مدرسه خاص، مدرسه عادی

جواد افتخاری - خراسان رضوی ـ خبرنگار: چیزی تا مهر و بازگشایی مدرسه ها نمانده است. پاییز که شروع گردد، محصلان کتاب و دفترهای تازه را در کیف می گذارند و یک سال تحصیلی دیگر را شروع می نمایند.

مدرسه خاص، مدرسه عادی

در این میان، عده ای رهسپار مدارس دولتی اند و گروهی دیگر هزینه گزاف شهریه مدرسه غیرانتفاعی را متقبل شده اند و پشت نیمکت هایی می نشینند که والدینشان هزینه زیادی بابت آن پرداخته اند. در کاشمر، شهریه مدارس غیرانتفاعی گاه از شهریه دانشگاه هم بیشتر است. برخی از دانش آموزان هم این شانس را دارند که در مدرسه هایی با هزینه کمتر و احتمالا با کیفیت آموزشی بالاتر درس بخوانند. آیا دانش آموزانی که در مدرسه های دولتی معمولی درس می خوانند از امکانات آموزشی محروم می مانند؟

  • جای خالی عدالت آموزشی

یک کارشناس مسائل آموزشی معتقد است در همه این سال ها هر وزیر منتخب پست وزارت آموزش وپرورش که برای دریافت رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی حاضر شده است، موضوع برقراری عدالت آموزشی را مطرح نموده اما به رغم همه این شعارها هنوز عدالت آموزشی به خوبی محقق نشده است. حسین نجاتیان می گوید: در کنکور سال جاری، مدارس عادی شهرستان نتوانستند همپای مدارس خاصِ دولتی و غیردولتی رقابت نمایند و این موضوع به یکی از بحث های جدی مجلس شورای اسلامی تبدیل شد.

وی اظهار می نماید: اگر قرار باشد فرهنگیان، شاهد و دیگر سازمان و نهادها هرکدام برای خود مدارس خاصی داشته باشند، این نوعی فاصله دریافت از شعار عدالت آموزشی محسوب می گردد. این کارشناس می افزاید: خانواده هایی که وضعیت اقتصادی بهتری دارند اغلب مدارس غیردولتی را انتخاب می نمایند، اما هزینه چند میلیون تومانی مدارس غیردولتی برای برخی آنقدر سنگین است که نمی توانند دست به چنین انتخابی بزنند. این موجب شده است والدین پرونده دانش آموز خود را از مدرسه ای به مدرسه دیگر ببرند هرچند در هر مدرسه دولتی هم به دلیل شرایط خاصی که وجود دارد، عده ای نمی توانند ثبت نام نمایند.

  • حذف مدارس فرهنگ

مدیر آموزش وپرورش کاشمر می گوید: به رغم این که داعیه دولتمردان و وزارت آموزش وپرورش این بوده است که بتواند در زمینه عدالت آموزشی گام بردارد، اما همه به این موضوع اذعان دارند که در شرایط فعلی عدالت آموزشی به معنای کامل اتفاق نیفتاده است. علی طاهریان تصریح می نماید: هرچند برای حذف کنکور و دلالان بازار سیاهِ کانون های علمی آزاد و حذف یا کم کردن مدارس خاص گام هایی برداشته شده اما موفقیت آمیز نبوده است. وی ادامه می دهد: چاره اندیشی در خصوص برخی از مسائل به همت آموزش وپرورش مربوط می گردد، اما در این خصوص خود سازمان به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و نمی تواند گام بردارد. برای حذف بازار سیاهی که در کانون های خاص علمی وجود دارد و مؤسسات علمی که در زمینه به اصطلاح تقویت بنیه علمی دانش آموزان و کنکور کار می نمایند باید اراده عمومی تری وجود داشته باشد.

مدیر آموزش وپرورش کاشمر با بیان این که برای احقاق عدالت آموزشی شهرستان کاشمر طرح حامی اجرا شد، می افزاید: براساس آن مدارس ضعیف و حاشیه شهر معرفی و مدارس برخوردار و خاص احصا شدند تا با برقراری رابطه بین این مدارس در زمینه مساعدت اقتصادی، آموزشی و علمی به مدارس غیربرخوردار یاری بیشتری گردد. طاهریان با تأکید بر این که مدارس غیربرخوردار در اولویت قرار دارند، می گوید: مدارسی که در مناطق کم برخوردار بوده و از سویی اولیای ضعیفی هم داشتند در توزیع اعتبارات، سرانه و اعتبارات تجهیزاتی و تعمیراتی به طور ویژه دیده شدند.

وی با بیان این که برای دانش آموزان کنکوری و دانش آموزان مقطع سوم روستایی و حاشیه شهر در همان ابتدای سال از محل منابع داخلی یاری شده است، بیان می نماید: تاکنون برای دانش آموزان مناطق غیربرخوردار و حاشیه شهر کلاس های مختلفی برگزار شده است. مدیر آموزش وپرورش کاشمر در ادامه با تأکید بر این که موافق راه اندازی مدارس خاص به گونه ای که اکنون وجود دارند، نیستم و حتی سال جاری قصد داشتیم مدارس فرهنگ را حذف کنیم، شرح می دهد: خود من از هواداران جدی حذف مدارس فرهنگ هستم چون معتقدم این مدارس حتی می تواند برای ما آسیب هایی را در پی داشته باشد، اما به دلیل اعتراضات فرهنگیان که چرا نهادهای دیگری مدارس داشته باشند با این موضوع مخالفت شد.

طاهریان با بیان این که اگر فرهنگیان، سپاه، شاهد و... هرکدام برای خود مدارس خاصی داشته باشند از عدالت آموزشی فاصله می گیریم، می افزاید: با وجود درخواست های بسیار مبنی بر دایر کردن مقطع دوم متوسطه فرهنگ اما چون به دنبال توسعه نبودیم این اقدام انجام نشد، در واقع نه تنها مدارس فرهنگ را توسعه نمی دهیم بلکه اگر بتوانیم جهت حذف این مدارس اقدام خواهیم کرد. وی با تأکید بر این که در آموزش وپرورش هیچ امتیازی برای مدارس فرهنگ قائل نیستیم و یاری هایی که می گردد از سوی خود افراد و دغدغه مندان آموزش است، می گوید: کسانی که دغدغه و توانایی بیشتری دارند حاضرند برای پذیرش فرزندشان در این مدرسه یاری هایی داشته باشند و این مشارکت هاست که موجب رونق بیشتر مدرسه می گردد وگرنه آموزش وپرورش هیچ گونه امتیازی برای آنها قائل نیست.

مدیر آموزش وپرورش کاشمر با بیان این که برای دریافت وجه از والدین توسط مدارس مختلف به خصوص فرهنگ هیچ گونه مصوبه ای نداشتیم و نامه ای داده نشده و توصیه ای صورت نگرفته است، خاطرنشان می نماید: چون فرزندانِ فرهنگیان در مدارس فرهنگ درس می خوانند شهرت این مدارس از آنچه هست بیشتر شده است. به دلیل مراجعات بسیار به مدارس فرهنگ، ثبت نام در این مدرسه به وسیله سامانه انجام می گردد. به مردم این اعتماد را می دهیم که بین مدارس فرهنگ با مدارس دولتی عادی تفاوتی وجود ندارد و همان دبیری که در مدرسه فرهنگ تدریس می نماید در مدارس عادی کم برخوردار هم درس می دهد.

طاهریان با بیان این که آموزش وپرورش هیچ گونه دخالتی در انتخاب گزینشی دبیران برای مدارس مختلف ندارد و هیچ گونه اجباری مبنی بر این که دبیر خوب ابتدا به مدرسه فرهنگ و سپس به دیگر مدارس برود نیست، ادامه می دهد: در مدارس تیزهوشان و شاهد چون وجه بسیار اندکی می گیرند ممکن است دبیر خاصی به آنها بدهند. وی با اشاره به این که از وضعیت مدارس سمپاد و نمونه نسبت به مدارس هم تراز خودشان بسیار راضی ام، یادآور می گردد: سال جاری در مدرسه آزادی که در پایین شهر قرار گرفته است رتبه زیر 2 هزار هم داشتیم.

  • آرامش خاطر معلمان

معاون مقطع متوسطه آموزش وپرورش کاشمر با بیان این که حدود 1500 معلم در متوسطه یک و دو و مقطع ابتدایی داریم که هریک از آنان در هفته با 100 دانش آموز در ارتباط هستند، می گوید: بدون شک اگر معلم خیالش از فرزند خودش راحت باشد به دلیل داشتن آرامش خاطر در کلاس کارایی بهتری خواهد داشت. عزت الله طاهریان با بیان این که اگر قرار باشد معلم خدمت بهتری در کلاس داشته باشد باید امکانات و خدمت بیشتری به آنها ارائه دهیم و این تبعیض نیست، می افزاید: براساس اسناد بالادستی، معلم هر مدرسه ای را خواسته باشد می تواند برای فرزند خود انتخاب کند. بدون شک اگر دغدغه های معلمان را کمتر کنیم، می توانیم عدالت آموزشی را بیشتر برقرار کنیم.

وی با اعلام این که اگر فقط برای مدرسه به فرزندان معلمان توجه گردد، نه تنها تبعیض نیست بلکه خدمتی به دیگر دانش آموزان است، ابراز می نماید: معلمانی که امتیاز بالاتری دارند اغلب می خواهند دانش آموزانی با فرهنگی غنی تر و سطح علمی بالاتری داشته باشند به همین دلیل ابتدا خودشان به سمت مدارس خاص و سپس دیگر مدارس می روند. معاون مقطع متوسطه آموزش وپرورش کاشمر با اشاره به این که اگر خدمات بهتری در مدارس فرهنگ دیده می گردد به دلیل حضور مؤثر اقتصادی والدین است، ادامه می دهد: برخی والدین فقط برای این که فرزندشان در محیط مدرسه فرهنگ باشد حاضرند هرگونه یاریی به مدرسه بنمایند و این اقدامات با رضایت خودشان انجام می گردد.

طاهریان با بیان این که با هدف رعایت عدالت آموزشی 60 درصد پذیرش مدرسه نمونه را دانش آموزان روستایی و 40 درصد را دانش آموزان شهری تشکیل می دهند، می گوید: وضعیت مدارس نمونه تا آذر پارسال ضعیف بود، اما اکنون بهتر شده است. وی با اعلام این که براساس اسناد بالادستی، مدارس خاص می توانند معلمان خود را انتخاب نمایند ولی معلمان فقط نیمی از ساعات تدریسشان را می توانند در این گونه مدارس باشند، می افزاید: دبیر نمی تواند تمام ساعات تدریس خود را در مدارس خاص باشد و باید در مدارس عادی هم تدریس کند.

معاون مقطع متوسطه آموزش وپرورش کاشمر با بیان این که به سمتی حرکت نموده ایم که به دانش آموزان همه مدارس توجه گردد، تصریح می نماید: مدارس عادی نه تنها هم سطح مدارس غیرانتفاعی، بلکه در برخی موارد بالاتر هم هستند. طاهریان یادآور می گردد: امکان دارد مدارس حاشیه شهر با مشکل معلم روبرو شوند لذا با اضافه تدریس و یا حق التدریس به معلمان خوب این مشکل برطرف خواهد شد. اکنون در همه رشته ها با کمبود نیروی معلم مرد روبرویم.

وی با اشاره به این که حدود 5 مدرسه در حاشیه شهر داریم که به توجه بیشتر احتیاج دارند، می گوید: از 2 سال قبل در کنار نیروهایی که امتیازشان کم بوده است و به مدارس حاشیه شهر رفتند نیروهای امتیاز بالا را هم فرستاده ایم. این مسئول با بیان این که در حال حاضر مدارس بالاشهر و پایین شهر نداریم، می افزاید: بعضا معدل دانش آموزان پایین شهر و بالا شهر یکی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 19 مهر 1398 شناسه مطلب: 275

به "مدرسه خاص، مدرسه عادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه خاص، مدرسه عادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید