کشف روش نو مقابله با مقاومت باکتری های مرگبار

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در دهه های آینده به یکی از مهم ترین مسائل برای حفظ سلامتی تبدیل می شوند، زیرا پیش بینی می گردد که این ابر میکروب ها تا سال 2050 سالانه جان 10 میلیون نفر را بگیرند.

کشف روش نو مقابله با مقاومت باکتری های مرگبار

محققان دانشگاه تگزاس در آستین راه تازهی برای مشاخصه با این باکتری های جان سخت پیدا نموده اند. آنها پروتئینی را که باکتری ها از آن برای ایجاد مقاومت دارویی استفاده می نمایند، هدف قرار داده اند. ظهور ابر میکروب ها نمونه شاخص تکامل دنیا است.

زمانی که بیمار آنتی بیوتیک مصرف می نماید، بیشتر باکتری هایی که بدن را آلوده می نمایند در برابر محیط چالش برانگیزی که این داروها ایجاد می نمایند تسلیم می شوند، اما تعداد معدودی از باکتری ها که زنده می مانند به فراوری مثل ادامه می دهند و جهش های تصادفی خود برای زنده ماندن را به دیگر باکتری ها منتقل می نمایند.

باکتری ها بعلاوه می توانند این ژن های مفید را مانند کارت های تجاری جابه جا نمایند و در نهایت جمعیتی را به وجود آورند که در برابر داروها مقاوم هستند. فراوری داروهای تازه می تواند برای مدتی مؤثر باشد، اما در نهایت باکتری ها نیز نسبت به آنها مقاومت پیدا می نمایند.

تحقیقات اخیر منجر به فراوری مولکول هایی شده که پروتئین هایی را که باکتری ها از آنها برای خنثی کردن داروها استفاده می نمایند، تجزیه می نمایند.مشکل این است که این مولکول ها معمولاً پروتئین های منفرد را هدف قرار می دهند و دامنه درمان را محدود می نمایند. بنابراین در مطالعه تازه، محققان در پی راهی اساسی تر برای غیرفعال کردن فرایند فراوری این پروتئین های مقاوم بودند.

پژوهشگران پروتئینی موسوم به DsbA را کشف کردند که عامل تشدید مقاومت باکتری هاست و با تضعیف آن باکتری های خطرناکی مانند E. coli، K. pneumoniae و P. aeruginosa که مجموعاً بخش بزرگی از عفونت های ابر میکروبی را تشکیل می دهند، از کار انداختند.

بدین منظور پیوند دی سولفید این پروتئین با استفاده از آنتی بیوتیک های موجود و بعضی مواد شیمیایی بی خطر برای انسان تخریب شد. البته محققان در کوشش هستند برای یافتن مهارنماینده های DsbA مواد موثرتری پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1952

به "کشف روش نو مقابله با مقاومت باکتری های مرگبار" امتیاز دهید

1 کاربر به "کشف روش نو مقابله با مقاومت باکتری های مرگبار" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف روش نو مقابله با مقاومت باکتری های مرگبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید