آیا گذرنامه واکسن در راه است؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، ایسنا/ بدنبال آخرین خبر و گزارشهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می گردد که آیا گذرنامه واکسن در راه است؟

آیا گذرنامه واکسن در راه است؟

داستان چیست؟

مدتی است عبارت جدیدی را از زبان مقامات کشورهای مختلف و کارکنان صنعت گردشگری می شنویم: گذرنامه واکسن.

فرمان های اجرایی جو بایدن برای کنترل همه گیری کرونا شامل درخواست از سازمان های دولتی برای درنظردریافت امکان متصل کردن گواهی واکسن کرونا به مدارک سایر واکسن ها در قالب یک مدرک دیجیتالی می گردد.

دولت دانمارک خاطرنشان کرد طی سه یا چهار ماه آینده، گذرنامه های دیجیتالی صادر خواهد نمود که شهفرایندانش بواسطه آن می توانند ثابت نمایند واکسینه شده اند.

فقط دولت های کشورهای مختلف نیستند که از ایده گذرنامه واکسن استقبال نموده اند. طی هفته های آینده شرکت های هواپیمایی اتحاد ایرویز و امارات استفاده از گذرنامه های دیجیتالی سفر را شروع می نمایند که توسط انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ایجاد شده است. این گذرنامه ها با هدف یاری به مسافران برای مدیریت برنامه های سفری و همچنین ارائه مدارکی درباره واکسینه بودن و نتیجه آزمایش کرونا به شرکت های هواپیمایی و کشورهای مختلف ایجاد خواهد شد.

چالش کنونی، ساخت مدرک یا اپلیکیشنی است که در تمام نقاط دنیا پذیرفته گردد و علاوه بر حفظ حریم خصوصی، بدون درنظر دریافت شرایط اقتصادی و امکانات موبایل های هوشمند، دسترسی به آن برای تمامی افراد امکان پذیر باشد.

گذرنامه واکسن، مدرکی است که نشان می دهد آیا فرد دارنده گذرنامه در برابر کرونا واکسینه شده است یا خیر. همچنین انواع دیگر این گذرنامه می توانند برای سهولت سفر اطلاعاتی درباره نتیجه منفی آزمایش کرونا ارائه دهند. انواعی از گذرنامه های واکسن که در حال حاضر شرکت های هواپیمایی، گروه های صنعتی مختلف، شرکت های فناوری و غیردولتی در کوشش برای تهیه آن ها هستند چیزی شبیه به یک اپلیکیشن خواهند بود که بر روی گوشی های موبایل نصب می شوند یا بخشی از کیف پول دیجیتالی مسافر خواهند بود.

نیک کارین، معاون اول انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی پیرامون اینکه آیا گذرنامه واکسن در راه است؟ می گوید: این اقدام کوششی برای دیجیتالی کردن فرایند کنونی است. به این ترتیب هماهنگی و سهولت بیشتری شکل می گیرد و مسافرت بین کشوری برای مردم بی آن که مجبور باشند برگه های کاغذ مختلف برای کشورهای مختلف و مدارک مختلف برای ایستگاه های بازرسی مختلف ارائه نمایند راحت تر خواهد بود.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یکی از چندین سازمانی است که سال هاست سعی دارد راه چاره های دیجیتالی برای ارائه اعتبارنامه های سفری ارائه دهد. در طول گسترش ویروس کرونا، چنین گروه هایی به گنجاندن شرایط واکسینه شدن افراد در گذرنامه تمرکز داشته اند. ایده کلی این است که اگر قرار باشد تمامی اطلاعات لازم در گوشی همراه گردآوری گردد، به ظور قابل توجهی در زمان صرفه جویی خواهد شد.

همچنین شرکت آی بی ام در نظر دارد گذرنامه سفری دیجیتالی دیگری صادر کند که افراد با استفاده از آن می توانند برای حضور در اماکن عمومی همچون ورزشگاه های ورزشی، هواپیما، دانشگاه و محل کار واکسینه شدن شان را ثابت نمایند.

لزوم در اختیار داشتن این نوع پاسپورت چیست؟

برای سفرهای بین المللی، دولت ها و مسئولان بهداشت از مسافران درخواست ارائه مدرک واکسینه شدن را خواهند داشت یا اینکه از مسافران می خواهند مدرکی از منفی بودن نتیجه آزمایش کرونا ارائه نمایند. در حال حاضر نیز بسیاری از کشورها ورود مسافران را مشروط به ارائه مدرک منفی بودن آزمایش کرونا اعلام نموده اند. به گفته دبیر کل سازمان دنیای گردشگری ارائه چنین مدارکی برای احیای صنعت گردشگری می تواند ضروری باشد.

آیا پیشتر ارائه مدرک واکسینه شدن در برابری بیماری سابقه داشته است؟

ارائه مدرک واکسینه بودن برای شرکت در یک فعالیت بخصوص یا حضور در یک کشور معین مسئله جدیدی نیست. دهه های متوالی است که کسانی که قصد دارند به بعضی از کشورها سفر نمایند باید مدرک واکسینه شدن در برابر ابتلا به بیماری هایی همچون وبا، تب زرد و سرخجه را ارائه نمایند.

اما تفاوت عظیم بین مُهر تاییدنماینده واکسینه شدن و مدرکی که این روزها کشورهای مختلف به دنبال صدور آن هستند، دیجیتالی بودن آن است که دیجیتالی بودن نگرانی هایی درباره مراقبت از حریم شخصی و دسترسی به آن را به دنبال دارد. بنیاد لینکوس با همکاری گروهی متشکل از بیش از 300 نفر از پنج قاره سعی دارد استانداردهای دنیای لازم برای اپلیکیشن اعتبارنامه واکسن را ارتقا ببخشد.

اما آیا گذرنامه واکسن حتما باید به صورت دیجیتال باشد؟ دیجیتالی بودن گذرنامه های واکسن اجباری نیست، اما مسلما فرایند مسافرت با یاری گذرنامه دیجیتالی راحت تر خواهد بود.

ایرادهای وارد شده به این نوع پاسپورت چیست؟

در دنیای که یک میلیارد نفر به دلیل در اختیار نداشتن گذرنامه، گواهی تولد، گواهی نامه رانندگی و کارت ملی قادر به اثبات هویتشان نیستند، لزوم ارائه مدارک دیجیتالی برای ارائه شرایط واکسینه شدن افراد می تواند نابرابری را افزایش دهد و بسیاری از افراد را تحت پوشش قرار ندهد.

چالش های صدور این گذرنامه های دیجیتالی چیست؟

کارشناسان فناوری و صنعت گردشگری معتقدند با این که می گردد با یاری فناوری از یک اپلیکیشن برای ارائه اطلاعات جامع استفاده کرد یا سیستم هایی ایجاد کرد که امکان ذخیره اطلاعات مسافران و یا پیگیری آن ها وجود نداشته باشد، اما این کار زمان طولانی نیاز دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1385

به "آیا گذرنامه واکسن در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گذرنامه واکسن در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید