نسخه برزیلی جورج فلوید ، نوجوان سیاهپوست قربانی خشونت پلیس شد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، ژوائو پدرو ماتوس پینتو، پسر 14 ساله و مستعد برزیلی ماه گذشته در تیراندازی پلیس برزیل کشته شد و تنها پس از قتل جورج فلوید در آمریکا بود که ماجرای او به رسانه ها راه یافت.

نسخه برزیلی جورج فلوید ، نوجوان سیاهپوست قربانی خشونت پلیس شد

با تور ارزان برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، 9000 کیلومتر دورتر از مینیاپلیس به سمت شمال، پسری با هزاران آرزو زندگی می کرد که دوست داشت روزگاری وکیل و حقوقدان گردد اما زندگی او بیش از 14 بهار طول نکشید و قراری که با پدرش گذاشته بود تا مایه افتخار خانواده گردد، هرگز به انتها نرسید.

ژوائو نخستین نوجوان برزیلی نیست که جان خود را در دست پلیس برزیل از دست می دهد. در سال های اخیر هزاران نفر قربانی خشونت نیروهای پلیس شده و عجیب اینکه 75 درصد آنها سیاهپوست بوده اند. در سایه اعتراض های سراسری در آمریکا که دامنه آن به تمام نقاط دنیا گسترده شده، برزیلی ها هم برای دومین بار در یک هفته راهپیمایی اعتراض آمیز برگزار می نمایند تا خشم خود را نسبت به نسل کشی جوانان سیاهپوست با پشتیبانی دولت نشان دهند.

با اجرایی شدن قرنطینه سراسری در برزیل به دلیل شیوع کرونا، انتظار می رفت برخوردهای خشن پلیس به ویژه با زاغه نشینان ریو کاهش یابد. در 15 روز اول هم امیدها چنان افزایش یافت که گمان می رفت نیروهای پلیس دیگر به کشتن سیاهان فکر نمی نمایند اما با باز شدن قرنطینه و افزایش رفت و آمد، فقط پلیس ایالت ریو در ماه آوریل 177 نفر را به قتل رساند. به عبارت دیگر، هر چهار ساعت یک نفر در ریو با شلیک پلیس کشته شد که بالاترین آمار در 20 سال اخیر است.

در ماه می و همزمان با افزایش تعداد کشته های کروناویروس به بیش از 6000 نفر، پلیس برزیل در یک حمله در روز 15 می 13 نفر را به کام مرگ فرستاد. سه روز بعد ژوائو پدرو در جهت رسیدن به خانه عمه اش به یورش ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در حاشیه شهر برخورد و در کوشش برای پناه دادن به بچه ها، از پشت گلوله خورد. نیروهای پلیس جنازه پدرو را به مکانی دورتر بردند و خانواده پینتو روز بعد توانستند او را از میان جنازه ها شناسایی نمایند.

حدود دو هفته از مرگ ژوائو می گذرد و خانواده همچنان برای کنار آمدن با غیبت فرزندشان کوشش می نمایند. معترضان برزیلی این هفته دوباره به خیابان ها بازمی گردندند تا اهمیت داشتن زندگی سیاهان را فریاد بزنند و اندکی آن سوتر، پدر ژوائو به رویا و آرزوی ناکام پسرش فکر می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 867

به "نسخه برزیلی جورج فلوید ، نوجوان سیاهپوست قربانی خشونت پلیس شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه برزیلی جورج فلوید ، نوجوان سیاهپوست قربانی خشونت پلیس شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید