مرتبط است. در یک مطالعه در سال 2017 ، در مجله انجمن قلب آمریکا به وسیله دکتر منسون و همکارانش، یافته های 19 مطالعه را در رابطه بین سطح TMAO خون و مسائل قلبی عروقی جدی (عمدتا حملات قلبی و سکته مغزی) را مورد آنالیز قرار دادند.

افرادی که TMAO سطح خونشان در مقایسه با افراد دیگر بالاتر بود، 62 درصد بیشتر احتمال تجربه مسائل جدی قلبی عروقی را داشتند. سطح TMAO بالا بعلاوه با نرخ بالاتر مرگ و میر در ارتباط بود. این نشان می دهد که TMAO می تواند یک هدف نو برای استراتژی های پیشگیری یا درمان باشد.

بعلاوه تعیین شده است که متابولیت های میکروبی روده می توانند بر عوامل دیگری مانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و التهاب بدن تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند باعث افزایش رشد باکتری هایی در روده شوند که اسیدهای چرب زنجیره کوتاه را فراوری می نمایند. طبق یک مطالعه کوچک، روده ای که حاوی چنین میکروب هایی است، به افراد مبتلا به دیابت یاری می نماید تا قند خون و وزن بدن خود را بهتر کنترل نمایند.

مزایای فشار خون

اسیدهای چرب زنجیره کوتاه که تقریبا به طور انحصاری در روده ایجاد می شوند نیز نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند. مطالعات اجرا شده بر روی موش ها نشان می دهد که این چربی ها در انشعاب رگ های خونی قرار دارند. این مشاهدات یکی از مواردی است که در گزارشی درباره نقش میکروبیوتوم در تنظیم فشار خون منتشر شده است.

سایر یافته های مقدماتی که در این آنالیز مورد بحث قرار گرفته عبارتند از:

  • چگونه سطح بالای سدیم در بدن ترکیب جمعیت میکروب های روده را تغییر می دهد؟
  • چگونه اسید های آزاد شده از میکروب ها بر روی عملکرد کلیه که یک نقش کلیدی در تنظیم فشار خون بازی می نمایند، تاثبر می گذارند ؟
  • چگونه میکروب هایی که در دهان زندگی می نمایند با نیترات سبزی ها ارتباط برقرار می نمایند تا نیتریت ها و اکسید نیتریک را ایجاد نمایند، که به شل و ریلکس شدن رگ های خونی یاری می نمایند.

شواهد حاکی از آن است که عادت های غذایی که برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید هستند (مانند خودداری از خوردن گوشت قرمز، محدود کردن نمک و خوردن اندازه زیادی سبزیجات غنی از فیبر و آجیل ها و دانه ها) نیز اثرات مطلوبی بر میکروبیوم روده دارند.

پروبیوتیک ها

در خصوص پروبیوتیک ها، باکتری های زنده موجود در ماست، سایر مواد غذایی تخمیر شده و مکمل های غذایی چطور؟ در حالی که این ها به طور بالقوه هضم غذا را بهتر می نمایند، اسهال ناشی از عفونت ها و یا آنتی بیوتیک ها را بهبود می بخشد و ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد، اما تا کنون شواهد از هرگونه اثر قطعی، محدود بوده است.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2036

به "قلب سالم در روده سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلب سالم در روده سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید