داروخانه های همکار با اسنپ دکتر تهدید شدند؛ کدام مانع زدایی؟ کدام پشتیبانی؟

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، فروش آنلاین دارو و چالش های آن تمامی ندارد. حالا در اقدامی تازه، بسیاری از داروخانه ها به خاطر همکاری با پلتفرم های فروش دارو به صورت آنلاین نظیر اسنپ دکتر تهدید و از این کار منع شده اند.

داروخانه های همکار با اسنپ دکتر تهدید شدند؛ کدام مانع زدایی؟ کدام پشتیبانی؟

به گزارش دیجیاتو، این اقدام در حالی رخ می دهد که فروش آنلاین دارو های بدون نسخه، مکمل ها و ویتامین ها در زمان شیوع ویروس کرونا می تواند مانع از تردد شهروندان به داخل داروخانه ها گردد؛ مکانی که اگر عبور و مرور در آن کنترل نگردد می تواند به محل شیوع ویروس تبدیل گردد. از سوی دیگر، فروش این محصولات بی احتیاج از نسخه، به داروخانه ها یاری می نماید تا عایدی بسیار بیشتری کسب نموده و گستره مشتریان خود را به شدت افزایش دهند.

محمد خلج مدیرعامل اسنپ در توییتر خود با انتشار نامه ای، نشان می دهد که انجمن صنفی داروسازان ایران به روسای انجمن داروسازان چندین استان نامه ای فرستاده و در آن تمامی داروخانه ها را از همکاری با اسنپ دکتر منع نموده است.

خلج با انتقاد از این رویکرد گفته که مرگ بر اثر کرونا از شرایط هشدار گذشته و اجتناب از رفت وآمد های غیرضروری و در خانه ماندن به یک ضرورت تبدیل شده.

در این شرایط کسب وکار های آنلاین اصلی ترین رسالت را برای رساندن مایحتاج ضروری مردم به دستشان برعهده دارند. از همین رو، امروز، همکارانم در اسنپ دکتر همه توان و امکانات خود را برای ارائه خدمات آنلاین دارویی و درمانی گذاشته اند و در کاهش رفت وآمد افراد ناقل ویروس نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند. اما متاسفانه با بیشترین حد مخالفت و تهدید مسئولان روبرو اند.

مدیرعامل اسنپ درست می گوید چرا که آنالیز ها نشان می دهد که بعضی داروخانه ها بر اساس فشار هایی که به آن ها از سوی بعضی نهاد ها آمده، علی رغم میل باطنی خودشان مجبور به قطع همکاری با این پلتفرم شده اند.

در روز های اخیر ما کوشش نموده ایم با مدیران چندین داروخانه در شهر های مختلف مصاحبه کنیم که اغلب آن ها به خاطر نگرانی های قابل درک، مایل به چنین مصاحبهیی نبودند. با این حال پس از جستجوی فراوان بالاخره دو مدیر داروخانه به شرط اعلام نشدن نام خود در همین رابطه مصاحبه کردند.

مدیرعامل یکی از این داروخانه ها که در تهران فعالیت دارد گفت از اولین داروخانه هایی بوده که با اسنپ دکتر همکاری خود را آغاز نموده و از همان ابتدای راه به این راه فروش آنلاین دارو چراغ سبز نشان داده است: وقتی یک کاری خوب است و دقیقا با شرایط جامعه همخوانی دارد، چرا این همکاری را شکل نمی دادیم؟ مساله فروش آنلاین دارو های بدون احتیاج به نسخه و مکمل ها و ویتامین ها به نفع همه است و یک مساله برد برد به شمار میرود.

این شخص که نخواست نامش فاش گردد می گوید که در زمان همکاری با اسنپ دکتر، فروششان بیشتر شده و روی گردش مالی داروخانه تاثیر مثبتی گذاشته است: تازه ما زمانی با اسنپ دکتر کار می کردیم که هنوز آنچنان پا نگرفته بود و قطعا همکاری در دوران کنونی که فرهنگ خرید آنلاین بیشتر شده، صرفه مالی بیشتری برای داروخانه ها خواهد داشت.

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب وکار های مجازی هم به اتفاق اخیر و تهدید داروخانه ها واکنش نشان داد.

مدیرعامل این داروخانه گفت با اینکه همکاری با اسنپ دکتر عالی پیش می رفته، اما پس از مدتی که این همکاری ادامه داشته، بدون اعلام قبلی بیمه های این داروخانه قطع شده و به آن ها گفته شده که تنها در صورت قطع همکاری با اسنپ دکتر می توانند از این مشکل رهایی پیدا نمایند: قطع شدن بیمه نامه ها برای یک داروخانه یعنی اینکه دیگر هیچ بیمه ای با ما طرف قرارداد نبود و مشتریان وقتی به داروخانه می آمدند یا باید به طور آزاد قیمت دارو ها را حساب می کردند که باعث نارضایتی شان می شد و مشتریان ما کمتر می شد و یا ما باید از جیب می دادیم چرا که بیمه به ما پولی پرداخت نمی کرد. این جریمه به طور یکماهه برای ما اعمال شد و در نهایت مجبور شدیم همکاری خود را قطع کنیم تا بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.

این دکتر در پاسخ به این پرسش که آیا این تهدیدات را قانونی می داند یا خیر می گوید که که در عمل آن ها با مسئله ای عظیم روبرو شدند که نمی توانستند بدون قطع همکاری به ادامه حیات خود در بازار فیزیکی ادامه دهند.

او در پاسخ به دیگر پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا راه چاره دیگری برای آن ها ارائه شد و آیا به آن ها گفته شد که طی چه چارچوبی می توانند با اسنپ دکتر همکاری نمایند می گوید که هیچ راهکار دومی به آن ها اعلام نشد: ضوابط و قوانینی برای همکاری با این پلتفرم و سایر موارد مشابه برای ما تعریف نشد. تنها به ما گفته می گردد که می توانیم مجوز داروخانه آنلاین را طی یک فرایند مجزا دریافت کنیم و به وسیله سایت خودمان به فروش محصولاتمان اقدام کنیم. در واقع یک مجوز دیگر بگیریم و یک بیزینس دیگر با هزینه های مجزا بالا بیاوریم و از بستر های آماده استفاده نکنیم.

او تاکید نمود که بازار دارو بسیار شفاف است و فروش آنلاین دارو ها هم به این شفافیت یاری می نماید: امیدوارم رویکرد دولت نو نسبت به این مساله متفاوت باشد چرا که فروش آنلاین دارو های بدون نسخه و مکمل ها و... می تواند در ایام کرونا بسیار یاری حال مردم باشد.

به باور او، پدیده فروش آنلاین دارو های بدون نسخه در واقع همگام شدن با تکنولوژی است و نمی توان در نهایت جلوی آن ایستادگی کرد: داروخانه های سنتی هم باید به این مساله روی بیاورند. اینکه بعضی داروخانه های عظیم سنتی نمی خواهند چنین پدیده ای ترویج گردد و یا فکر می نمایند اگر در منطقه ای داروخانه ها به صورت آنلاین محصولات خود را به فروش برسانند پس بقیه داروخانه ها از جمله آن ها در بازار عقب می مانند نشان می دهد که با تکنولوژی هم راستا نشدند. جلوی آینده را نمی توان گرفت.

یکی دیگر از مدیران داروخانه ها در تهران هم می گوید که فروش آنلاین دارو آنقدری روی فروش آن ها تاثیر مثبت داشته که توانستند به جذب نیرو در دوران رکود مالی متاثر از شیوع کرونا روی بیاورند.

این شخص که بخاطر مسائل پیش آمده برای بعضی داروخانه ها نخواست نام خود یا داروخانه اش در این مقاله برده گردد، گفت که فروش آن ها از زمان آغاز همکاری با پلتفرم های آنلاین چندین برابر رشد داشته است: خوشبختانه هنوز برای ما مسئله ای پیش نیامده و نامه ها و پیامک های تهدید آمیزی دریافت نکردیم، اما برای همکاران به کرات چنین مسئله ای پیش آمده و این سایه همیشه در همکاری ما هم وجود دارد.

به همین علت هم فعلا همکاری خود با سایر مجموعه هایی که به فروش آنلاین دارو های بدون نسخه روی آوردند را آغاز نکردیم چرا که بیم این را داریم به مشکل بخوریم. در صورتی که باور داریم هرچه این همکاری ها بیشتر باشد، به نفع مردم و داروخانه ها است.

این دکتر می گوید که اصلا متوجه نمی گردد چرا عده ای با فروش آنلاین دارو های بدون نسخه و مکمل ها مشکل دارند و نمی گذارند چنین اتفاقی رخ بدهد یا بر سر توسعه این کار مانع تراشی می نمایند: راستش را بخواهید حتی اگر بخواهیم فرضیه قاچاق دارو هم در نظر بگیریم و بگوییم عده ای خاص از بازار فیزیکی بهره می برند که واقعا چنین نیست؛ اما حتی اگر هم این فرض را درست بدانیم حتی فروش آنلاین دارو به نفع این افراد هم است، چون به هر حال این بازار عظیمتر شده است و مشتریان بیشتری پیدا شده اند.

خود داروخانه ما از نظر نقطه فیزیکی که قرار داشت جای چندان در دسترسی نبود، اما با فروش آنلاینی که راه اندازی شده حالا بیشتر از خیلی داروخانه ها که در منطقه ها خوبی قرار دارند هم فروش داریم و توانستیم به پرسنل خود اضافه کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که نحوه فروش آنلاین دارو در این پلتفرم به چه صورت است می گوید که گلایه نهاد های دولتی کمی توهین آمیز به داروخانه ها و دکتر هایی است که در این مکان ها به فعالیت مشغول هستند: آن ها می گویند که داروخانه ها در فروش آنلاین به فروش دارو هایی که نسخه احتیاج دارد مبادرت می ورزند و یا در لجستیک (حمل و نقل) بعضی دارو های خاص نظارتی ندارند.

چه کسی این را گفته است؟ کدام داروخانه حاضر است به خاطر رقم های بسیار پایین چند ده یا چند صد هزار تومانی کل بیزینس خود را به خطر بیندازد و دارو را بدون نسخه به مشتری بفروشد؟ ما و دیگر دوستانی که در این بستر ها فعال هستیم حواسمان خیلی بیشتر به این مسائل است و می دانیم که اگر دارویی نسخه بخواهد، باید آن را به مشتری اعلام کنیم که بیاید و با نسخه به صورت فیزیکی دارو را ببرد.

یا در حین فروختن دارویی که احتیاج به یخ در کنار آن دارد تا سرمایش آن حفظ گردد خودمان بسته های یخ در کیسه ها می گذاریم و نظارت کامل به نحوه انتقال دارو ها داریم. این کار را در زمان فروش فیزیکی دارو هم داریم و از مشتری می پرسیم که اگر راستاش طولانی است برایش یخ بگذاریم، من نمی دانم چطور می گویند که ممکن است خلافی رخ بدهد؛ وقتی سیستم تمام و کمال دست متخصص داروخانه است، قطعا آن متخصص حواسش جمع است و به خاطر رقم های پایین کل چرخش مالی یک داروخانه را به خطر نمی اندازد.

این دکتر ابراز امیدواری می نماید که فروش آنلاین دارو های بدون نسخه و مکمل ها و سایر موارد مشابه بتواند از از این چالش عجیب گذر کند تا همه چیز به نفع همگان گردد.

فروش آنلاین ویتامین، مکمل و دارو های بی احتیاج از نسخه، سال هاست که مسائل خاص و عجیبی داشته. اما مسئله اینجاست که با شیوع ویروس کرونا و در یک سال و نیم اخیر، این مسئله به شکل جدی تری در فهرست احتیاج های کاربران قرار گرفته، اما سیستم سنتی نهاد های مرتبط به جای معین کردن چارچوب های لازم، مشغول تهدید کردن داروخانه هاست.

همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که بعضی نمایندگان مجلس از جمله نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس اذعان داشته اند که فروش دارو های بدون نسخه به صورت آنلاین هیچ منع قانونی ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1673

به "داروخانه های همکار با اسنپ دکتر تهدید شدند؛ کدام مانع زدایی؟ کدام پشتیبانی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروخانه های همکار با اسنپ دکتر تهدید شدند؛ کدام مانع زدایی؟ کدام پشتیبانی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید