واکنش تازه سازمان ملل به گام چهارم ایران

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، ایسنا نوشت: سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه در واکنش به شروع گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، از طرفین برجام خواست تا به این توافق پایبند بمانند.

واکنش تازه سازمان ملل به گام چهارم ایران

به گزارش سایت دولت پاکستان، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در واکنش به شروع گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ما از گازدهی ایران به سانتریفیوژهای تاسیسات فردو اطلاع داریم. سازمان ملل از تمامی طرفین می خواهد از توافق هسته ای 2015 حمایت نمایند که دستاوردی بزرگ در عدم اشاعه هسته ای محسوب می گردد و به حفظ صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی یاری می نماید.

دونالد ترامپ از زمان به روی کار آمدن دولتش با نقض برجام آشکارا از آن خارج شد و از سویی تاکنون هیچ یک از طرف های اروپایی به تعهدات خود در زمینه برجام عمل ننموده اند و صرفا خواهان تعهد یک طرفه ایران به توافق هسته ای هستند.

حسن روحانی روز سه شنبه در بخشی از سخنرانی اش در مراسم افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی با اعلام شروع گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود اظهار کرد: من امروز به سازمان انرژی اتمی می گویم که از فردا گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را بردارد. البته پیشاپیش به 1+4 اعلام می کنم که فعالیت ما با نظارت آژانس انرژی اتمی خواهد بود. گام چهارم ما مانند سه گام دیگر قابل بازگشت است و اگر آن ها به تعهدات خود در اول ژانویه 2017 بازگردند ما هم به این تاریخ برمی گردیم.

وی ادامه داد: طبق برجام 1044 سانتریفیوژ در فردو داریم که قرار بود آن ها بچرخند اما به آن ها گاز تزریق نکنیم اما از فردا گازدهی را در فردو شروع می کنیم. ما حساسیت های طرف مقابل را می دانیم و همچنین می دانیم که ممکن است آن ها سروصدا نمایند اما هر وقت آن ها به تعهدات خود عمل کردند این گام ما قابل بازگشت خواهد بود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز سه شنبه پس از آنکه ایران خاطرنشان کرد گام چهارم برای کاهش اجرای تعهداتش در برجام را اجرایی می نماید، گفت: روسیه نگرانی های تهران نسبت به تحریم ها را درک می نماید اما ما اقدام ایران (درخصوص برجام) را نیز نگران نماینده می دانیم.

اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه نسبت به اعلام جدید ایران برای برداشتن گام جدید در راستای کاهش تعهدات برجامی اش ابراز نگرانی کرد. این اتحادیه همچنین خواهان بازگشت کامل ایران به تعهداتش در توافق هسته ای 2015 شد.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس روز سه شنبه در واکنش به اعلام ایران در مورد اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گفت: اقدامات اخیر ایران به وضوح توافق هسته ای را نقض می نماید و تهدیدی علیه امنیت ملی ما محسوب می گردد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در این خصوص گفت: من فکر می کنم این اولین بار است که ایران به گونه ای آشکار و بی پرده تصمیم گرفته است که از برجام خارج گردد که این نشان دهنده یک تغییر موضع اساسی است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه مدعی شد: این مسئله غیرقابل قبول است. این گام با تعهدات ایران ذیل توافق هسته ای در تضاد است. ایران با این کار توافق هسته ای را در خطر قرار می دهد. ما قویا از ایران می خواهیم تا از تمامی اقدامات خود که از ماه جولای انجام داده، بازگردد و پایبندی کامل به تعهدات خود را از سربگیرد.

یوشیهیده سوگا، وزیر کابینه ژاپن روز چهارشنبه در واکنش به شروع گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که توکیو، با وجود تصمیم اخیر ایران برای از سر دریافت غنی سازی اورانیوم هر اقدام دیپلماتیکی را برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران انجام خواهد داد.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از آن که سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطرنشان کرد گازدهی به سانتریفیوژهای تاسیسات فردو را شروع نموده است، گفت: ما از اخبار امروز رسانه ها درباره [تاسیسات هسته اس] فردو آگاه هستیم. بازرسان آژانس در محل هستند و هرگونه فعالیت مرتبط را به مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گزارش خواهند داد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 484

به "واکنش تازه سازمان ملل به گام چهارم ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش تازه سازمان ملل به گام چهارم ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید