چرا باید آموزش احساسات به بچه ها را جدی بگیریم؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، احساسات پیچیده هستند. مخصوصاً برای کودک 4 ساله ای که نمی فهمد چرا به او اجازه نمی دهید یک کلوچه دیگر بخورد یا کودک 8 ساله ای که ناراحت است چون شما تماس فوری از محل کارتان داشته اید و مجبورید زمین بازی را ترک کنید.

چرا باید آموزش احساسات به بچه ها را جدی بگیریم؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام کتاب هدهد، آموزش احساسات به بچه ها سخت است زیرا مفهومی کاملاً انتزاعی است. توصیف احساس غمگین بودن، ترسیدن یا هیجان زدگی مشکل است.

از آنجایی که احساسات بچه ها روی آنچه که انتخاب می نمایند تاثیرگذار است، مهم است که هرچه زودتر به بچه ها درباره آن آموزش دهید. بچه های که احساسات خود را درک می نمایند، کمتر رفتارهایی مانند لج بازی، پرخاشگری و سرکشی از خود بروز می دهند.

کودکی که می تواند بگوید من از دست تو عصبانی هستم کمتر محتمل است که کتک کاری کند. و کودکی که می تواند بگوید این کار احساسات من را آزار می دهد آمادگی بهتری برای حل صلح آمیز مسائل دارد.

آموزش احساسات به کودک یاری می نماید تا از نظر ذهنی قوی گردد. بچه های که عواطف خود را درک نموده و مهارت های کنار آمدن با آنها را یاد گرفته اند، می توانند مطمئن باشند که از عهده زندگی برمی آیند.

کلمات ساده احساسی را به کودک خود بیاموزید

به کودک پیش دبستانی خود کلمات ساده احساسی مانند شادی، عصبانیت، غم و ترس را بیاموزید. بچه های بزرگتر یادگیری کلمات احساسی پیچیده تر مانند ناامیدی، نارضایتی و دلواپسی را شروع می نمایند.

یک روش عالی برای یاری به بچه ها در یادگیری احساسات، بحث در خصوص احساس شخصیت های مختلف در کتاب ها یا برنامه های تلویزیونی است. مکث کنید و بپرسید، فکر می کنید او اکنون چه احساسی دارد؟ سپس درباره احساسات مختلفی که این شخصیت ممکن است تجربه کند و دلایل آن بحث کنید.

صحبت در خصوص احساسات دیگران، همدلی را نیز یاد می دهد به همین دلیل آموزش شناخت احساسات به بچه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بچه ها خردسال فکر می نمایند دنیا به دور آنها می چرخد بنابراین می تواند تجربه ای آموزنده برای آنها باشد که یاد بگیرند افراد دیگر نیز احساساتی دارند. اگر فرزند شما بداند که هل دادن دوست خود ممکن است او را عصبانی و غمگین کند، احتمال انجام آن کمتر خواهد بود.

فرصت هایی برای تبادل نظر درباره احساسات ایجاد کنید

با استفاده از فرصت هایی که می توانید احساسات خود را به اشتراک بگذارید، به بچه ها نشان دهید که چگونه از کلمات احساسی در واژگان روزانه خود استفاده نمایند. بگویید من ناراحت هستم که تو امروز نمی خواهی اسباب بازی های خودت رو با خواهرت شریک شی. شرط می بندم اون هم ناراحت باشه.

هر روز از کودک خود بپرسید امروز چه احساسی داری؟ برای بچه ها خردسال، می توانید از یک جدول ساده با صورتک های مختلف بهره ببرید و سپس در خصوص آنها با هم گفت وگو کنید. درباره انواع مواردی که بر احساسات کودک شما تأثیر می گذارند صحبت کنید.

وقتی متوجه شدید فرزندتان احساس خاصی دارد، به آن اشاره کنید. به عنوان مثال بگویید واقعاً خشنود هستی که می خواهیم بستنی بخوریم یا به نظر می رسه که از بازی با اون لگوها ناامید شدی.

به کودک خود بیاموزید که چگونه با احساسات کنار بیاید

بچه ها باید یاد بگیرند که وقتی احساس خشم می نمایند، به این معنی نیست که می توانند شخصی را بزنند. درعوض آنها باید مهارت های کنترل خشم را بیاموزند تا بتوانند درگیری را به صورت مسالمت آمیز حل نمایند. به طور مستمر به کودک خود یاد دهید که چگونه با احساسات ناراحت نماینده کنار بیاید.

فرزندتان را ترغیب کنید تا زمانی را برای خودش بگذارد. هنگامی که ناراحت است او را تشویق کنید به اتاقش یا مکانی آرام برود. این امر می تواند به او یاری کند قبل از قانون شکنی، فرصتی باشد تا آرام گردد.

همچنین روش های سالم برای کنار آمدن با احساسات غم انگیز را به کودک خود بیاموزید. اگر فرزندتان از اینکه دوستش با او بازی نمی نماید ناراحت است، درباره راه هایی که می تواند با احساسات غم انگیزش کنار بیاید صحبت کنید. غالباً بچه ها نمی دانند وقتی احساس غم دارند چه باید بنمایند بنابراین پرخاشگر می شوند یا رفتارهایی که جلب توجه کند از خود نشان می دهند.

روش های مثبت برای ابراز احساسات را تقویت کنید

رفتار خوب را با نتیجه مثبت تقویت کنید. کودک را به خاطر ابراز احساساتش به روشی مناسب تشویق کنید با گفتن جملاتی از جمله: من واقعاً از روش استفاده از کلماتت وقتی که به خواهرت گفتی از او عصبانی هستی خوشم اومد.

روش عالی دیگر برای تقویت عادت های خوب، استفاده از سیستم پاداش است. به عنوان مثال یک سیستم پولی (ژتون مالی) می تواند به کودک یاری کند تا وقتی احساس عصبانیت می نماید، به جای پرخاشگری از استراتژی های مقابله ای صحیح استفاده کند.

مثال خوبی باشید

مادامی که به کودک خود بگویید هنگام عصبانیت از کلمات استفاده کند اما او شاهد این است که شما بعد از تماس تلفنی نامناسبی، موبایل خود را پرتاب می کنید، کلمات شما موثر نخواهد بود. در کنار آمدن با احساسات ناخوشایند الگوی روش های درست باشید.

به زمان هایی که احساس عصبانیت یا ناامیدی می کنید اشاره کنید و آن را با صدای بلند بگویید. وای، من عصبانی هستم که ماشین الان پنچر شد. سپس نفس های عمیق بکشید یا مهارت مقابله ای صحیح دیگری را انجام دهید. بنابراین کودک شما یاد می گیرد که هنگام عصبانیت از چه مهارت هایی استفاده کند.

به دنبال لحظه های قابل یادگیری باشید

شما باید در تمام دوران کودکی، از جمله سال های نوجوانی، روی موضوع آشنایی با احساسات در بچه ها کار کنید. هنگامی که کودک شما اشتباه می نماید و از روی عصبانیت چیزی را می شکند یا در هنگام ناامیدی تسلیم می گردد، از این فرصت استفاده نموده و به او بیاموزید چگونه دفعه بعد بهتر عمل کند.

به دنبال لحظه های قابل آموزش باشید تا به او یاری کنید راه های سالمی برای کنار آمدن با احساسات خود پیدا کند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1174

به "چرا باید آموزش احساسات به بچه ها را جدی بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید آموزش احساسات به بچه ها را جدی بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید