چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، شکلات های بلژیکی | Belgian Choclate

بلژیک یکی از آرام ترین و البته زیباترین کشورهای اروپایی است که اتفاقا خوراکی های لذیذ و مخصوص به خودش را دارد که شما در هیچ کجای دنیا نمی توانید مثال و مانند آن ها را بیابید. به طور مثال می توانیم به شکلات های بلژیکی اشاره کنیم که در سراسر دنیا آوازه بسیار بلند بالایی دارند. آن قدر طعم و مزه شکلات های بلژیکی خاص و متفاوت است که بلژیک را در سراسر دنیا به عنوان کشور شکلات می شناسند! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، این شکلات های خوشمزه و معروف را از هر زاویه ای بشناسیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا بلژیک کشور شکلات است.

چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

آشنایی با شکلات های بلژیکی

شاید ما بیشتر کشور بلژیک را به این عنوان بشناسیم که مراکز قدرت بزرگی در پایتختش در کنار هم قرار گرفته اند. به هر حال در بروکسل 5 مجلس مختلف در همسایگی هم و دیوار به دیوار هم هستند و این شهر را به مرکز مهمی تبدیل نموده است. دیدنی های معروف و فراوان و همچنین بهترین مراکز خرید و نمایشگاه های هنری در سرتاسر این کشور آرام آن را به یکی از بهترین ها تبدیل نموده است اما شکلات در بلژیک داستان دیگری نسبت به همه چیز دارد!

اگر شما عاشق شکلات باشید محال است که تا به حال تعریف شکلات های بلژیکی را نشنیده باشید. از آنترپن، بروژ، مخلن و خنت گرفته تا خیابان های بروکسل؛ پر است از مغازه های شکلات فروشی که اتفاقا به شکل وسوسه انگیزی هم جذاب هستند.

شاید باورتان نشود اما در این کشور بیش از 300 کارخانه فعال در زمینه فراوری شکلات فعال هستند و فروشگاه های مخصوص فروش محصولات خوشمزه آنان نه تنها در سراسر بلژیک بلکه در دیگر شهرهای اروپایی و برخی دیگر از قاره های جهان نیز شعبه دارند تا خریداران بتوانند شکلات های تازه و خوشمزه را در هر جایی که باشند، نوش جان نمایند. البته گفتنی است که این آمار تنها مختص به کارخانه های شکلات سازی است و در این بین باید به کارگاه هایی که شکلات های دست ساز درست می نمایند نیز اشاره نماییم.

در کارگاه های شکلات سازی، ابتدا دانه های کاکائو را که خام هستند را با دستگاه و یا سنتی مورد فرآوری قرار می دهند. باید این را بگوییم که کارگاه هایی که دانه های شکلات را به صورت سنتی و دستی مورد فرآوری قرار می دهند؛ از اول تا به آخر شکلات را دستی درست می نمایند. همچنین که همانطور که حدس می زنید، قیمت این شکلات ها از شکلات های کارخانه ای طبیعتا بیشتر است و هواداران خاص خود را دارد.

درباره میزان ارادت بلژیکی ها به شکلات باید بگوییم که آن ها کم کم سالانه بیش از 180 هزار تن شکلات خالص فراوری می نمایند که در بیش از 2 هزار فروشگاه مختلف به فروش می رسد. سرانه مصرف شکلات در بلژیک به قدری بالاست که سالانه به طور متوسط هر بلژیکی، 11 کیلوگرم شکلات می خورد. حالا به نظرتان اصلا چگونه پای شکلات و دانه های آن به بلژیک باز شد؟

همه چیز از آن جایی آغاز شد که در قاره آمریکا و مخصوصا مکزیکی ها یعنی خیلی آن سو تر از قاره اروپا مردم برای مبادله با یکدیگر از دانه های کاکائو به عنوان پول رایج استفاده می نموده اند. هنگامی هم که اسپانیایی ها در این قاره به طلا دست پیدا نکردند به جایش با کاکائو که عطر و طعمی فوق العاده داشت، به کشورشان بازگشتند.

زمانی هم که دانه های کاکائو به واسطه اسپانیایی ها وارد قاره اروپا شد، پادشاه بلژیکی ها یعنی لئوپولد دوم با این دانه های خوراکی خوشمره آشنا شد و دیگر به حدی از این خوراکی خوشش آمد که برای داشتن یک عالم کاکائوی تضمین شده و اختصاصی تصمیم به لشگرکشی به کنگو را گرفت و این کشور را تنها به خاطر کاکائو داشتنش اشغال کرد. دقیقا از همان زمان بود که با روانه شدن سیل عظیمی از محصولات دانه های کاکائو بلژیکی ها تصمیم به ایجاد محصولی خاص و ویژه گرفتند.

از این ها که بگذریم، به معروف ترین شکلات های بلژیکی می رسیم. یکی از این معروف ترین ها که به قول برخی ها یک سر و گردن از شکلات های دیگر خوشمزه تر و پر هوادارتر است، شکلات های مغزدار است. این شکلات های بلژیکی که از ترکیب شکلات با مغز پسته، گرو، بادام و علی الخصوص فندوق درست می شوند، بیش از صدها سال است که از عمر درست کردنشان می گذرد. جالب است درباره شکلات های مغزدار بلژیکی این را بدانید که این شکلات ها در بین تمامی برندهای شکلات در بلژیک یافت می شود.

شکلات های بلژیکی البته انواع معروف دیگری هم دارند. مثلا شکلات های پرالاینز یکی از محبوب ترن و البته معروف ترین ترکیبات شکلاتی در صنعت شکلات سازی بلژیکی هاست که به قدری لطیف و خوشمزه است که با پنبه ای نرم و شیرین و صد البته لذیذ و خوشمزه هیچ فرقی نمی نماید. این پرالاینز (pralines) بلژیکی خوشمزه از ترکیب مقدار مشخصی از کره کاکائو به همراه شیر و خامه به وجود می آید. درباره خامه ترکیبی در این شکلات ها باید این نکته را بدانید که از ترکیب شیر و مغز خشکبار به وجود می آید.

شکلات های پرالاینز آن قدر خوشمزه و پر هوادار هستند که امکان ندارد که کسی به این کشور سفر کند و حداقل یک بسته پرالاینز با خودش به خانه نبرد! درباره شکلات های پرالاینز نکته جالب دیگری که وجود دارد این است که برای گردشگران و یا افرادی که بخواهند این امکان وجود دارد که از کارخانه پرالاینز دیدن نمایند و فرایند ساخت و بسته بندی این شکلات های خوشمزه را از نزدیک ببینند.

یک نوع دیگر از شکلات های بلژیکی که اتفاقا بسیار پر هوادار و معروف است، ترافل (Truffels) است. ترافل را چندین قرن است که با پودر کاکائو درست می نمایند و به شکل های گرد، منحنی و مخروطی درست می شود. همچنین معمول برای متنوع تر کردن و خوشمزه تر شدن ترافل در آن از میوه های شیرین، انواع توت ها، بادام، کارمل، شکلات سفید و خیلی از خوشمزه های دیگر استفاده می شود. این شکلات بسیار غنی بسیار خوشمزه است و مناسب برای مناسبت ها و جشن های مختلف است. از جمله برندهای معروف شکلات سازی در بلژیک می توانیم به لئونیداس (Leonidas)، نئوهاوس و گودیوا را نام ببریم که محصولات شکلات سازی آن در سراسر جهان به فروش می رسد و از شکلات های لذیذ و بسیار خوشمزه و معروف اروپایی به شمار می فرایند.

یکی دیگر از شکلات های بسیار معروف بلژیک، شکلات های معمولا دست ساز پیر مارکولینی است. وجه تمایز این شکلات ها با دیگر محصولات شکلاتی بلژیکی در این است که در درست کردن شکلات های این کمپانی به کمترین و ریزترین نکات هم دقت فروانی می شود. در این کارخانه از زمانی که دانه های کاکئو به آن آورده می شوند با دقت آنالیز می شوند و تا به آخر هم بر سطح ساخت و عمل آوری آن ها بسیار دقت می شود. شاید باورتان شود اما بخشی در این کارخانه وجود دارد که کارمندانش در اقصی نقاط جهان به دنبال مکمل های طعم و چاشنی هایی هستند که طعم شکلات هایشان را خاص تر و خاص تر نمایند.

اولین کسانی که پای شکلات را به بلژیک باز کردند، خانواده سلطنتی بودند و از این رو باید بک شکلات مخصوص به خود هم داشته باشند! شکلات مخصوص خانواده سلطنتی که خیلی هم گران قیمت است، مری نام دارد. این شکلات 94 سال است که فراوری می شود. مری تنها در بروکسل و بروژ فروشگاه ها و شعب ویژه دارد.

توجه!

ما درباره شکلات های بلژیکی در این متن بارها اشاره کردیم که بهترین شکلات های جهان هستند و به همین علت بلژیک به عنوان کشور شکلات شناخته می شود. با این حال باید این را هم به سمع و نظر شما برسانیم که از نظر سرانه مصرف شکلات کشور ایرلند با 11.2 میلیون و آلمان با سرانه مصرف 11.1 میلیون کیلو شکلات در سال رتبه های اول و دوم را دارند و بلژیک در این لیست در صندلی سوم ایستاده است.

همچنین کشورهای دیگری همچون سوئیس از نظر فراوری شکلات های معروف و خوشمزه در سراسر جهان بسیار معروف هستند. در آخر به این نکته جالب توجه نمایید که در حالی شکلات های بلژیکی در جهان تک هستند و بین مردم اروپا و جهان به شدت محبوب هستند که قاره آمریکای جنوبی با این که بیشترین کاکائوی جهان را فراوری و صادر می نماید اما کمترین سرانه استفاده را در بین تمامی کشورهای جهان در اختیار دارد.

برای دیدن شکلات های بیشتر بلژیکی می توانید به وب سایت رسمی شکلات های لئونیداس مراجعه کنید.منبع: الی گشت

انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 889

به "چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به بلژیک، کشور شکلات می گویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید