بازسازی ویلا: سیدمحمد بهشتی: شرایط آثار میدان نقش دنیا باید هر سال به یونسکو گزارش گردد، بازسازی مسجد امام اصفهان اگر غیرعلمی باشد یونسکو می تواند اثر را در لیست آثار در خطر قرار دهد

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، خبرنگاران: ایرادات مرمتی گنبد مسجد جامع شاه عباسی اصفهان یا همان مسجد امام در روزهای گذشته موجی از واکنش های منفی را در فضای مجازی و رسانه ها به راه انداخت. چین خوردگی و اعوجاج ایجاد شده بر گنبد این اثر ثبت جهانی شده با چنان حساسیتی روبرو شد که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ناگزیر کرد از اداره میراث فرهنگی استان اصفهان شرح بخواهد.

بازسازی ویلا: سیدمحمد بهشتی: شرایط آثار میدان نقش دنیا باید هر سال به یونسکو گزارش گردد، بازسازی مسجد امام اصفهان اگر غیرعلمی باشد یونسکو می تواند اثر را در لیست آثار در خطر قرار دهد

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

اما این سرانجام ماجرا نیست، شرایط آثار تاریخی واقع در میدان نقش دنیا اصفهان که همگی در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند باید سالانه به یونسکو گزارش گردد و اگر اتفاقات رخ داده در این میدان با اصول علمی همخوانی نداشته باشد، آنطور که سید محمد بهشتی رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و از روسای سابق سازمان میراث فرهنگی کشور به خبرنگاران گفته است، در صورت انجام رفتارهای غیرعلمی با آثار موجود در این مجموعه، یونسکو می تواند کارت زرد به میدان نقش دنیا دهد و حتی مسجد امام اصفهان را در لیست آثار در خطر قرار دهد.

افتضاح دوباره در میدان نقش دنیا/گنبد مسجد دنیای عباسی اصفهان هم چروک شد

سید محمد بهشتی در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که آیا ایرادات بازسازیی موجود در گنبد مسجد امام اصفهان می تواند پفراینده ثبت دنیای میدان نقش دنیا را مخدوش کند؟ گفت: وقتی اثری در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده گردد هر رفتار و فعل و انفعالاتی که در آن اثر انجام می گردد باید همخوان با ضوابط و قوانین دنیای یونسکو باشد. گزارش شرایط آثار ثبت دنیای شده نیز باید هر سال به یونسکو ارسال گردد و اگر اتفاقاتی که در یک اثر ثبت دنیای شده انجام شده است با اصول علمی فاصله داشته باشد، این موضوع می تواند در فرایند ماندگاری اثر در لیست میراث دنیای یونسکو اخلال ایجاد کند و حتی می تواند پفراینده یک اثر ثبت دنیای شده را تا آنجا پیش ببرد که اثر در لیست میراث در معرض خطر یونسکو قرار بگیرد و باعث شرمساری یک کشور گردد.

رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به انتقادهای مطرح شده درخصوص بازسازی های انجام شده در مسجد شیخ لطف الله اصفهان و مسجد امام اصفهان که هر دو در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده اند می گوید: در خصوص آثار مهمی همانند مسجد شیخ لطف الله و مسجد شاه حتی اگر خبره ترین بازسازیگر هم به کار گرفته گردد، باز هم نمی توان با اتکاء به نظر آن یک کارشناس خبره موضوع بازسازی اثر را پیش برد و می بایست اجماع نخبگان برای اخذ تصمیم نهایی در خصوص آسیب شناسی اثر و شیوه های بازسازی وجود داشته باشد.

سیدمحمد بهشتی اضافه نمود: اگر در ماجرای بازسازی مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام اصفهان اجماع نظر نخبگان صورت نگرفته باشد کار بسیار بدی انجام شده است. اگر هم چنین اجماعی رخ داده است، باید مسئولان مربوطه شرح دهند که نخبگانی که در چنین تصمیم گیری حاضر بوده و اجماع نموده اند چه کسانی بودند و به چه نتایجی در خصوص بازسازی این آثار مهم رسیده بودند و حالا آن تصمیمات اجرایی شده است.

این مقام سابق در وزارت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این که اگر اجماع نخبگان میراث فرهنگی صورت نگرفته باشد معنایش این است که خسارت وارد شده به هر دو گنبد مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام اصفهان باید جبران گردد. جبران این خسارت هم اینگونه است که بار دیگر در یک جهت درست ابتدا آسیب شناسی دقیق انجام گردد و پس از آن شورای فنی میراث فرهنگی در وزارتخانه تشکیل گردد و خبرگان حوزه میراث فرهنگی به این شورا دعوت شوند تا اگر نظری در باره این دو اثر دارند، نظر کارشناسی شان اعمال گردد و پس از آن اقدام به جبران خسارت در بازسازی این دو اثر گردد.

سیدمحمد بهشتی تاکید نمود: مسجد شاه و مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش دنیا اصفهان بناهای معمولی نیستند. بلکه هر دو اثر شاخص ترین مساجد دنیا هستند و باید با احتیاط و سنجیدگی تمام جوانب و اجماع نخبگان برای آن ها تصمیم گیری گردد.

بهشتی اضافه نمود: خطای بازسازیی انجام شده بر گنبد مسجد امام اصفهان قابل جبران است و می توانند ایرادات وارد شده بر گنبد را رفع نمایند.

به گفته سیدمحمد بهشتی، بعضی تصور می نمایند که کاشی های مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام اصفهان صفوی هستند. در صورتی که چنین نیست و این دو اثر از سال 1345 به بعد بارها بازسازی شده و چون جنس مصالحی که در بناهای تاریخی ایران بکار رفته است به شدت لطیف است، این مصالح در معرض فرسایش مدام قراردارند و هربار نیز تعویض شده اند.

ضرغامی در ماجرای چین خوردگی گنبد مسجد امام از اصفهان شرح خواست/مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان: 6 درصد گنبد دارای ایراد بازسازیی است

سید محمد بهشتی با انتقاد از به مناقصه گذاشتن بازسازی آثار تاریخی در کشور بیان کرد: وقتی سازمان برنامه و بودجه کشور بودجه عمرانی در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار می دهد و تاکید می نماید که باید بازسازی آثار تاریخی به وسیله مناقصه انجام گردد، نمی توان انتظاری بیش از این در بازسازی آثار تاریخی کشور داشت.

این کارشناس میراث فرهنگی تاکید نمود: برگزاری مناقصه برای امور جاری عمرانی همانند آسفالت خیابان ها و دیوارکشی و… ایرادی ندارد. اما بازسازی بنایی همانند مسجد شیخ لطف الله اصفهان که یک اثر معماری بی نظیر و ثبت دنیای شده است را که نمی توان به مناقصه گذاشت. مثل این است که بخواهید چشم خود را عمل کنید و بعد برای جراحی آن مناقصه برگزار کنید. آیا حاضرید برای عمل چشم خود مناقصه برگزار کنید؟ در خصوص بازسازی چنین آثاری نیز بازسازیگرانی که اینکارها را انجام می دهند در ایران به تعداد انگشتان یک دست هم نیستند. بنابراین سازمان برنامه و بودجه وزارت میراث فرهنگی را در فصل بازسازی آثار تاریخی وارد جهتی می نماید که نتیجه آن بروز چنین خطاهایی در بازسازی مسجد امام اصفهان می گردد.

سیدمحمد بهشتی بعلاوه با انتقاد از فضای موجود در شبکه های اجتماعی درخصوص برخورد با موضوعات میراث فرهنگی گفت: به علت فضای ملتهبی که در کشور وجود دارد، موضوعات مربوط به میراث فرهنگی نیز به سرعت سیاسی می شوند. ابتدا اتفاق های ناگوار بسیار مورد توجه قرار می گیرد و بعد هم یک عده ای کوشش می نمایند آنرا شدیدتر نشان دهند و دیگرانی نیز کوشش دارند موضوع را بسیار خفیف تر نمایند. بنابراین یک آشوب رسانه ای در موضوعات میراث فرهنگی راه می افتد که صحنه را برای اظهارنظر کارشناسی تنگ می نماید و در این شرایط اصلا حرف کارشناسان شنیده نمی گردد. بنابراین کسانی هم که دغدغه دارند و دلسوزان میراث فرهنگی در موضوعات مرتبط با حفاظت و بازسازی آثار تاریخی باید به این نکته توجه داشته باشند که چون موضوعات میراث فرهنگی به سرعت مورد سوءاستفاده عمدتا سیاسی طرفین قرار می گیرد، حتی اگر هواداران میراث فرهنگی در این کشاکش سیاسی حاکم بر فضای مجازی و رسانه ای پیروز شوند باز هم با بار شیشه خرد شده به مقصد می رسند.

منبع: صدای میراث
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2021

به "بازسازی ویلا: سیدمحمد بهشتی: شرایط آثار میدان نقش دنیا باید هر سال به یونسکو گزارش گردد، بازسازی مسجد امام اصفهان اگر غیرعلمی باشد یونسکو می تواند اثر را در لیست آثار در خطر قرار دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ویلا: سیدمحمد بهشتی: شرایط آثار میدان نقش دنیا باید هر سال به یونسکو گزارش گردد، بازسازی مسجد امام اصفهان اگر غیرعلمی باشد یونسکو می تواند اثر را در لیست آثار در خطر قرار دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید