بی مهری مسئولان؛ دردی بر تن خسته کارگران چدن خوسف

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، تعطیلی کارخانه چدن و خانه نشینی چهار ماهه کارگران مسائل زیادی را متحمل این قشر کرده و خواستار فعالیت دوباره این کارخانه و حل مسائل هستند.

بی مهری مسئولان؛ دردی بر تن خسته کارگران چدن خوسف

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، همین چند ماه گذشته بود که مهمان ناخوانده ای به نام کرونا قدم در کشور گذاشت، به دنبال شیوع این ویروس علاوه بر به خطر افتادن جان و سلامت شهفرایندان، ضربه مهلکی به اقتصاد و معیشت خانواده ها وارد شد. تعطیل شدن مشاغل به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا داغی مضاعف بر دل کارگران گذاشت.

کارخانه چدن خوسف در خراسان جنوبی از جمله مشاغلی بوده که بنا به گفته کارگرانش، به دلیل شیوع کرونا، در 12 اسفندماه سال 98 درست با اولین مورد مثبت این بیماری در استان تعطیل شد و پفراینده اخراج بیش از 200 نفر را پیچید.

گذشته از ضربه اقتصادی وارده به کارگران، بی مهری مسئولان دردی دیگر بر تن خسته این افراد است چراکه اخراج شدگان می گویند که اگرچه مسئولان به دلیل کرونا کارگران را اخراج کردند، اما چرا باید فقط کارگران ایرانی به دنبال شیوع این ویروس بیکار شوند و چینی ها همچون گذشته در کارخانه حضور داشته باشند؟

امروز با گذشت قریب به چهار ماه از اخراج کارگران، هنوز برای فعالیت دوباره این کارخانه تمهیداتی اندیشیده نشده است. مساله قابل تأمل در این داستان جایی است که علی رغم تولید 15 هزار تن چدن، برخی از متولیان می گویند کارخانه تا به امروز یک کیلو چدن هم تولید نکرده است.

چشم انتظار تماس مسئولان هستیم

یکی از کارگران کارخانه گفت: پنج ماه در کارخانه چدن مشغول به کار بودم، در ابتدا به عنوان نیروی احداث به کارگیری شده بودم، اما از آغاز به کار کارخانه در بخش تولید فعالیت داشتم.

وی که می خواهد از نامی مستعار برای او استفاده شود، ادامه داد: در اسفند ماه سال 98 ما را به دلیل کرونا اخراج کردند و قرار بر این بود که برای ادامه فعالیت با ما تماسی داشته باشند، اما با گذشت چهار ماه هنوز تماسی گرفته نشده و هنوز چشم انتظار تماس مسئولان هستیم، وقتی رستوران ها، محافل عروسی و دیگر اماکن پر تجمع باز شود چرا بخش تولید فعال نمی شود.

این کارگر ادامه داد: اگر کارگران را برای شیوع کرونا تعطیل کرده بودند، چرا کارگران چینی هنوز در کارخانه حضور دارند؟

حکایت 4 ماه خانه نشینی

یکی دیگر از کارگران گفت: تا 12 اسفندماه سال 98 و به مدت چهار ماه در کارخانه کار کرده ام، بیش از 230 نیروی ایرانی و مابقی نیروی چینی در کارخانه فعالیت داشتیم که با تعطیل شدن کارخانه افراد زیادی بیکار شده اند.

این کارگر بیرجندی که در بخش آزمایشگاه مشغول به کار بوده است، اضافه نمود: اندازه گیری مواد ورودی مانند زغال سنگ و رطوبت چدن در آزمایشگاه انجام می شد.

وی اضافه نمود: افرادی تنها برای کسب درآمد روزانه جهت سربیشه تا خوسف را در رفت و آمد بودند که بیکار شدند.

یکی دیگر از کارگران گفت: برای فعالیت در شغلی دیگر حتی سراغ بنایی رفته ام، طی چهار ماه تنها توانسته ام دو روز بنایی کنم چراکه در شرایط کنونی کسی شاگرد بنا نمی پذیرد. برای نجات زندگی خانواده ام حتی در آژانس مشغول به کار شده ام که درآمدش همان پول بنزین هم نمی شود.

خبرهای خوش فرماندار برای کارگران

فرماندار خوسف اظهار کرد: بر اساس تصمیم سفارت چین، کارخانه چدن باید در ایام شیوع بیماری کرونا تعطیل باشد.

محمد شفیعی گفت: بر اساس پیگیری های مسئولان استانی و سفارت، به محض این که اولین پرواز ایران- چین برقرار شود، فاز اول و دوم شامل کک و گندوله راه اندازی می شود.

وی اضافه نمود: برای راه اندازی دیگر فازها متخصص ایرانی نداریم و گروهی دیگر از چینی ها می آیند.

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر نیروها و 73 مهندس چینی در کارخانه حضور دارند ولی فعالیت نمی کنند، این افراد متقاضی برگشت به چین هستند و به دلیل کرونا اجازه رفت و آمد به داخل کارخانه را نمی دهند.

وی اظهار کرد: چینی ها داخل کارخانه خوابگاهی دارند که زندگی می کنند، اما فعالیتی در کارخانه ندارند.

تولید 15 هزار تن چدن

فرماندار خوسف گفت: 10 نفر نیروی ایرانی که بیکار شده بودند را برای کار در فضایی خارج از کارخانه به کارگیری کردیم و این فرایند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: 150 نفر از کارگران مشمول بیمه بیکاری قرار گرفتند که امید است مبلغی طی هفته جاری به حساب آنها واریز شود. افرادی مشمول بیمه بیکاری می شوند که بیش از شش ماه در کارخانه فعالیت داشته اند.

شفیعی ادامه داد: دو ماه فعالیت کارخانه به صورت آزمایشی قریب به 15 هزار تن چدن تولید شده است. همچنین ظرف دو ماه آینده خبرهای خوبی در راستای بازگشایی و فعالیت دوباره کارگران خواهیم داشت.

کارگران نیازمند حمایت مسئولان

مشاور کارخانه چدن خوسف هم در این خصوص گفت: فعالیت نیروهای این کارخانه به صورت قراردادی و مدت زمان قرارداد تا سرانجام اسفند ماه بوده است.

سیدحسن جعفری ادامه داد: بیکاری کارگران ایرانی از دغدغه های اصلی و مهم ماست، صیانت کار، کارگر و تولید در سال جهش تولید نیازمند اخذ تدابیری ویژه است. پیش بینی می شود تا سه ماه آینده کارخانه تعطیل باشد زیرا هنوز زیرساخت های شرکت چدن مانند گازرسانی آماده نشده است.

وی گفت: از اداره کار تقاضا داریم که طی سه ماه بیمه بیکاری و بسته معیشتی را برای کارگران این کارخانه فراهم کنند، کارگران برای بیمه بیکاری ثبت نام داشته اند، اما هنوز مبلغی پرداخت نشده است.

جعفری ادامه داد: تا سرانجام سال 98 تمام حقوق، پاداش و بیمه نیروهای کارخانه چدن پرداخت شده است.

یک کیلو چدن تولید نشده است!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در پاسخ به سوالی پیرامون تعطیلی کارخانه چدن گفت: این کارخانه هنوز فعال نبوده که بخواهد تعطیل شود.

داوود شهرکی ادامه داد: خط گاز کارخانه تأمین نشده و تأمین گاز از شهرک صنعتی خوسف در دست پیگیری است.

وی اضافه نمود: کارخانه چدن خوسف اصلاً کارگری ندارد و کارگران فعلی تنها نیروی احداث کارخانه هستند.

شاید به آقای مدیرکل که سکان مدیریتی در سال جهش تولید را به دست دارد باید تیتر اخباری را که اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه 98 برای آغاز به کار این کارخانه به صورت آزمایشی یادآوری کرد که امروز شاهد پاک کردن صورت مساله برای حل مسائل نباشیم.

(کارخانه چدن کویر خاوران به صورت آزمایشی وارد چرخه تولید شد / اولین شمش چدن به صورت آزمایشی در خوسف تولید شد) از جمله تیتر اخباری است که اواخر سال 98 در رسانه ها منتشر شد و امروز نیز فرماندار شهرستان خوسف اعلام کرده است که 15 هزار تن چدن در این کارخانه تولید شده است.

در شرایطی که کرونا به اقتصاد خانواده ها چنگ انداخته، شایسته نیست که مسئولان بر زخم این ویروس دردی دیگر بگذارند. از گفته ها پیداست که کارگران ایرانی چشم به زنگ متولیان دوخته اند تا با بازگشت شان به کارخانه، زندگی را رنگی دیگر ببخشند.

  • خانه نشینی کارگران کارخانه چدن خوسف | چینی ها کارخانه را تعطیل کردند
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1010

به "بی مهری مسئولان؛ دردی بر تن خسته کارگران چدن خوسف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی مهری مسئولان؛ دردی بر تن خسته کارگران چدن خوسف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید