خرما دارویی شیرین

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خرما میوه ای بسیار قدیمی است. این میوه پرخاصیت برای مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی تا حدی ناآشناست و آن را فقط در کیک و شیرینی مصرف می نمایند، ولی در خاورمیانه و به خصوص کشورهای عربی به اسم یک غذای اصلی به کار می رود. خرما را به طور معمول در دسته میوه ها قرار می دهند، چرا که میان تمام آنها از نظر مقدار انرژی بی نظیرترین است، به طوری که 100 گرم آن حاوی 160 کالری انرژی می باشد، در حالی که هیچ کدام از میوه ها در 100 گرم،

خرما دارویی شیرین

خرما دارویی شیرین

خرما میوه ای بسیار قدیمی است. این میوه پرخاصیت برای مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی تا حدی ناآشناست و آن را فقط در کیک و شیرینی مصرف می نمایند، ولی در خاورمیانه و به خصوص کشورهای عربی به اسم یک غذای اصلی به کار می رود. خرما را به طور معمول در دسته میوه ها قرار می دهند، چرا که میان تمام آنها از نظر اندازه انرژی بی نظیرترین است، به طوری که 100 گرم آن حاوی 160 کالری انرژی می باشد، در حالی که هیچ کدام از میوه ها در 100 گرم، این اندازه انرژی را فراوری نمی نمایند، علاوه بر این که ممکن است از خرما هم گران تر باشند.

از طرفی خرما منبع خوبی از آهن می باشد. در 100 گرم خرمای تازه حدود 3/1 میلی گرم آهن وجود دارد که با اندازه آهن موجود در مرغ و ماهی قابل مقایسه است.

البته در بین میوه ها انگور، توت، خربزه، زالزالک و بعلاوه نارگیل هم از نظر داشتن آهن، غنی و خوب می باشند.

خرما بعلاوه مانند سایر میوه ها، فیبر نسبتاً بالایی دارد که در رفع یبوست می تواند مفید واقع گردد و از نظر انواع ویتامین ها مشابه سایر میوه ها می باشد و فرق چندانی ندارد. در واقع مزیت عمده خرما همین خاصیت انرژی زایی آن می باشد؛ یعنی در یک حجم کم، شما می توانید انرژی زیادی به دست آورید. مثلاً انرژی موجود در 100 گرم خرما معادل انرژی موجود در 1000 گرم خیار یا 500 گرم هلو یا سیب یا گلابی یا 200 گرم انگور می باشد.

این نکته هم حایز اهمیت است که میوه های شیرین و با کالری بالا مانند خرما، برای افراد چاق یا کسانی که بیماری دیابت دارند، باید با احتیاط مصرف شوند.

مصرف خرما روش شناخته شده ای برای درمان سرطان و سایر بیماریهای عفونی است. خرما می تواند با مهار رادیکال های آزاد، از تخریب مولکولی ناشی از این رادیکال ها جلوگیری کند. ترکیبات موجود در خرما قادر به نابودی کامل رادیکال های سوپر اکسیدانت است. این رادیکال ها که اصلی ترین رادیکال های آزاد در بیشتر سیستم های زیستی هستند، می توانند در بدن به گونه های فعالی نظیر رادیکال هیدروکسیل، پروکسیل و الکوکسیل تبدیل شوند.

مصرف خرما یک درمان مناسب برای رفع عارضه خستگی مزمن و کم خونی به تعداد می آید. انواع متنوع خرمای خشک شده، غنی از آهن می باشد. به علاوه تمام انواع آن دارای حجم زیادی فیبر بوده و یک منبع غذایی از نظر پتاسیم به حساب می آیند. خوردن 10 عدد خرمای بدون هسته به وزن 80 گرم، 10 درصد از احتیاج بدن به ویتامین نیاسین(B3) و 5 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین های B1 و B2 را تأمین می نماید. نیاسین رفع نماینده مسائل گوارشی، روانی و پوستی است. ویتامین های B1 وB2 هم در حفظ سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش دارند.

خرما در حفظ سلامت دستگاه عصبی، جلوگیری از شب کوری و تنش های عصبی هم مؤثر است. مطالعات نو پزشکی نشان می دهد خرما بعلاوه در ایجاد اشتها، سلامت دهان و لب ها نقش دارد و به اسم تمیزنماینده کبد و کلیه ها به تعداد می رود. خرما علاوه بر داشتن خاصیت ضدسرفه و ضد التهاب مجاری تنفسی، خلط آور هم می باشد. محققان توصیه می نمایند زنان بعد از زایمان خرما بخورند. خرما بعلاوه دستگاه گوراش را تقویت می نماید. جوشانده هسته آن برای دفع سنگ کلیه و بیماری های مثانه مفید است. خرما دارای چند ترکیب دارویی است که یکی از آنها شبیه کورتن است که برای درمان کلیه، التهاب و امراض عفونی مؤثر است. مالیدن کوبیده گل خرما به دندان، باعث تقویت لثه می گردد و از پیوره و چرک خون جلوگیری می نماید و برای تقویت معده مفید است و عرق آن که مانند گلاب گرفته می گردد، پیچش معده را تسکین می دهد.

منبع: نشریه کوچه ما، تعداده 8.منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1739

به "خرما دارویی شیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرما دارویی شیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید