59 مدرسه در وضعیت قرمز

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، زهرا اردشیری - خبرنگار: انگار دیگر عادت نموده ایم که هرچند وقت یکبار حوادث ناگوار مدارس فرسوده و ناایمن را تیتر یک رسانه ها کنیم و بعد خیلی زود فراموش شان کنیم در حالی که در همه جای جهان پیشگیری از چنین حوادثی حرف اول را می زند.

59 مدرسه در وضعیت قرمز

در این گزارش به روایت آمار و ارقام، هم از تعداد دانش آموزان منطقه نوشتیم هم مدارس. مدارسی که تازه ساخته شده اند و مدارسی که فرسوده اند و تهدیدی برای سلامتی فرزندانمان به حساب می آید تا شاید تلنگری برای مسئولان باشد.

  • 36مدرسه خیّرساز

خیّران مدرسه ساز چند سالی است آستین همت بالا زده اند و برای ساخت مدرسه در پهنه غرب آمادگی خود را اعلام نموده اند. 36 مدرسه سهم پهنه غرب از کوشش خیّران مدرسه ساز است که از سال 1390 تا به حال در مناطق غربی پایتخت ساخته شده است. متأسفانه با اینکه مدرسه های منطقه 22 پراکنده هستند و بارها مدیران آموزش و پرورش از خیّران دعوت نموده اند تا در این منطقه اقدام به مدرسه سازی نمایند باز هم کمترین درصد مدرسه سازی به منطقه 22 تعلق دارد.

  • 68 مدرسه بیشتر از 40 سال قدمت دارند

تا چند سال پیش اگر می خواستیم معیاری برای مدارس فرسوده در نظر بگیریم مدارس بالای 20 سال که مقاوم سازی نشده بودند در فهرست مدارس فرسوده قرار می گرفت اما در حال حاضر مدارسی که بیش از 40 سال قدمت دارند به عنوان مدارس فرسوده شناخته می شوند. با این حساب پهنه غرب 68 مدرسه بالای 40 سال دارد.

  • 17مدرسه نوساز

سهم پهنه غرب از مدارس نوساز ناچیز است. با آنکه بارها انجمن های دانش آموزی و مدیران مناطق اعلام نموده اند که به تعداد مدارس بیشتری احتیاج دارند اما آمار مدارس نوساز کمتر از آن چیزی است که انتظارش را داریم. در مجموع 17 نوسازی در پهنه غرب صورت گرفته که منطقه 5 بیشترین و منطقه 21 کمترین سهم از نوسازی مدارس را داشته است.

  • هر منطقه چند مدرسه

با نگاهی گذرا به وضعیت تراکم مدارس در پهنه غرب متوجه می شویم، تعداد مدارس در منطقه وسیع 22 کافی نیست. تعداد مدارس منطقه 5 هم هرچند در نگاه اول قابل توجه به نظر می رسد، اما با توجه به تعداد دانش آموزان این منطقه این رقم باید عدد بیشتری را به ما نشان دهد. نکته قابل توجهی که در آمار مدارس پهنه غرب وجود دارد این است که تعداد مدارس غیردولتی کم نیست و در منطقه های 22و 5 از مدارس دولتی هم بیشتر است.

  • 134 مدرسه کم داریم

با نگاهی به آمار و ارقام متوجه می شویم وضعیت مدرسه ها در پهنه غرب نابسامان است. با توجه به تعداد دانش آموزان مدارس کم و تعداد زیادی از آنها فرسوده است. مسئولان آموزش و پرورش مناطق 9 و 5 در مصاحبه با خبرنگاران محله اعلام کردند به 134 مدرسه جدید احتیاج دارند که بیشتر آنها باید در منطقه 22 ساخته گردد.

  • فقط 16 مدرسه ایمن است

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران زنگ خطر مدارس خطرآفرین را به صدا در آورده است. طبق آنالیز هایی که توسط این سازمان، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به صورت تصادفی از 184 مدرسه پهنه غرب تهیه شده است، 59 مدرسه در وضعیت قرمز است. در این لیست، ایمنی مدارس با رنگ قرمز، سبز و زرد سنجیده شده است.

  • 9 مدرسه مقاوم سازی شده است

طرح مقاوم سازی و تخریب و بازسازی مدارس از سال 1385 در کشور آغاز شده و تهران به لحاظ برخورداری از سرانه فضای آموزشی، از میانگین کشوری که 5/18 مترمربع به ازای هر دانش آموز است، پایین تر است و جزو احتیاجمندترین استان ها برای توسعه فضاهای آموزشی محسوب می گردد؛ به همین دلیل بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده و احتیاجمند جزو اولویت های شهر تهران است. متأسفانه در منطقه 21 هیچ مدرسه ای مقاوم سازی نشده و از مجموع 651مدرسه پهنه غرب تنها 9 مدرسه مقاوم سازی شده اند.

  • مدارس دو شیفته با کلاس های 45 نفره

170 هزار و 141 دانش آموز در مدارس پهنه غرب تحصیل می نمایند. بیشترین آمار دانش آموزی مربوط به منطقه 5 است و بعد از آن منطقه 22 بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. آن طور که پیش بینی می گردد تا خاتمه سال 1400 تعداد دانش آموزان منطقه 22 به 35 هزار نفر برسد. این در حالی است که زیرساخت های آموزشی در این منطقه انجام نشده و دانش آموزان منطقه 22 مدرسه ندارند و به مدارس مناطق همجوار می روند. بد نیست بدانید دو منطقه 5 و 22 زیر نظر یک آموزش و پرورش اداره می شوند و در این پهنه آموزشی اکثر مدارس به صورت دو شیفته با کلاس های 45 نفره اداره می گردد.

  • منطقه 5

17 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می کنـد بالاست. 4 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید پایین است. 39 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید متوسط است.

  • منطقه 9

9 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می کنـد بالاست. 9 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید پایین است. 24 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید متوسط است.

  • منطقه 21

20 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می کنـد بالاست. 1 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید پایین است. 22 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید متوسط است.

  • منطقه 22

12 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می کنـد بالاست. 2 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید پایین است. 25 میزان خطراتی که مدرسه را تهدید می نماید متوسط است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 76

به "59 مدرسه در وضعیت قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "59 مدرسه در وضعیت قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید