علائم کم آبی بدن در سالمندان

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، کم آبی بدن که عارضه ای شایع در سالمندان است زمانی رخ می دهد که آب از دست رفته بدن بیش از اندازه مصرفی آن باشد. علائم عمومی کم آبی بدن در سالمندان، سردرگمی، بدخلقی، بد شدن خاصیت ارتجاعی پوست و

علائم کم آبی بدن در سالمندان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

کم آبی بدن که عارضه ای شایع در سالمندان است زمانی رخ می دهد که آب از دست رفته بدن بیش از اندازه مصرفی آن باشد. علائم عمومی کم آبی بدن در سالمندان، سردرگمی، بدخلقی، بد شدن خاصیت ارتجاعی پوست و ضعف عضلانی در میان سایر نشانه ها را شامل می گردد. کم آبی بدن در سالمندان بعلاوه می تواند به علت عوارض جانبی مصرف داروهایی مانند داروهای ادرار آور و ملین و سایر مسائل پزشکی مانند قند خون بالا (هیپرکلسمی)، اسهال، استفراغ، گرمازدگی (افزایش دمای بدن)، عفونت و حتی ورزش رخ دهد. همانطور که اکثرمان می دانیم بدن ما، بیشتر از آب تشکیل شده است. در حقیقت 70 درصد از وزن بدن به علت وجود آب است. حداکثر اندازه آب در درون سلولها موجود است که بعلاوه تحت اسم فضای درون سلولی شناخته می گردد. آب به جامانده در فضای بیرون سلولی دیده می گردد که متشکل از فضای بینابینی (بین سلولها) و فضای درون عروقی (رگهای خونی) است. چرخه پیوسته ای از مصرف آب و از دست دادن آن وجود دارد در حالی که اندازه مشخصی از آب در بدن حفظ می گردد.

آب به وسیله فعالیت هایی مانند، تعریق، ادرار، و بازدم از دست می رود. کم آبی بدن زمانی اتفاق می افتد که اندازه آب و الکترولیتهای بدن جهت انجام عملنمودهای طبیعی کافی نباشد. گرچه این شرایط می تواند در هر گروه سنی رخ دهد، اما بیشتر در میان شهروندان سالخورده عمومیت دارد. علائم و نشانه های کم آبی بدن بسته به گروه سنی به طور قابل توجهی فرق دارد. اجازه دهید به علل و اثرات کم آبی بدن در سالمندان نگاهی بیاندازیم.

نشانه های کم آبی بدن در سالمندان

کم شدن آب بدن علت اصلی بستری شدن سالمندان است. علت افزایش احتمال کم آبی بدن در میان شهروندان سالخورده، کمتر بودن اندازه مایعات در بدن آنها است که این اندازه در حدود 10 درصد کمتر از مایعات موجود در بدن یک فرد بزرگسال است. بعلاوه تغییرات فیزیولوژیک مرتبط با پیری مانند کاهش احساس تشنگی و از دست دادن اشتها است که موجب آغاز کم آبی در بدن سالمندان می گردد.

کم آبی بدن در سالمندان بعلاوه می تواند به علت عوارض جانبی مصرف داروهایی مانند داروهای ادرار آور و ملین و سایر مسائل پزشکی مانند قند خون بالا (هیپرکلسمی)، اسهال، استفراغ، گرمازدگی (افزایش دمای بدن)، عفونت و حتی ورزش رخ دهد. نشانه های کم آبی بدن در بسیاری از موارد خفیف و مبهم هستند. این نشانه ها کمابیش شبیه به علائم زوال عقل و آلزایمر می باشند. در ادامه بعضی از نشانه های کم آبی بدن سالمندان را معرفی می کنیم.

گیجی

ضعف عضلانی

یبوست

گود افتادگی چشم

سرگیجه

بدخلقی

تب

ذات الریه

سردرگمی

عفونت مجاری ادراری

تپش قلب

کاهش وزن

خشکی پوست و بد شدن خاصیت ارتجاعی آن

خروجی کمتر ادرار

افزایش ضربان قلب

فشار خون پایین (افت فشار خون)

افزایش بروز عفونت

چنانچه هریک از این علائم را در فرد سالمند مشاهده نمودید، توصیه می گردد که از یک پزشک حاذق مشورت بگیرید. برترین راه آنالیز کم آبی بدن در سالمندان کنترل وزن بدن آنها به طور روزانه است. در صورتی که وزن بدن به اندازه 2 درصد کاهش داشته باشد، کم آبی بدن خفیف است؛ اما چنانچه این اندازه 5 درصد و یا بیشتر باشد، کم آبی شدید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سالمندان مراقب کم آبی باشند

مقابله و رسیدگی به کم آبی بدن سالمندان

صرف نظر از سن بیمار، توصیه می گردد به منظور جلوگیری از بروز بعضی پیامدهای پزشکی، عارضه کم آبی بدن به طور مناسب تشخیص و تحت درمان قرار گیرد. می توانید با پزشک مربوطه در مورد عوارض جانبی داروهایی که بیمار در حال مصرف است، صحبت کنید. درمان این عارضه در سالمند لازم است خصوصاً در صورتی که به علت یک بیماری نهفته اتفاق افتاده باشد. بعضی از عوارض کم آبی بدن، نارسایی کلیوی، کما، شوک، اختلالات الکترولیتی و غیره را شامل می گردد.

در مجموع توصیه می گردد که حجم طبیعی آب بدن به منظور جلوگیری از بروز علائم فوق الذکر حفظ گردد. برترین راه پیشگیری از کم شدن آب بدن در سالمندان، نوشیدن اندازه زیادی آب و سایر مایعات خانگی سالم است. به منظور بازگرداندن تعادل الکترولیتی، غذا و نوشیدنی های حاوی سدیم و پتاسیم هم بایستی در رژیم غذایی فرد گنجانده شوند در حالی که بایستی وجود اندازه بیش از حد از هرکدام (خصوصاً سدیم) تحت کنترل باشد. بعلاوه اهمیت دارد اندازه مصرف مایعات و دفع آنها را کنترل نموده و به منظور تشخیص کم بودن آب بدن، بایستی روزانه وزن فرد مورد آنالیز قرار گیرد.

منبع مقاله :

برگرفته از سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1756

به "علائم کم آبی بدن در سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کم آبی بدن در سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید