شناخت مهمترین خواص توت سفید

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، توت سفید با نام علمی (موروس آلبا)، میوه ای کهن با قدمت 4700 ساله است که گیاه بومی کشور چین به شمار می رود. این میوه به دلیل لزوم پرورش کرم ابریشم در چین باستان بسیار با ارزش بود و در راستا تجاری جاده ابرایشم، مبادله می شد. این گونه به کشورهایی چون هند، ایران، سپس اروپا و آمریکا راه یافت. گیاه توت سفید از نظر سرعت گرده افشانی (معادل نیمی از سرعت صوت) در میان تمام گیاهان نیز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در این مقاله از خبرنگاران تمامی خواص توت سفید را بررسی کرده ایم تا شما را با شگفت انگیزترین و قدیمی ترین میوه کره زمین آشنا کنیم.

شناخت مهمترین خواص توت سفید

خواص توت سفید بر کسی پوشیده نیست. زیرا از دیرباز در طب سنتی کشورهای مختلف از آن به وفور استفاده می شد. امروزه (میوه، برگ درخت، ریشه و ساقه گیاه توت سفید) در مصارف مختلف پزشکی، کاربرد و جایگاه ویژه ای دارد. این میوه سرشار از مواد مغذی است و برای تقویت و بهبود سلامتی بدن بسیار مفید است. حتماً بارها از بزرگترهای فامیل شنیده اید که برای درمان گوارش یا دیابت از توت سفید استفاده می کنند. اما این ها تنها خواص توت سفید نیستند. بلکه در ادامهٔ این مقاله از خبرنگاران ، با خواص توت سفید بیشتر آشنا خواهید شد.

ارزش غذایی توت سفید

وقتی صحبت از خواص توت سفید به میان می آید، بهتر است ابتدا از منظر ارزش غذایی، این گیاه پر خاصیت را بررسی کنیم. توت سفید حاوی مقادیر زیادی فلانوئید و پلی فنل است که خواص آنتی باکتریالی، آنتی اکسیدان و ضد التهاب را منجر می شود. این میوه منبع غنی پروتئین، کلسیم، فیبر، منیزیم و آب است که تمامی آنها برای بدن ضروری هستند. هر فنجان توت سفید حدود 100 گرم وزن دارد و به طور میانگین هر فرد در طول روز می تواند یک فنجان توت سفید میل نماید. جدولی که در زیر مشاهده می کنید به ازای هر فنجان (100 گرم) توت سفید نشان داده است.

کالری43کلسیم19 میلی گرم
چربی0/3 گرمآهن8 میلی گرم
قند8 گرمویتامین A280 میلی گرم
فیبر1/7 گرمویتامین C16 میلی گرم
کربوهیدرات9/8 گرمویتامین B12 میلی گرم
پروتئین1/4 گرمویتامین B26 میلی گرم
آب80٪ویتامین B31 میلی گرم

کالری توت سفید خشک

توت سفید را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک بار می توانید نوش جان کنید. به طور کلی مصرف خشک بار به دلیل مواد افزودنی و سایر فرآیندهای اعمال شده روی میوه ها، کالری بیشتری در پی دارد. کالری توت سفید خشک نیز به همین صورت است. جدول زیر ارزش غذایی توت سفید خشک را نشان می دهد.

کالری365آب8 گرم
چربی1/30گرمکلسیم204 میلی گرم
قند12 گرمآهن9/5 میلی گرم
فیبر1/7 گرمفسفر198 میلی گرم
کربوهیدرات86 گرمپتاسیم1073 میلی گرم
پروتئین1/88 گرمسدیم20 میلی گرم

طبع توت سفید

مهمترین خاصیت از میان خواص توت سفید، طبع گرم و تر این میوه است. طبع هر نوع میوه یا غذایی روی سیستم سلامتی انسان بسیار مؤثر است. طبع گرم و تر نیز برای افرادی که به بیماری های منشعب از سرد مزاجی مبتلا هستند، بسیار مفید است.

مطابق نظر پزشک، با مصرف به مقدار توت سفید می توان طبع بدن را از سرد به گرم تغییر داد. البته این مشکل تنها با مصرف توت سفید حل نمی شود. بلکه باید در کنار آن انواع خوراکی هایی که طبع گرم دارند، استفاده کرد. این در حالیست که افراد گرم مزاج نباید از این میوه به وفور استفاده کنند. زیرا ممکن است به اختلالات گوارشی، سرگیجه و خارش پوست مبتلا شوند.

بهترین زمان مصرف توت سفید

توت سفید به دلیل طبع گرم، به زمان بیشتری برای هضم شدن در معده نیاز دارد. بنابراین به خاطر داشته باشید هرگز توت سفید را بعد از وعده های اصلی غذا (مخصوصاً غذاهای چرب) میل نکنید. بهترین زمان مصرف توت سفید، هنگامیست که معده خالی باشد. مثلاً به عنوان میان وعده های صبح یا عصر و مابین وعده های اصلی غذا می توان از این توت سفید استفاده کرد. چنانچه بلافاصله بعد از غذا میل شود، حتماً از ماده ای مانند سکنجبین استفاده شود.

خواص توت سفید

خواص توت سفید بی شمار است اما در این مقاله به مهمترین خاصیت های توت سفید پرداخته است. باز هم لازم به یادآوری است که مصرف هر نوع میوه یا غذایی باید به مقدار و گاهی طبق نظر پزشک باشد. بنابراین چنانچه مشکل گرم مزاجی یا سایر بیماری ها را دارید که با خوردن توت سفید تشدید می شوند، حتماً از مصرف بی رویهه آن پرهیز کنید.

خواص توت برای قلب

اعضای بدن انسان طوری طراحی شده اند که تحت فرمان قلب و مغز فعالیت می کنند. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، لازم است قلب و مغزی همواره سالم داشته باشید. توت سفید به دلیل داشتن چربی مفید، مانع جذب کلسترول مضر می شود.

این ویژگی یکی از مهمترین فواید توت سفید است و همین کافی است تا سلامت قلب و مغز شما تضمین شود. استفاده از توت سفید در رژیم غذایی افراد سالم نیز پر فایده است زیرا موجب افزایش HDL خون می شود. قلب نیز برای سلامتی به تولید HDL در بدن نیاز دارد. مصرف این میوه موجب تقویت قلب، جلوگیری از سکته قلبی و مغزی می شود.

خواص توت برای مو و پوست

پوست برای این که جوانی و طراوت خود را حفظ کند به صورت روزانه باید از ویتامین C تغذیه کند. از طرفی برای تقویت رشد مو نیاز بدن به منابع روی و آهن نیاز دارد. این در حالیست که یکی از بهترین خواص توت سفید، وجود مقدار زیادی ویتامین C و آهن در ساختار شیمیایی آن است. بنابراین یکی از راه های جوان سازی پوست و بهبود رشد موی سر، مصرف به مقدار توت سفید است.

میوهٔ توت سفید آبرسانی پوست را به خوبی انجام می دهد. اما چون ان میوه در تمام طول سال وجود ندارد، می توان از روغن برگ درخت توت برای پوست و مو استفاده کرد.

خواص توت برای دیابت

معروف ترین ویژگی توت سفید از میان خواص توت سفید، درمان دیابت است. البته دیابت بیماری نیست که به تنهایی با تغذیه درمان شود. اما مصرف قندهای طبیعی و داشتن رژیم غذایی سالم بر فرایند درمان این بیماری بسیار مؤثر است.

توت سفید دارای گلوکز طبیعی است و این نوع قند در بدن به راحتی جذب می شود و انسولین طبیعی تولید می کند. به همین دلیل اغلب پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می کنند در مصرف مواد قندی حتماً از توت سفید غافل نشوند.

خواص توت برای کبد

برای داشتن بدنی سالم، کبد سالم نیاز است. کبد نیز وظیفهٔ افزایش سلامتی بدن را با تصفیه خون و دفع سموم انجام می دهد. یکی دیگر از خواص توت سفید این است نقش کمک رسان به کبد را ایفا می کند و موجب تسریع تصفیه خون می شود. کسانی که از مسائل کبدی رنج می برند، بهتر است در رژیم غذایی خود حتماً توت سفید تازه یا خشک را بگنجانند.

خواص توت برای گوارش

خوردن خوراکی های سرشار از فیبر، راه چاره سنتی و دیرینه برای درمان اختلالات گوارشی است. یکی دیگر از خواص توت سفید ساختار سرشار از فیبر است و مصرف آن به صورت ناشتا برای درمان نفخ و یبوست و تقویت سیستم هاضمه بسیار مفید است. همین امر در تناسب اندام نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

توت برای کاهش وزن

از آنجائی که سلامت سیستم هاضمه بدن، عامل مهم و ضروری در تناسب اندام و کاهش وزن است، بهتر است به جای مصرف قندهای مصنوعی و مضر، از قندهای طبیعی برای درمان چاقی استفاده شود. یکی از بهترین جایگزین های قند مصنوعی، توت سفید تازه و خشک است. با گنجاندن توت سفید در انواع رژیم غذایی از خواص توت سفید و منفعت آن برای سلامت بدن خود بهره مند شوید و هرچه سریع تر به وزن دلخواه برسید.

خواص توت برای سرماخوردگی

پیشتر در مورد وجود ویتامین C در توت سفید صحبت شد. این ویتامین در تسریع بهبود سرماخوردگی و افزایش ایمنی بدن بسیار مؤثر است. از خواص توت سفید این است که در دوران سرماخوردگی از جوشاندهٔ یا ریشه یا برگ درخت توت سفید استفاده کنید. این جوشانده نقش آنتی بیوتیک دارد و باعث کاهش التهابات گلو و ریه و در نهایت درمان سرماخوردگی می شود.

خواص توت که موارد زیر رو شامل میشه و حالا موارد دیگه

مهمترین ویژگی از خواص توت سفید، الزام وجودتوت سفید در رژیم غذایی سالم که در این مقاله بارها به آن اشاره شد. تمام افراد اعم از سالم و بیمار بهتر از این میوه یا روغن یا جوشانده های آن استفاده کنند. این میوهٔ شگفت انگیز بر سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موءثر است. خواص دیگری که مصرف توت سفید در پی دارد، شامل موارد زیر است.

  • رفع دندان درد
  • رشد ناخن و تقویت چشم به دلیل وجود ویتامین A
  • درمان عفونت چشم و خونریزی بینی به دلیل وجود ویتامین C
  • کنترل تکرر ادرار، سرگیجه، وزوز گوش و فشار خون بالا به دلیل داشتن قند طبیعی
  • کمک به درمان روماتیسم و اسپاسم عضلانی به دلیل وجود کلسیم و آهن

کلام آخر

خواص توت سفید بی شمار است اما در این مقاله به مهمترین خواص آن اشاره شده است. توت سفید کالری کم و ویژگی های حائز اهمیت زیادی دارد که منجر شده، گزینه ای اصلی و ضروری در رژیم های غذایی سالم باشد. توت سفید خشک و تازه را می توانید در خبرنگاران تهیه کنید. امیدواریم با مطالعهٔ این مقاله به فواید توت سفید پی برده باشید و ما را با نظرات و پیشنهادات خود حمایت کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1973

به "شناخت مهمترین خواص توت سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت مهمترین خواص توت سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید