چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، زعفران به علت ترکیبات قوی خود، رنگ زرد غلیظی ایجاد می نماید و اگر روی سطوحی مانند فرش بریزد، دردسرساز خواهد شد. اگر برای پاک کردن لکه زعفران از روش های غیرموثر و اشتباهی استفاده کنیم، نه تنها لکه از بین نمی رود، بلکه روی سطح پخش می گردد. به این ترتیب تمیز کردن فرش، دشوارتر از قبل خواهد شد؛ پس باید بدانیم که چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم که هیچ لکه ای باقی نماند.

چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟

در این مطلب همراه ما باشید تا با روشی اصولی شرح دهیم که باید چگونه الیاف فرش آغشته شده به زعفران را تمیز کرد. برای این کار فقط به چند وسیله ساده احتیاج دارید؛ اما اگر فرش شما نقش و نگارهای زیادی دارد، دستباف است یا نمی توانید خودتان این کارها را انجام دهید، توصیه می کنیم حتما از خدمات قالیشویی مراکز معتبر بهره ببرید.

نکات کلیدی

  • از لمس گرده های زعفران با دست خودداری کنید؛ زیرا به علت جذب شدن روغن پوست شما در گرده ها، پاک کردن آن ها هم سخت تر می گردد.
  • فشردن لکه ایجادشده روی فرش، فقط کار پاکسازی زعفران را سخت تر می نماید.
  • برای شستشوی فرشی که زعفران روی آن ریخته شده، نباید از آب گرم استفاده نکنید؛ زیرا باعث به جا ماندن لکه می گردد.
  • برای استفاده از هر شوینده ای برای اطمینان بیشتر، ابتدا آن را روی قسمتی از فرش تست و بعد ناحیه موردنظر را با آن آغشته کنید.

حلال های قوی زعفران را بشناسید!

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم باید حلال های این ماده را بشناسیم. کردسین به عنوان یکی از چند کاروتنوئید طبیعی، به راحتی در آب حل می گردد. به همین علت مایعاتی مانند آب ولرم و داغ، مایع ظرفشویی، محلول اکسیژنه، محلول ضدعفونیکننده و جوش شیرین جزو حلال های قوی برای زعفران هستند.

یادتان باشد که برای پاک کردن زعفران از روی فرش و لباس و بعلاوه پاک کردن لکه روغن از فرش باید از حلال های مختلفی استفاده کرد. برای مثال استفاده از آب جوش برای پاک کردن زعفران از روی لباس ممنوعیتی ندارد؛ ولی ممکن است به فرش آسیب برساند.

ابزارها و مواد لازم برای پاک کردن زعفران از روی فرش

با چه ابزاری و چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟! پیشنهاد ما برای پاک کردن زعفران از روی فرش این است برای پاکسازی این لکه به شکل اصولی، پیش از هر کاری ابزار و مواد لازم را آماده کنید. ابزار و موادی که در این روش پاک کردن زعفران از روی فرش احتیاج دارید، عبارتند از:

  • جاروبرقی
  • چسب نواری
  • چاقو یا کارت بانکی
  • پارچه سفید تمیز و خشک (2 عدد)
  • محلول سفیدکننده بر پایه اکسیژن
  • آب
  • قطره چکان

چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟

در مرحله اول باید خشک یا مرطوب بودن زعفران روی فرش را مورد آنالیز قرار دهیم. در صورتی که زعفران خشک روی فرش ریخته باشد، پاک کردن آن خیلی کار سختی نیست. فقط نباید اجازه دهید که زعفران روی فرش کشیده گردد.

در این حالت از جاروبرقی یا نوار چسب برای جداسازی گرده ها از الیاف بهره ببرید. اگر گلدوزی های زیادی روی فرش شما وجود دارد یا بافت آن بسیار ظریف است، بهتر است برای شستشوی فرش با مواد نانو و از بین بردن لکه زعفران از روی آن از افراد متخصص یاری بگیرید.

اکنون در 4 مرحله شرح می دهیم که باید چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟

محاسبه رایگان هزینه قالیشویی !

پاک کردن زعفران خشک

اگر زعفران خشک روی فرش ریخته، با استفاده از جاروبرقی گرده های زعفران را از روی فرش جدا کنید. بعلاوه می توانید جداسازی گرده های خشک زعفران از روی فرش را با یاری چسب انجام دهید.

با این کار گرده ها از روی الیاف فرش به راحتی جدا می شوند. در صورتی که زعفران ریخته شده خشک است، پاکسازی در همین مرحله به خاتمه می رسد؛ اما در صورتی که با ریختن زعفران، فرش مرطوب شده است، مطابق مراحل زیر ادامه می دهیم.

پاک کردن گرده های زعفران خیس

با استفاده از یک چاقو یا لبه یک کارت بانکی، گرده های زعفران خیس را از روی الیاف فرش جدا کنید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز و سفید، رطوبت روی فرش را از بین ببرید.

برای این کار هرگز پارچه را روی فرش نکشید یا مالش ندهید؛ زیرا لکه زعفران بزرگ تر می گردد. برای این کار کافی است از هر نقطه لکه روی فرش، پارچه را به سمت محل تمیز فرش ببرید. در این صورت لکه به خوبی جذب می گردد.

بیشتر بخوانید: 8 روش برق انداختن فرش بدون شستشو!

آماده سازی محلول پاک کننده

احتمالا در این مرحله نگران این هستید که چه بلایی سر لکه جذب شده در فرش می آید و چگونه لکه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟

برای این کار به یک محلول سفیدکننده بر پایه اکسیژن احتیاج دارید. اکنون برای پاکسازی لکه زرد به جای مانده باید محلول سفیدکننده و آب را مطابق دستورالعمل نوشته شده روی محصول، ترکیب کنید.

با استفاده از قطره چکان، محلول را روی ناحیه لکه دار بمالید تا جلوی خیس شدن بیش از حد این ناحیه گرفته گردد. آغشته کردن ناحیه موردنظر با محلول را از لبه ها به سمت مرکز لکه انجام دهید تا لکه از این بزرگ تر نگردد. اجازه دهید محلول سفیدکننده و آب به میزان 30 دقیقه روی لکه باقی بماند تا اثر خود را بگذارد.

پیشنهاد می کنیم در این رابطه مقاله تمیز کردن فرش با سرکه و جوش شیرین را مطالعه کنید.

آخرین مرحله؛ خشک کردن سطح فرش

در این مرحله، لکه را با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز به خوبی پاک کنید. منتظر بمانید تا محل موردنظر به دور از حرارت مستقیم خشک گردد. این فرایند را تا زمانی که لکه به طور کامل از بین رود، انجام دهید. سپس برای بالا آمدن الیاف فرش، جاروبرقی بکشید.

ثبت درخواست قالیشویی

سخن خاتمهی

در این مطلب به طور کامل آنالیز کردیم چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم. اگر هنوز هم آثاری از لکه زعفران وجود دارد و بعد از چند بار انجام این مراحل زردی روی فرش از بین نرفته است، توصیه می کنیم از خدمات مراکز قالیشویی معتبر بهره ببرید. برخی از مراکز قالیشویی به صورت تخصصی خدماتی مانند لکه بری و سفید کردن فرش و ریشه ها را زیر نظر کارشناسان انجام می دهند. شما می توانید با اطمینان کامل، فرش خود را به این مراکز بسپارید و فرش خود را بدون لکه و آسیب تحویل بگیرید.

سوالات متداول

قیمت شستشوی فرش در سایت خبرنگاران چقدر است؟

شما می توانید با مراجعه به وبسایت خبرنگاران یا کلیک روی دکمه پایین صفحه، هزینه های شستشوی فرش را استعلام بگیرید.

از بین بردن لکه زرد روی فرش چطور ممکن است؟

برای این کار مخلوطی از نصف لیوان سرکه سفید، یک قاشق جوش شیرین و یک یا دو لیوان آن را درست کنید. سپس با محلول به دست آمده، لکه زرد روی فرش را از بین ببرید.

درخواست خدمات قالیشویی

درخواست خدمات قالیشویی

منبع: آچاره
انتشار: 5 مرداد 1403 بروزرسانی: 5 مرداد 1403 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2234

به "چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه زعفران را از روی فرش پاک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید