روابط گردشگری خوراک و پایدار در بستر اقامتگاه ها

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرنگاران/یزد موضوع گردشگری خوراک و رابطه آن با گردشگری پایدار در بستر اقامتگاه ها، در دومین پیش رویداد مرکز نوآوری گردشگری دانشگاه یزد، آنالیز و راهکارهای توسعه در این باره مطرح شد.

روابط گردشگری خوراک و پایدار در بستر اقامتگاه ها

علی دلشاد رئیس مرکز نوآوری گردشگری با بیان این که دولت و حاکمیت به اسم تنظیم نماینده روابط باید برای حل مسائل به هم متصل شوند، گفت: تیم مرکز نوآوری دانشگاه یزد در پی تدوین و برنامه ریزی در این زمینه است و شیوه برگزاری رویدادها با فرایندی تخصصی دنبال می گردد.

وی با بیان این که در پنل قبلی مسائل دفاتر خدمات مسافرتی دنبال و راهکارهایی در مورد ارائه بسته های بازاری و برطرف تبعیضات خدمات مسافرتی در این پنل ها آنالیز شد، گفت: جذب مخاطب، عمده ترین محور این برنامه ها بودند تا مطابق با شیوه های روز جهان به بازاریابی و تبعلیغات بپردازیم.

وی با بیان این که شناسایی چالش های موجود و جذب صاحبان ایده و مشتریان از جمله این مسائل است، گفت: توانمندسازی دفاتر خدمات مسافرتی در حوزه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی از چالش های امروز ماست که باید نقش سنتی دفاتر کنار گذاشته شده تا از چالش ورشکستگی این افرادجلوگیری گردد.

حسین دهقان منشادی نماینده اطلس ملی خوراک ایران و مسئول کمیته گردشگری خوراک یزد در این نشست با بیان این که طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری نوعی از فعالیت گردشگری ارتباط خوراک و نوشیدنی در حین سفر است، گفت: در کنار این تجربه ناب، فعالیت های دیگری مانند بازدید از کارگاه های فراوریی خوراکی های محلی و سایر برنامه ها را شامل می گردد که معادل شکم گردی است، البته شکم گردی بخشی از گردشگری خوراک است.

وی با اشاره به این که گردشگری خوراک می تواند منجر به بازگشت مسافر به یک منطقه گردد، گفت: گردشگری خوراک را باید در اقامت و پذیرایی دنبال کنیم که بی توجهی به این مسئله، منجر به عدم توسعه و رشد گردشگری خوراک می گردد.

دهقان با اشاره به این که اطلس ملی خوراک از سال گذشته فعالیت نموده و آنچنان که باید هنوز نتوانسته از ظرفیت های موجود کشور استفاده کند.

سیدامیر ناصر طباطبایی رئیس جامعه هتلداران یزد با بیان این که در حوزه گردشگری خوراک در جهان عمده اتفاقات مربوط به اصل خدمت گرفتن در مراکز اقامتی است، گفت: خدمت توام با غذا یکی از اهداف گردشگری و سفر است و در کشور ما هم گردشگری خوراک هم مانند سایر انواع گردشگری دچار بحران است و به صورت حرفه ای و با تیراژ بالا اتفاق نمی افتد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر هم با فرایند و شکل سنتی زیرساخت های اقامتی دچار مشکل می شویم و عواملی مانند تعداد دفعات و دسترسی مواد اولیه اهمیت دارد.

این مسئول با بیان این که نیروی انسانی و تعداد آشپزها در توسعه گردشگری خوراک اهمیت دارد، گفت: باید زمینه را برای داشتن نیروی انسانی که توانایی پخت غذاهای سنتی را دارند و تعداد انگشت شماری دارند، فراهم کنیم.

وی با بیان این که تجاری سازی غذای سنتی، محلی و بومی هر منطقه احتیاجمند فراوری انبوه، کیفیت بالا و تسهیل دسترسی به تمهیدات تهیه آن است، گفت: از آنجایی که یزد مدل خوبی در حوزه گردشگری است، این اتفاق هم در یزد به اسم پایلوت اشاره قرار گیرد.

رامتین معروفیت مسئول یکی از بومگردی های یزد با بیان این که تجاری سازی غذاها یکی از تفاوت های بومگردی و هتل است، توضیح داد: علاوه بر تفاوت در نحوه ارائه خدمت، برای تجاری سازی باید مویرگی عمل کرد و سپس به مرحله انبوه سازی رسید، علاوه بر آن باید با ارائه خدمات مطلوب در فضای مجازی اعتمادسازی انجام داد.

به گفته وی، ایجاد فرصت های متعدد در حوزه گردشگری از جمله مسائل مهمی است که باید در حوزه گردشگری خوراک به آن توجه ویژه ای گردد.

معروفیت اعلام کرد: آنچه امروزه در بحث گردشگری خوراک و بوم گردی ها مطرح است و کمتر به آن توجه می گردد، بحث مدیریت انرژی، پسماند و فاضلاب هاست به طوری که در پنل دیگری که بخش از آن موجود است، به این مسئله پرداخته شد.

سیدرضا بهادری مسئول کمیته گردشگری پایدار و راهبر تخصصی این مرکز، با اشاره به چالش ها و مسائل متعدد مطرح شده است، توضیح داد: با نظرسنجی و همفکری اعضای گردشگری به وجود چالش هایی رسیدیم که بخشی از آن مربوط به زیرساخت های بومگردی هاست.

وی به تعارضات مردم محلی و گردشگران با بومگردی ها، تبیلغات و بازاریابی و نیروی انسانی به اسم دیگر چالش ها اشاره نمود و گفت: بحث انرژی جزو مواردی است که کشور ما با آن ها روبروست و بعضا سوق یاقتن به سمت انرژی های پاک و نو به تکنولوژی بالاتری احتیاج دارد که به صرفه هم نیست و حل مسایل زیرساختی منافع بیشتری دارد.

تقی اکبرپور رئیس جامعه بومگردی های استان یزد با بیان این که با وجود زیرساخت های قوی مانند قنات و بادگیر پیشینه یزد در بحث انرژی قوی است، گفت: مشرق زمین ها در بحث مدریت انرژی بسیار قوی بودند.

وی با بیان این که مدل های خلاقانه و نوآورانه میتواند در حوزه انرژی موثر باشد، گفت: مسئله فاضلاب و مدیریت دفع آب های خاکستری و سیاه هم جزو مواردی است که باید مورد توجه واقع گردد.

میثم پیری مسئول یکی از بومگردی های استان با بیان این که در اردکان کمبود آب بیداد می نماید، گفت: در حالی آب کم است که سیستم قنوات اردکان هم پر از فاضلاب شده و مسائلی را برای مردم خصوصاً گردشگران در پی داشته است.

وی حرکت به سمت توسعه پایدار و برطرف مسائل مالی را یادآور شد و گفت: باید در پی راهکارهایی در این باره باشیم تا بتوانیم توسعه پایدار را با اقتصاد عجین کنیم.

البته رضا بهادری مسئول کمیته گردشگری پایدار در ادامه مجدداً به لازمه ایجاد زیرساخت های مربوطه اشاره نمود و گفت: ذی نفعان اصلی باید اقدام نمایند چرا که اثرات و تبعات مالی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این که جریان گردشگری لازمه مدیریت این مسائل است، نسبت هب برنامه ریزی در این باره تاکید نمود.

ناصرطباطبایی رئیس جامعه هتلداران هم در بخشی پایانی نسبت به ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و این صنعت و آموزش کاربردی نیروی انسانی تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1655

به "روابط گردشگری خوراک و پایدار در بستر اقامتگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط گردشگری خوراک و پایدار در بستر اقامتگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید