تهدید مجدد لندن برای لغو بخش هایی از توافق برگزیت

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، در جریان بالا گرفتن مناقشات بین اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر مسئله پروتکل ایرلند شمالی و حقوق ماهیگیری بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مجددا بروکسل را تهدید نموده که بخش هایی از توافق برگزیت را به حال تعلیق در می آورد.

تهدید مجدد لندن برای لغو بخش هایی از توافق برگزیت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه هندلزبلات آلمان، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مجددا اتحادیه اروپا را تهدید نموده که بخش هایی از توافق برگزیت را به حال تعلیق در می آورد.

بوریس جانسون روز آدینه در راه سفر به اجلاس گروه بیست در رم ایتالیا خاطرنشان کرد: ما باید اقدامات لازم برای حفاظت از تمامیت ارضی و بازار داخلی انگلیس را انجام دهیم.

به گفته جانسون باید پاسخ ساده ای برای تجارت بین ایرلند شمالی و بقیه انگلیس وجود داشته باشد.

مناقشات بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مسائل مختلف از جمله پروتکل ایرلند شمالی همچنان حل نشده به جای مانده است.

دیوید فراست، وزیر برگزیت انگلیس پیش از این اروپا را تهدید نموده بود که اگر فرایند اصلاح پروتکل ایرلند شمالی را در پیش نگیرد، لندن اقدامات یکجانبه را در دستور کار قرار خواهد داد. او بار دیگر تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا اصلاحات مدنظر انگلیس را نپذیرد، سازوکار محافظت از ایرلند شمالی را در چارچوب ماده 16 پروتکل ایرلند شمالی فعال می نماید.

ماده 16 یا پروتکل مرز زمینی با اتحادیه اروپا، به دوطرف اجازه می دهد در صورت بروز مسائل مالی، اجتماعی و محیط زیستی به طور موقت مرز دو ایرلند را ببندند یا مقررات عبور مرور مرزی برقرار نمایند.

انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا و بازار واحد این منطقه، برای ارسال کالا به ایرلند شمالی که بخشی از قلمروی این کشور به شمار می رود ولی تابع قوانین تجاری اتحادیه اروپاست، با مشکل جدی روبرو شده و چندین بار درخواست مذاکرات مجدد درباره پروتکل ایرلند شمالی را داده است.

البته بروکسل به شدت مخالف مذاکرات مجدد در این باره است.

پروتکل ایرلند شمالی یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در روابط پس از برگزیت بین بروکسل و لندن است.

بر اساس پروتکل ایرلند شمالی نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند شمالی مشمول تعرفه های گمرکی انگلیس گردد و انگلیس ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است.

هشدار ماکرون درباره به خطر افتادن اعتبار انگلیس

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در جریان مناقشات پسا برگزیت بر سر مسئله حقوق ماهیگیری این انتقاد را به انگلیس وارد نموده و گفته است: اگر ما سال ها را صرف مذاکره درباره انعقاد یک قرار کنیم و چند ماه بعد بر خلاف بخش هایی از آن که کم تر با منافع ما منطبق است عمل کنیم این علامت خوبی برای اعتبار ما نیست.

وزارت خارجه انگلیس اخیرا با محکوم کردن تهدیدات غیرمنطقی پاریس در مورد اختلافات پس از برگزیت، سفیر فرانسه را احضار نموده است.

گشتی های دریایی فرانسه روز پنجشنبه یک ففرایند قایق ماهیگیری انگلیسی را توقیف نموده اند.

سخنگوی دولت انگلیس ضمن محکوم کردن اقدامات و تهدیدات دولت فرانسه، گفت: اقدامات پاریس غیرمنطقی و غیرقابل توجیه بوده و به نظر می رسد هیچ گونه هماهنگی و همخوانی با توافق تجاری و همکاری با اتحادیه اروپا یا قوانین بین المللی ندارد.

دولت فرانسه پیش از این اعلام نموده است که در حال کار بر روی تحریم های احتمالی علیه انگلیس است و این به علت عدم صدور مجوز لازم از سوی انگلیس برای فعالیت ماهگیران فرانسوی است.

فرانسه در جریان این مناقشات اعلام نموده که می خواهد از روز سه شنبه کنترل های کشتی های ماهیگیری انگلیسی را تشدید نموده و برای تخلیه غذاهای دریایی در بنادر فرانسه برای کشتی های انگلیسی ممنوعیت ایجاد کند.

انگلیس هم بلافاصله بعد از این تهدید فرانسه تهدید نموده اقدامات تلافی جویانه برای قایق های ماهیگیری فرانسوی را در دستور کار قرار خواهد داد.

جانسون قرار است در حاشیه نشست جی بیست برای حل این مناقشات با ماکرون ملاقات و مصاحبه کند.

سخنگوی دولت انگلیس هم اعلام نموده که انگلیس در حال آنالیز کنترل های شدیدتر بر فعالیت های ماهیگیری اتحادیه اروپا در آب های قلمرو انگلیس است.

دولت آلمان هم فرانسه و انگلیس را به مذاکره برای حل این مناقشات دعوت نموده است. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته است: پایبندی متقابل به حقوق ماهیگیری یکی از اصول اساسی توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و انگلیس است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1791

به "تهدید مجدد لندن برای لغو بخش هایی از توافق برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید مجدد لندن برای لغو بخش هایی از توافق برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید