اولیانوف: گفت وگوهای برجامی بعد از 31 اردیبهشت با مخاطرات بیشتری همراه خواهد بود

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، نماینده روسیه در گفت وگوهای برجامی وین در اشاره به موعد توافق ایران و آژانس، بر حساسیت این تاریخ تاکید نمود و گفت، خوب است که همه شرکت نمایندگان در این گفت وگوها این موضوع را درک نمایند.

اولیانوف: گفت وگوهای برجامی بعد از 31 اردیبهشت با مخاطرات بیشتری همراه خواهد بود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین که ریاست هیأت این کشور در گفت وگوهای برجامی را برعهده دارد، به توییتی از انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عنوان نماینده بروکسل در مذاکرات وین حاضر شده درباره عدم وجود ضرب الاجل در گفت وگوها واکنش نشان داد.

وی در توییتی نوشت: کاملاً درست است، انریکه عزیز. ضرب الاجلی وجود ندارد اما تاریخ هدف 21 مه (31 اردیبهشت) وجود دارد. البته که می توانیم بعد از این تاریخ هم گفت وگوها را ادامه دهیم اما در آنصورت تردیدها و مخاطرات بیشتر خواهد بود. خوب است که همه مشارکت نمایندگان در گفت و گوهای وین این موضوع را درک نمایند.

مورا پیشتر نوشته بود: چهارمین دور از مذاکرات وین را برای احیای برجام برگزار کردیم. ضرب الأجلی وجود ندارد ولی به عنوان یک هماهنگ نماینده، فوریتی قطعی را احساس می کنم. زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می بینم تمام نمایندگان از جمله ایران و آمریکا می گویند که همین احساس را دارند.

دیروز (شنبه) رسانه ژاپنی ان اچ کِی گزارش داد سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره نماینده ارشد ایران در گفت وگوهای برجامی وین روز آدینه به این رسانه گفته ممکن است ایران تمدید همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در زمینه بازرسی از سایت های هسته ای خود در نظر بگیرد.

عراقچی به خبرنگار ان اچ کی در این خصوص گفت ایران امیدوار است پیشرفت کافی (در وین) حاصل گردد تا به تمدید (توافق با آژانس) احتیاجی نباشد. وی اضافه کرد اما اگر احتیاج گردد، ایران در زمان مناسب تمدید را در نظر خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، تصور می گردد که عراقچی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ملاقات روز پنجشنبه خود در مقر آژانس در وین در این خصوص گفت وگو نموده اند.

پیشتر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد واشنگتن بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در انتها ماه جاری میلادی منقضی می گردد را تمدید کرد.

اخیراً پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی بلومبرگ هم گزارش داد قدرت های جهانی در کوشش هستند تا توافق هسته ای با ایران را تا پیش از اواخر مه، قبل از موعد انتها توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی احیا نمایند.

بلومبرگ با اشاره به تایید این مسئله از سوی دو مقام اروپایی که در میانجیگری فرایند گفت وگوها در وین مشارکت دارند و به دلیل حساسیت این گفت وگوها نخواستند نامشان فاش گردد، هدف گذاری شدن این تاریخ را تایید کرد و به نقل از آن ها اضافه کرد گرچه ایران و آمریکا در راستا توافق پیشرفت نموده اند، همچنان راه زیادی تا رسیدن به تفاهم باقی است. طبق این گزارش، با نزدیک شدن به 22 مه (اول خرداد) گفت وگوها فوریت یافته است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1549

به "اولیانوف: گفت وگوهای برجامی بعد از 31 اردیبهشت با مخاطرات بیشتری همراه خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولیانوف: گفت وگوهای برجامی بعد از 31 اردیبهشت با مخاطرات بیشتری همراه خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید