در روزهای خانه نشینی چطور آنلاین خرید کنیم؟
به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، تقریباً دو هفته از خانه نشینی دانش آموزان، دانشجویان و بعضی از شاغلان می گذرد و در این شرایط که شاید بتوان نام آن را قرنطینه خانگی گذاشت، می توان نیازها را با استفاده از خرید آنلاین رفع کرد؛ شیوه ای که در مقایسه با خرید حضوری و رفتن در بین جمعیت منطقی تر به نظر می رسد. اما از آنجا که خرید اینترنتی سابقه ای طولانی در کشور ما ندارد و هنوز بسیاری از کاربران بلافاصله بعد از رسیدن کالا به دست شان پشیمان می شوند، رعایت نکات این شکل از خرید لازم است.

در این مطلب چند راه حل برای بهتر خرید کردن در فضای مجازی را مرور می کنیم.
هیجانی خرید نکنید
کاربرد اصلی افسانه ها، آسان تر به خواب رفتن است و اگر در تعداد قابل توجهی از کانال ها و گروه هایی که عضو هستید نشانه هایی غیرقابل انکار از سرانجام دنیا ذکر شده، به این معنی نیست که واقعاً به سرانجام رسیده ایم و باید هر چه بیشتر خرید کنید و انبارهایتان را پر! همه کالاهای مورد احتیاجتان را دقیقاً به اندازه تهیه کنید تا هم تعادل بازار به هم نریزد و فرصت سودجویی دلالان مهیا نگردد و هم بعد از فروکش کردن تب کرونا تعداد زیادی جنس بنجل روی دست تان نماند. این که شما چند ماسک صنعتی بخرید که یک فروشگاه اینترنتی از فرصت استفاده نموده و برای فروش گذاشته، کمکی به مهار کرونا نمی نماید. نکته مهم برای جلوگیری از خرید هیجانی این است که از قبل فهرست خرید داشته باشید، درست مثل وقتی که حضوری خرید می کنید. خودتان را به فهرست خریدتان مقید کنید و پیش از خرید تصمیم بگیرید به جز کالاهای فهرست چیزی نخرید.
مواظب تخفیف ها باشید
تقریباً بیشتر کاربران فضای مجازی تا حالا دیگر متوجه ترفندهای فروشگاه های اینترنتی برای فروش کالاهایشان شده اند؛ ترفندهایی که بی شک مهم ترین آنها تخفیف است. برای این که در خرید کالای تخفیف دار دچار خطای راهبردی نشوید، بهترین راه این است که قیمت کالا را با قبل مقایسه کنید. راه دیگر مراجعه به ذهنیتی است که از خریدهای حضوری دارید، مثلاً اگر کالا در سایت 130 هزار تومان قیمت خورده و با تخفیف، 110 هزار تومان به فروش می رسد و دو هفته قبل همان کالا را در بازار با قیمت 100 هزار تومان دیده اید، طبیعتاً نباید فریب سایت را بخورید. البته این اتفاق همیشگی نیست و در بسیاری از موارد، فروشگاه های اینترنتی برای جلب مشتری جدید و حفظ مشتری های ثابت، پیشی دریافت از رقبا و خالی کردن انبارها برای کاهش هزینه های جاری، تخفیف های خیلی خوبی می دهند.
قیمت ها را مقایسه کنید
این مورد احتیاج به توصیه ندارد و اساساً در ژن ما این ویژگی دیده می گردد و حتی وقتی یک کالا را خریده ایم، راه می افتیم و در مغازه های دیگر قیمت می گیریم تا خریدمان را ارزیابی کنیم. این کار در هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی هم لازم است، چون هرکدام از فروشگاه ها سیاست های خاص خودشان را در قیمت گذاری دارند و میزان سودی که یک فروشگاه روی یک کالا پیش بینی می نماید، با میزان سود فروشگاه دیگر روی همان کالا متفاوت است. برای مقایسه بهتر قیمت، حتی می توانید به کسانی مراجعه کنید که کالای مورد نظرتان را در شبکه های اجتماعی به فروش می رسانند. البته کووید 19 را دست کم نگیرید و این چند روز، قیمت پایین کالاهای دست دوم گول تان نزند و ریسک خرید آنها را نپذیرید.
همه چیز را آنلاین نخرید
در این روزها دلیل اصلی آنلاین خرید کردن، تماس کمتر با بیرون و کاهش خطر ابتلا به کروناست. در نتیجه بهتر این است که فقط کالاهایی را از فروشگاه های اینترنتی بخرید که بسته بندی درست و حسابی داشته باشند و احتمال تماس دست با آنها نزدیک به صفر باشد. مثلاً اگر خودتان به میوه فروشی بروید و با دستکش یک بارمصرف میوه ها را در نایلون بگذارید، بهتر از این است که میوه را در شرایطی اینترنتی بخرید که از شرایط بسته بندی آن اطلاعی ندارید.
به طور کلی در خرید اینترنتی مواد غذایی، اعتماد به اجناس کارخانه ای منطقی تر است، چراکه فرآیند بسته بندی در بیشتر کارخانه ها بدون دخالت دست انجام می گردد. همچنین نان های صنعتی بسته بندی شده با دستگاه در این شرایط جایگزین مناسبی برای نان سنتی است. سفارش اینترنتی غذا را هم که طبیعتاً خیلی وقت است فراموش نموده اید. اما خرید پوشاک از فروشگاه های اینترنتی گزینه بدی نیست و در مقایسه با حضور در بازارهای شلوغ و پررفت وآمد ایمن تر است.
توضیحات کالا را به دقت بخوانید
با توضیحات کالاها مثل توضیحاتی برخورد نکنید که قبل از نصب نرم افزارها می بینید. توضیحات یک کالا معمولاً شامل آیتم هایی مانند کشور سازنده، وزن، تنوع رنگ، ابعاد محصول و... است. برخی سایت ها امکان مشاهده سه بعدی کالا را هم دارند و می توانید با کلیک یا لمس صفحه، آن را بچرخانید و خوب وراندازش کنید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی امکان استرداد کالا را ندارند و تعدادی از فروشگاه ها هم هزینه حمل و نقل را از خریدار می گیرند.
مراقب کلاهبردارها باشید
حتماً آنالیز کنید سایتی که از آن خرید اینترنتی می کنید، نماد اعتماد الکترونیکی یا eNAMAD را داشته باشد. اگر سایت را نمی شناسید و می خواهید حسابی محکم کاری کنید، می توانید به سایت نماد بروید و نام سایت مورد نظر را در آن جست وجو کنید. تا این لحظه 61 هزار و 500 سایت این نماد را دریافت نموده اند. در زمان پرداخت هم باید مراقب کلاهبرداری های احتمالی باشید. اول این که آدرس سایت پرداخت باید با https آغاز گردد، نه http. در این نوار باید یک قفل کوچک زردرنگ هم ببینید. نکته آخر این که اطلاعات کارت به ویژه cvv2 و رمز پویا را با صفحه کلید مجازی وارد کنید.
هزینه ارسال بدهید
تقریباً همه فروشگاه های اینترنتی مبلغی را مشخص نموده اند که اگر سفارش تان بیشتر از آن مبلغ باشد، آن را به صورت رایگان برایتان می آورند و در غیر این صورت هزینه ارسال را دریافت می نمایند. نکته کنکوری اینجاست که بسیاری از کاربران برای رساندن سبد خریدشان به مبلغ تعیین شده، کالاهای غیرضروری را به سبد اضافه می نمایند. یعنی برای این که هزینه ارسال پرداخت ننمایند، اجناسی را می خرند که در حالت عادی اصلاً به سمت خریدشان نمی رفتند.
این الگوی صحیحی در خرید نیست و اگر هزینه ارسال را که معمولاً کمتر از 10 هزار تومان است بپردازید، از لحاظ مالی به صرفه تر است. نکته دیگر این که اگر برای دریافت کالایتان عجله ندارید، به جای این که کالا را با پیک موتوری دریافت کنید، ارسال کالا با پست را انتخاب کنید. این گزینه از لحاظ بهداشتی هم نمره بالاتری می گیرد.
منبع: جام جم آنلاین