کسری سالانه 10 هزار نیروی آموزشی، پیشنهاد جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از میان دکترمعلم ها
به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن برشمردن چالش های دانشگاه فرهنگیان و کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، پیشنهاد کرد که جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از دکتر معلم ها انجام گردد.
مسعود فیاضی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره رسالت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرجع تربیت نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت افرادی است که پیشران های اصلی تربیت نیروی انسانی مورد احتیاج کشور و سرمایه های اجتماعی جدی کشور یعنی معلمان هستند.
وی اضافه نمود: نقطه کانونی آینده سازی کشور در دست این دانشگاه است. بنابراین هر هزینه ای در دانشگاه فرهنگیان کنیم سرمایه گذاری است. بنابراین دیدگاه غلط درباره هزینه کرد برای این سیستم باید اصلاح شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به مسائل نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه اکنون با مسائلی روبرو است، به عنوان مثال حدود 80 هزار دانشجو داریم که در این دانشگاه در حال تحصیل هستند اما شمار اعضای هیئت علمی که برای این دانشجویان تدریس می نمایند حدود 800 نفر است. یعنی نسبت دانشجو به استاد 100 به یک است.
فیاضی ادامه داد: این در حالی است که قانون برنامه ششم این نسبت را 20 به یک ذکر می نماید و به این معنا است که حدود 3500 هیئت علمی در این دانشگاه کم داریم که باید به طور جدی برای آن چاره اندیشی و برنامه ریزی کرد.
وی به مسائل زیرساختی دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره نمود و گفت: شرایط دانشگاه فرهنگیان به لحاظ زیرساخت ها نیز خوب نیست. یک سوم زیرساخت ها احتیاجمند نوسازی و بازسازی است. بودجه ای که اینجا هزینه می شود - اگر این نگاه را داشته باشیم که سرمایه ای است و هزینه ای نیست- واقعاً تناسبی با دانشگاه های دیگر ندارد و باید یک توجه جدی بشود. رتبه دانشگاه باید ارتقا یابد و کشور به دانشگاه نگاه درجه یک و به عبارتی نگاه سرمایه ای داشته باشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پیشنهادهایی برای حل مسائل نیروی انسانی و زیرساختی دانشگاه فرهنگیان ارائه کرد و گفت: پیشنهاد نخست جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه از دکتر معلم ها است. پیشنهاد ما این است که برای ارتقای این دانشگاه اولاً نسبت به جذب اعضای هیئت علمی توجه جدی کنیم و دوم اینکه اولویت را به دکتر معلم هایی بدهیم که اکنون در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند.
فیاضی ادامه داد: حدود 4500 دکترمعلم داریم که معلم هستند و مدرک دکتری هم دارند و به لحاظ علمی دارای تخصص هستند. این ها کاملاً ظرفیت اینکه به دانشگاه ورود و آن خلأ هیئت علمی و اساتید را پُر نمایند، دارند.
وی بر ضرورت نوسازی و توسعه زیرساختی دانشگاه فرهنگیان تاکید نمود و گفت: نوسازی و توسعه زیرساخت ها باید با شیب خوبی آغاز و به لحاظ کمّی و کیفی ارتقاء پیدا نمایند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: در زمینه ایجاد سازوکار مناسب برای جذب معلم نیز می توان گفت که این دانشگاه جذب معلمین را در دستور کار اصلی خودش دارد. بنابراین کسانی که از راه آزمون این دانشگاه به حرفه معلمی ورود پیدا می نمایند و کسانی که بر اساس قوانین مجلس ورود پیدا می نمایند در هر حال باید تحت آموزش ها و سیاست های دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرند و از این حیث باید یک ساز و کار دقیقی وجود داشته باشد که مهارت های لازم را به معلم ها ارائه دهند.
فیاضی با بیان اینکه متناسب سازی سرفصل های محتوایی دانشگاه با برنامه درسی ملی امری لازم است اظهار کرد: نکته مهمی که درباره این دانشگاه وجود دارد این است که سرفصل های محتوایی برای تدریس معلم ها، باید کاملاً متناسب با برنامه درسی ملی باشد، اما گاهی اوقات شاهد عدم تناسبی میان این دو هستیم.
وی با اشاره به توانمند سازی معلم ها و مدیران گفت: در اساسنامه دانشگاه علاوه بر جذب معلم، توانمند سازی معلم ها و تربیت مدیر هم ذکر شده است. درباره توانمند سازی معلمان یک نکته مهم به تحصیلات تکمیلی آنها برمی شود. خود این دانشگاه می تواند متولی امر تحصیلات تکمیلی معلم ها شود که مهمترین گام برای توانمند سازی آنها است. درباره تربیت مدیر هم همین گونه است. دانشگاه فرهنگیان باید نقش جدی در تربیت مدیر ایفا نماید. در حالی که اکنون برنامه ای برای این موضوع ندارد. به نظر می رسد اگر از این جوانب به دانشگاه فرهنگیان نگاه و این سرخط ها را درونش فعال کنیم، دانشگاه در میان مدت ارتقای خوبی پیدا می نماید که بروندادش در آموزش و پرورش بسیار جدی و ثمربخش خواهد بود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به تناسب خروجی دانشگاه با احتیاج وزارت آموزش و پرورش نیز اشاره نمود و گفت: خروجی های این دانشگاه باید متناسب با احتیاج وزارت خانه باشد. اکنون احتیاج وزارت آموزش و پرورش به معلم بیش از خروجی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی است. تقریباً سالی 30 هزار بازنشسته داریم اما شمار دانشجویانی که به عنوان فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد آموزش و پرورش می شوند 20 هزار نفر است. بنابراین سالانه 10 هزار نیروی انسانی کمبود و عقب ماندگی پیدا می کنیم. توسعه کمّی باید رخ دهد تا دانشگاه بتواند این احتیاج را مرتفع کند. این یعنی اینکه در بودجه و لایحه بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه به این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی توجه جدی شود تا بتوانند ظرفیت خودشان را ارتقاء دهند.
فیاضی تاکید نمود که دانشگاه شهید رجایی در کنار دانشگاه فرهنگیان، نقش مهمی در تأمین نیروی انسانی ایفا می نماید. اگر بخواهیم از حافظه محوری به مهارت افزایی تغییر جهت داده و پارادایم را تغییر بدهیم، دانشگاه شهید رجایی نقش جدی در اینجا ایفا می نماید، زیرا ورود جدی به مقوله مهارتهای فنی و حرفه ای دارد و باید معلمانی که بتوانند در این راستا نقش آفرینی های جدی داشته باشند را تربیت و به آموزش و پرورش تقدیم کند. بنابراین تمرکز روی دانشگاه شهید رجایی مانند دانشگاه فرهنگیان، ملاک جدی دارد و باید در دستور کار قرار بگیرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا