دانشگاه ها در تدوین برنامه های توسعه ای حمایت شوند

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، وزیر علوم گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به ویژه دانشگاه های با مأموریت خاص و گروه های نخبگان و انجمن های علمی در پیشرانی و تدوین برنامه های توسعه ای و نظارت بر فرایند توسعه باید حمایت شوند.

دانشگاه ها در تدوین برنامه های توسعه ای حمایت شوند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزار دانشجو، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پیامی به نهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی علوم دامی ایران گفت: ایران اسلامی با اقلیمی چهارفصل، خاکی حاصلخیز و برخورداری از منابع طبیعی متنوع و نیروی انسانی متخصص و کارآمد توانایی فراوری محصولات کشاورزی غنی دارد که در صورت حمایت از فرآیند بین المللی شدن کشاورزی؛ قابلیت آن را دارد ضمن دستیابی به توسعه پایدار، به اسم کشوری پیشرفته در دنیا مطرح گردد.

وی اضافه کرد: در این راستا، فراهم کردن شرایط مناسب برای فراوری محصولات دارای مزیت نسبی و سازگار با اکولوژی کشور به منظور استقرار کشاورزی پایدار، اقتصادی و دوستدار محیط زیست؛ ارتقای کیفیت فراوری و بهره وری برای افزایش صادرات با استفاده از دانش و تجربه مراکز آموزشی و تحقیقاتی و با ارتقای سطح فناوری و استاندارد های علمی؛ حمایت اقتصادی و سرمایه گذاری مناسب؛ استفاده از تمام ظرفیت بخش کشاورزی؛ تسهیل و تشویق در برندسازی محصولات و توسعه زنجیره های عرضه محصولات، از اولویت های بخش کشاورزی و اساساً یک ضرورت فرابخشی است.

زلفی گل با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه یافتگی در این بخش، به عزمی سترگ و همت عالی برنامه ریزی هدفمند، نقشه راه جامع، مشارکت حاکمیت، جامعه علمی و همه افراد مؤثر در این فرآیند احتیاج است، اظهار کرد: آنالیز برنامه های پنج سال توسعه کشور بیانگر آن است که هنوز بر سر چگونگی ترسیم نقشه راه توسعه، به نظری واحد و یکپارچه نرسیده ایم. در یک برنامه توسعه واقع گرا، به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که فرمودکشاورزی محور استقلال است، کشاورزی باید محور توسعه فرض گردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعلاوه بیان نمود: امروزه فراوری اقلام غذایی مورد احتیاج جوامع بشری یک دغدغه نیست، بلکه داشتن کشاورزی پیشرفته، شاخص ارزیابی و توسعه کشورهاست. دستیابی به کشاورزی فعال که لازمه تثبیت امر مهم امنیت غذایی است، در اولویت برنامه های توسعه ای اغلب کشور های دنیا قرار گرفته است و خوشبختانه به اسم یکی از اهداف مهم برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در رأس برنامه های رئیس جمهور مردمی و انقلابی مورد تأکید جدی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به ویژه دانشگاه های با مأموریت خاص و گروه های نخبگان و انجمن های علمی در پیشرانی و تدوین برنامه های توسعه ای، راهنمایی و نظارت بر فرایند توسعه بایستی مورد توجه و حمایت قرار گیرند.

زلفی گل ادامه داد: پیش بینی ها نشان می دهد حداقل تا 30 سال آینده برای تأمین احتیاج های بشر، احتیاج به افزایش 60 درصدی پروتئین حیوانی است. در کشور ایران هم پرورش دام دارای دو گرانیگاه پرورش سنتی و صنعتی است. در تعدادی از رشته ها همانند پرورش طیور و گاو شیری این صنعت بسیار پیشرفته و همسان دنیا در اوج استفاده از فناوری های روز است، امّا در برخی رشته های دیگر پرورش به صورتی کاملاً سنتی حاکم است.

وزیر علوم اضافه کرد: این دوگانگی می تواند برای مدیران بالادست در جهت برنامه ریزی با هدف رسیدن به شرایط مطلوب ایجاد اشکال کند. بعلاوه وابستگی شدید پرورش دام به نهاد های وارداتی به ویژه خوراک دام، نقطه ضعف عظیم آن محسوب می گردد.

زلفی گل اظهار کرد: یادمان باشد نیروی انسانی پایه گذار توسعه پایدار و حرکت هر کشور به سمت پیشرفت و آبادانی است. اکنون که نخبگان و فرهیختگان این صنعت در اولین کنگره بین المللی و نهمین کنگره علوم دامی ایران در یک هم اندیشی عظیم مجازی گرد هم آمده اند پسندیده است که ضمن انتقال اطلاعات و داده های علمی در زمینه آینده این صنعت که پیشران سایر صنایع به خصوص صنایع غذایی و اقتصاد کشور است، به خوبی گفتگو نموده و با ترسیم چشم اندازی پایدار و رو به رشد، در ایجاد امنیت غذایی کشور نقش بی بدیل خود را ایفا کنند.

وزیر علوم در سرانجام ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره، گفت: از همه دبیران علمی، اجرایی، داوران محترم و همه اندیشمندان و دانشمندان متخصص این حوزه؛ به ویژه رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و رئیس کنگره؛ دکتر اسداله تیموری یانسری که امکان برگزاری این کنگره بین المللی ارزشمند را فراهم آورده اند، سپاسگزاری کنم.

لازم به ذکر است، نهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی علوم دامی ایران صبح امروز با حضور بیش از 1000 محقق داخلی و سخنرانی بیش از 30 دانشمند خارجی در زمینه علوم دامی، به صورت مجازی و حضوری شروع به کار کرد و فردا 25 شهریور به کار خود سرانجام خواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1712

به "دانشگاه ها در تدوین برنامه های توسعه ای حمایت شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها در تدوین برنامه های توسعه ای حمایت شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید