خواص روغن اسطوخودوس؛ 34 خاصیت زیبایی و درمانی

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، روغن اسطوخودوس (اسطوقدوس) که به نام روغن لاوندر نیز شناخته می گردد، از گیاه و گل های اسطوخودوس تهیه می گردد. این روغن دارای خواص درمانی زیادی بوده که در این مطلب از سایت خبرنگاران شما را با طرز تهیه روغن اسطوخودوس، خواص روغن اسطوخودوس و … آشنا خواهیم کرد.

خواص روغن اسطوخودوس؛ 34 خاصیت زیبایی و درمانی

خواص روغن اسطوخودوس

1. برطرف نماینده چروک پوست و سیاهی دور چشم

روغن اسطوخودوس باعث سم زدایی و پاکسازی پوست صورت شده و از بروز چین و چروک و سیاهی دور چشم پیشگیری می نماید این روغن موجب جوان سازی پوست صورت نیز می گردد. برای از بین بردن چین و چروک، روزی دو نوبت پوست خود را با مخلوطی از یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 5 قطره روغن اسطوخودوس ماساژ دهید.

2. درمان آکنه و جوش صورت

روغن اسطوخودوس یکی از بهترین روغن های طبیعی برای درمان آکنه و جوش صورت به شمار می آید. این روغن خواص ضد باکتری قوی داشته و با پاکسازی پوست صورت از باکتری های مولد آکنه و جوش صورت این مشکل را برطرف می سازد.

3. تونر پوست

برای تهیه یک توتر خانگی می توانید از این گیاه یاری بگیرید. اروعن اسطوخودوس با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر به پوست، باعث تغذیه و سلامت پوست می گردد. برای این منظور 100 میلی لیتر آب و کمی گل اسطخودوس را روی حرارت ملایم گذاشته تا به خوبی دم بکشد؛ سپس آن را سرد نموده و در یک بطری بریزید و از آن برای پاکسازی پوست صورت بهره ببرید.

4. از بین برنده لک های پوستی و جای جوش

ماساژ منظم پوست صورت با روغن اسطوخودوس موجب روشن تر شدن رنگ پوست شده و از این رو به محو شدن لک صورت و جای جوش یاری می نماید.

بیشتر بدانید: از بین بردن جای جوش به یاری مواد طبیعی در خانه

5. بهبود اثرات سوختگی

روغن اسطوخودوس نقش مهمی در درمان آفتاب سوختگی، سوختگی و زخم های پوستی دارد. برای درمان سوختگی 5 قطره روغن اسطوخودوس را بر روی جای سوختگی بمالید و به مدت 10 دقیقه در زیر آب سرد نگه دارید؛ این کار از ایجاد تاول جلوگیری نموده و بهبود جای سوختگی را تسریع می نماید.

6. درمان اگزمای پوستی

روغن اسطوخودوس را اگر با روغن بابونه ترکیب کنید به درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما یاری می نماید. روغن اسطوخودوس با مرطوب کردن بخش های آسیب دیده پوست به درمان اگزما سرعت می بخشد. این روغن خارش را کاهش داده و علائم اگزما را نابود می نماید.

7. محو کردن جای نیش حشرات

برای درمان تورم ناشی از نیش حشرات از روغن اسطوخودوس بهره ببرید. برای این کار مقداری روغن اسطوخودوس را روی جای نیش حشرات بمالید تا زودتر درمان گردد.

8. پاکسازی آلودگی سطح پوست

آلودگی عاملی مهم در پیر کردن پوست است. روغن اسطوخودوس دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان بوده که این آلودگی ها را کم نموده و رشد باکتری ها را در پوست مهار می نماید.

9. درمان شپش موی سر

روغن اسطوخودوس با خواص ضد باکتریایی خود، شپش موی سر را از بین می برد.

10. توقف ریزش مو

ماساژ منظم موها و پوست سر با روغن اسطوخودوس، باعث بهبود گردش خون در پوست سر شده و به تقویت فولیکول های مو یاری نموده و برای درمان ریزش مو، آلوپسی و طاسی الگوی مردانه مؤثر است.

11. درمان موخوره

این روغن در گروه روغن های سبک و جذب سریع واقع شده است که همین موضوع سبب شده به سادگی در فولیکول های مو نفوذ نموده و از شنمایندگی موها و موخوره جلوگیری کند. به این منظور می توانید قبل از حمام ترکیبی از چند قطره روغن اسطوخودوس و روغن روغن نارگیل را ترکیب نموده و روی موها ماساژ دهید.

12. درمان کچلی موضعی مو

این نوع از کچلی می تواند در هر بخشی از بدن و به هر دلیلی نظیر علل هورمونی، خود ایمنی بدن، عوارض داروها، کم خونی و … رخ دهد. ماساژ پوست سر با روغن اسطوخودوس می تواند در درمان این بیماری و یاری به رویش دوباره موها مفید باشد.

13. نرم نماینده طبیعی مو

روغن اسطوخودوس نرم نماینده طبیعی موی سر محسوب می گردد. برای تهیه ماسک نرم نماینده موی سر 2 فنجان دمنوش اسطوخودوس را با 5 قطره روغن اسطوخودوس مخلوط نموده و به روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید؛ اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

14. افزایش رشد مژه

یکی از راه های افزایش رشد مژه ماساژ دادن مژه ها با روغن اسطوخودوس است. این کار سبب بهبود گردش خون در پلک ها شده و به تقویت و رشد مژه یاری می نماید.

بیشتر بدانید: تقویت رشد مژه ها با 15 روش آسان و کاربردی

15. درمان شوره سر

روغن اسطوخودوس خواص ضد التهابی داشته و می تواند خارش پوست سر و شوره سر را کاهش دهد.

16. افزایش و تقویت رشد ابروها

ماساژ ابروها با روغن اسطوخودوس، گردش خون در این ناحیه را بهبود داده و موجب تقویت و افزایش رشد ابروها می گردد.

17. درمان خشکی لب

این روغن باعث نرم شدن لب شده و با آبرسانی لب ها به درمان خشکی لب یاری می نماید. برای این کار 5 قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب نموده و بر روی لب ها بمالید تا نرم و صورتی شوند.

18. خاصیت آرامش بخشی

روغن اسطوخودوس باعث ایجاد احساس آرامش و برطرف اضطراب می گردد. نتایج پزوهش ها بر روی خواص اسطوخودوس نشان داده استفاده از اسانس و روغن این گیاه به ایجاد ثبات در حالات روحی و تعادل احساسات شدید نیز یاری می نماید.

19. درمان اسپاسم و انقباض عضلات شکم

از دیگر خواص روغن این گیاه مفید در طب سنتی، استفاده از استعمال موضعی این روغن برای تسکین دل درد و برطرف اسپاسم و انقباض های عضلات شکم است. مالیدن چند قطره روغن اسطوخودوس روی نواحی دردناک دستگاه گوارش در جهت عقربه های ساعت، به بهبود و تسکین درد ناشی از آن کم شایانی خواهد نمود. این روغن گاهی اوقات یبوست را نیز درمان می نماید.

بیشتر بدانید: راه های درمان یبوست در خانه

20. درمان سردرد ناشی از میگرن

خواص آرامش بخشی روغن اسطوخودوس باعث درمان میگرن نیز می گردد. ماساژ گردن، پیشانی و گیجگاه با روغن اسطوخودوس میگرن را درمان می نماید.

21. پیشگیری از بروز روماتیسم و آرتروز

روغن اسطوخودوس خواص ضد التهابی داشته و ماساژ منظم با این روغن برای پیشگیری و درمان درد مفاصل، آرتروز و روماتیسم مؤثر است.

22. درمان مسائل تنفسی

روغن اسطوخودوس درمان مسائلی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، عفونت های گلو و یاری به کاهش حملات آسم مفید است.

23. درمان عفونت ادراری

روغن اسطوخدوس یک دیورتیک قوی بوده که با افزایش حجم ادرار به درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه یاری می نماید. این روغن به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد عفونی نماینده، عفونت دستگاه ادراری را درمان می نماید.

24. درمان بی خوابی

عصاره اسطوخودوس برای درمان بی خوابی بسیار مفید است. مبتلایان به بی خوابی، می توانند روغن اسطوخودوس را با داروهای خود جایگزین نمایند. می توان چند قطره از روغن اسطوخودوس را بر روی بالش خود پاشید.

25. بهبود علائم سرماخوردگی

روغن اسطوخودوس خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا، عفونت گلو، سرفه، آسم، احتقان سینوسی، برونشیت، لارنژیت و عفونت لوزه ها یاری می نماید. در زمان ابتلا به این بیماری ها مقداری روغن اسطوخودوس را پشت گردن، قفسه سینه و پشت کمر بمالید تا زودتر درمان شوید.

26. درمان عفونت های قارچی

استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان عفونت های قارچی پوست و کنار ناخن مؤثر بوده و به درمان خارش پوست، التیام زخم های سطحی، بریدگی و سوختگی یاری می نماید. خاصیت ضد قارچی روغن اسطوخودوس از عفونت زخم ها جلوگیری می نماید. در طب سنتی از روغن اسطوخودوس برای درمان قارچ انگشتان پا نیز استفاده می گردد.

27. کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی

آروماتراپی با روغن اسطوخودوس، گردش خون در بدن را بهبود می بخشد و موجب کاهش فشار خون بالا می گردد؛ از این رو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، حمله قلبی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: راه های کاهش فشار خون

28. پیشگیری و درمان سرطان

روغن اسطوخودوس به علت دارا بودن سطح بالایی از آنتی اکسیدان و پلی فنول ها، برای پیشگیری و درمان انواع سرطان به خصوص سرطان پستان مؤثر است.

29. درمان عفونت استاف

با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن اسطوخودوس می توان عفونت استاف ناشی از باکتری استافیلوکوک را درمان کرد. برای درمان، 2 یا 3 قطره روغن اسطوخودوس را روی منطقه آسیب دیده بمالید. به مدت 30 دقیقه قرا داده و دو بار در روز برای چند روز تکرار کنید. همچنین می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را در 1 قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا ریخته به منطقه آسیب دیده بزنید.

30. بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش

روغن اسطوخودوس خوراکی به هضم غذا یاری می نماید. همچنین این روغن نفخ، استفراغ، معده درد، یبوست و اسهال را برطرف نموده و باعث سلامت دستگاه گوارش می گردد.

31. درمان دیابت

روغن اسطوخودوس علائم دیابت مانند افزایش وزن، از بین رفتن آنتی اکسیدان کبد و کلیه، اختلال عملکرد کبد و کلیه، افزایش قند خون، اختلالات متابولیک و لیپوپراکسید کبد و کلیه را برطرف می نماید. مقداری از روغن را روی گردن و سینه بمالید یا آن را در خانه پخش کنید.

بیشتر بدانید: درمان سنتی دیابت

32. جلوگیری از بروز آلزایمر و پارکینسون

بوئیدن روغن اسطوخودوس موجب تقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی شده و خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

33. کاهش حالت تهوع

این روغن در درمان تهوع نیز مؤثر است. برای درمان حالت تهوع 1 قطره از روغن این گیاه را در نواحی زیر ناف، پشت گوش ها و انتهای زبان قرار داده تا به سرعت تهوع را کم کند.

34. تسکین درد قاعدگی و سایر دردها

یکی از راه های موثر در درمان درد قاعدگی استفاده از روغن اسطوخودوس است. همچنین این روغن دندان درد و انواع دردها را کاهش می دهد.

طرز تهیه روغن اسطوخودوس

مواد مورد احتیاج

  • گل اسطوخودوس خشک شده
  • روغن زیتون یا آفتابگردان یا روغن نارگیل
  • یک عدد شیشه مربای کوچک یا هر ظرف تمیز دیگر

روش تهیه

  • درون ظرفی که تهیه نموده اید، گل های اسطوخودوس خشک شده بریزید.
  • به گل های اسطوخودوس مقداری روغن زیتون اضافه کنید.
  • ظرف را برای 3 روز در معرض نور آفتاب قرار دهید.
  • بعد از این مدت ظرف را تکان داده و روغن را از صافی رد کنید و داخل ظرف دیگری بریزید.
  • روغن اسطوخودوس خانگی شما آماده است.

نکات مهم

  • این روغن مصرف خوراکی نداشته و فقط می بایست به صورت موضعی مصرف گردد.
  • قبل از مصرف چند قطره از این روغن را روی ساعد خود امتحان کنید. این کار بهترین روش برای تشخیص حساسیت های احتمالی است.
  • می توانید در زمان سردرد این روغن را به شقیقه های خود بمالید و یا به عنوان روغن ماساژ بهره ببرید.

سخن آخر

در این مطلب به 34 خاصیت مفید روغن اسطوخودوس اشاره شد که در درمان بسیاری از بیماری ها یاری نماینده است. شما برای چه عارضه ای از روغن اسطوخودوس استفاده نموده اید؟ نتیجه آن چگونه بود؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در سرانجام، خواندن مقاله خواص روغن اکالیپتوس را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1608

به "خواص روغن اسطوخودوس؛ 34 خاصیت زیبایی و درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص روغن اسطوخودوس؛ 34 خاصیت زیبایی و درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید