کلانتری: پایین بودن بهره وری به دلیل بی توجهی به محیط زیست است

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، اصفهان- خبرنگاران- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که میانگین بهره وری در کشور بسیار پایین و شدت مصرف انرژی بسیار بالاست، اضافه کرد: این وضعیت ناشی از توجه نکردن به محیط زیست و مسایل مربوط به آن است.

کلانتری: پایین بودن بهره وری به دلیل بی توجهی به محیط زیست است

به گزارش خبرنگاران، عیسی کلانتری روز سه شنبه در دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان اضافه نمود: 99 درصد مدیران و تصمیم گیران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند که معتقدم این مراکز نتوانستند آموزشهای مربوط به محیط زیست را به دانشجویان آموزش دهند.

وی گفت: ای کاش به موازات اعمال مدیریت سبز در دانشگاه ها، آموزش حفظ محیط زیست به دانشجویان مورد توجه جدی قرار می گرفت.

وی اعلام نمود: این که مدیر اجرایی هیج اهمیتی به محیط زیست نمی دهد به این دلیل نیست که عمدا بخواهد از این موضوع مهم چشم پوشی کند بلکه به این خاطر است که آموزش های لازم را فرا نگرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر در دانشگاه به محیط زیست اهمیت ندهیم و دانشجو را به عنوان مدیر آینده کشور به گونه ای تربیت نکنیم که نسبت به محیط زیست بی توجه باشد کشور به نتیجه نخواهد رسید.

کلانتری توضیح داد: آموزش حفظ محیط زیست باید جزو دروس اجباری همه دانشگاه ها باشد و از وزارت علوم می خواهم این آموزش را در برنامه آموزشی این مراکز لحاظ نمایند.

وی با یادآوری این که خود رییس ستاد احیا دریاچه اورمیه بوده است، بیان نمود: وقتی این کار را می خواستیم اجرا کنیم بزرگترین مشکل من مدیران دولتی در منطقه بودند که به محیط زیست شناخت نداشتند و به همین دلیل 2 سال اول، وقت ما صرف توجیه این مدیران در این خصوص شد.

وی با تقدیر از اقدامات وزارت نفت برای ارتقای کیفیت سوخت خودروها اضافه نمود: ما عادت نموده بودیم تمام شهرهایمان آلوده باشد اما وقتی مدیران وزارت نفت برای بهینه سازی سوخت توجیه و مطلع شدند که سالانه تلفات زیادی به دلیل کیفیت پایین سوخت در کشور می دهیم کوشش های خود را برای ارتقاء کیفیت بنزین و گازوییل انجام دادند و متوسط آلودگی این دو سوخت در دو سال گذشته بسیار پایین آمده است و برای اولین بار در سال گذشته در کلانشهرها یکروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل نشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در امسال تاکنون 23 روز هوای سالم داشته ایم که به دلیل بهینه شدن سوخت های فسیلی در کشور بوده است.

به گفته کلانتری، آموزش حفظ محیط زیست وظیفه دانشگاه های سبز است و تمام دانشجویان باید به مقوله حفظ محیط زیست آشنا شوند.

کلانتری با بیان این که به دلیل آشنا نبودن به محیط زیست سالانه 3 میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد؛ گفت: به دلیل شناخت نداشتن مدیران ما از محیط زیست طرح هایی در کشور اجرا می گردد که نه تنها توجیه مالی ندارد بلکه لطمات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می نمایند.

وی با اشاره به سیلاب اخیر کشور گفت: در سیلاب اخیر هزاران میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شد در حالی که صد میلیارد متر مکعب به آب کشور اضافه شد که 300 هزار میلیارد تومان ارزش دارد بنابراین نباید کفران نعمت کنیم بلکه باید برای جلوگیری از این خسارتها و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی برنامه داشته باشیم.

دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز امروز از امروز به مدت 2 روز با حضور دانشمندان و دانشجویان ملی و بین المللی این بخش در دانشگاه اصفهان شروع شد.

دانشگاه سبز (green university) مکانی است که همه فعالیت های آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی صورت می گیرد و همچنین نشان دهنده مسوولیت مهم آموزش عالی در راستای توسعه جامعه است.

مهران زینلیان دبیر علمی این همایش، دستاوردهای عرصه مدیریت سبز در دانشگاه ها، تبادل علم و تجربه های مسوولان و کارشناسان و ایجاد زمینه های مناسب برای ارتقای عملکرد دانشگاه ها و تغییرات گسترده در جامعه را از اهداف برگزاری این همایش گفت.

2093/6026/

منبع: ایرنا
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 125

به "کلانتری: پایین بودن بهره وری به دلیل بی توجهی به محیط زیست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلانتری: پایین بودن بهره وری به دلیل بی توجهی به محیط زیست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید