هشدار سازمان جاسوسی انگلیس درباره تهدید بازار جهانی سایبری

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، رئیس مرکز امنیت سایبری انگلیس درباره ابزارهای کنترل نشده ای که در بازار جهانی فضای مجازی برای سرقت اطلاعات به فروش می رسد و بطور ناخواسته سر از زیرساخت ملی کشورها در می آورد هشدار داد.

هشدار سازمان جاسوسی انگلیس درباره تهدید بازار جهانی سایبری

کیارن مارتین که فردا (دوشنبه) از ریاست یکی از اصلی ترین نهادهای جاسوسی انگلیس کنار می رود در یادداشتی برای نشریه تودی انلاین اضافه نمود؛ این ابزارها معمولا برای سوء استفاده اقتصادی طراحی می شوند اما به راحتی از کنترل خارج شده و سر از شرکت ها و سازمان های عمومی در می آورند که برای آن منظور ساخته نشده اند.

وی اضافه نمود: آن چه که خواب شب ها را از من گرفته، خسارت هایی است که یک گروه سرکش و یا مورد حمایت دولت های متخاصم می تواند با استفاده از ابزارهای سایبری که درک صحیحی هم از آن ندارند ایجاد نمایند.

این جاسوس انگلیسی شرح داد؛ بر اثر حمله سایبری نوع یک - که تا به امروز این کشور شانس آورده از ابتلا به آن پیشگیری کند - ویروس کنترل نشده ای که به طور تصادفی توسط مهاجمان ناوارد فراوری شده، شرکت و سازمان های عمومی را به صورت ناخواسته هدف قرار می دهد.

مارتین در این رابطه به ویروس یا به اصطلاح باج افزار وانا کرای اشاره نمود که سه سال پیش سیستم شبکه سازمان درمانی انگلیس را مختل کرد.

گفته می گردد که این باج افزار با هدف رمزگذاری اطلاعات و اخاذی از قربانیان ساخته اما پیروز شد به زیر ساخت ملی سایر کشورها راهنمایی گردد.

بیشتر قربانیان حمله واناکرای از جمله سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس)، کاربران ویندوز ایکس پی بودند که شرکت مایکروسافت به دلیل قدیمی بودن این سیستم عامل، آن را از دور خارج نموده و به لحاظ امنیتی، آن را به روزرسانی نمی نماید.

براساس گزارش های منتشر شده، بالغ بر 70 هزار دستگاه رایانه متعلق به سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس در سال 2017 دارای سیستم عامل ویندوز ایکس پی بودند که در جریان حمله باج افزار وانا کرای دچار مشکل جدی شدند.

باج افزار یک برنامه مخرب است که فایل های یک کامپیوتر را قفل می نماید تا از صاحب آن پول بگیرد و به گفته پلیس اروپا(یوروپل) گستردگی این حمله بی سابقه بوده است. گفته می گردد بیش از 300 هزار دستگاه رایانه در 150 کشور دنیا قربانی این حمله شدند.

مایکروسافت در واکنش به نقدها اجرا شده تنها به ابراز تاسف از این حادثه بسنده و به کاربرانش توصیه کرد از سیستم عامل های جدید استفاده نمایند.

مرکز امنیت سایبری ملی (NCSC)، یک سازمان دولتی در انگلیس است که وظیفه مشاوره و حمایت از بخش خصوصی و دولتی در زمینه جلوگیری از تهدیدات سایبری را بر عهده دارد.

این سازمان در اکتبر سال 2016 در لندن عملیاتی شد که می توان آن­ را بخشی از سازمان ستاد ارتباطات دولت که پیشگام در زمینه امنیت سایبری است، دانست.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1106

به "هشدار سازمان جاسوسی انگلیس درباره تهدید بازار جهانی سایبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان جاسوسی انگلیس درباره تهدید بازار جهانی سایبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید