جزئیات صرفه جویی ادارات در بخش برق

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، صرفه جویی 1000 مگاواتی در دستگاه های دولتی بیانگر آن است که دولت سیزدهم مدیریت مصرف برق را از خود آغاز کرد.

جزئیات صرفه جویی ادارات در بخش برق

تامین برق در تابستان امسال یکی از نقاط عطف کارنامه دولت سیزدهم به شمار میرود، جایی که مردم با مسائل فراوان ایجاد شده در زمینه تامین برق سال گذشته انتظار نداشتند این شرایط به برترین نحو مدیریت گردد، اما با وجود گذشته بیش از 2 ماه از آغاز فصل گرم، تامین برق به گونه ای رقم خورد که خبری از هیچ یک از قطعی های طولانی سال گذشته وجود نداشت.

با توجه به شرایط یاد شده، عبور از اوضاع سخت سال گذشته و رسیدن به تابستانی بدون قطعی برق، سوالاتی را در فکر ایجاد می نماید که چگونه دولت سیزدهم در کمتر از یک سال توانست زمینه تامین پایدار برق را فراهم کند.

بیشتربخوانید

  • چطور قبض برق خانه را رایگان کنیم؟

پاس به این سوال به یک عامل و علت، ختم نمی گردد و از رکوردزنی ها در بخش ساخت نیروگاه گرفته تا مدیریت تقاضای برق را شامل می گردد، اما در این بین یک عامل به نام مدیریت مصرف برق ادارات بیش از دیگر عوامل در تامین برق کشور به خصوص در کلانشهر ها از جمله تهران موثر بوده است.

* جزئیات صرفه جویی برق در ادارات

دولت سیزدهم در راستای تامین برق پایدار زمینه توسعه 6 هزار مگاواتی ساخت نیروگاه را فراهم کرد و در حوزه مدیریت مصرف برق، انگشت اعمال صرفه جویی را به سوی خود اشاره رفت.

بر این اساس مصوبه هیئت وزیران با امضای معاون اول با موضوع صرفه جویی برق ادارات یکی از گام های مهم صرفه جویی در مصرف برق بود.

به همین دلیل، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در تبادل نظر با خبرنگار فارس با اشاره به مسئله صرفه جویی ادارات گفت: بر اساس مصوبه ای که در هیئت وزیران به تصویب رسیده، برای ادارات این طور تکلیف شد تا در تابستان طی ساعات اداری، 30 درصد و پس از پایان کار، 60 درصد مصرف خود را نسبت به پارسال کاهش دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت های توزیع برق موظف شده اند که بر اجرای دقیق این مصوبه نظارت نمایند تا شاهد صرفه جویی ادارات در مصرف برق باشیم.

* دولت مدیریت مصرف برق را از خود آغاز کرد

پایش نتیجه این تصویب نامه در شرایط تابستان جاری بیانگر آن است که در بخش مصارف ادارات و دستگاه های دولتی شاهد صرفه جویی 650 مگاواتی هستیم. بر این مبنا در حالی که سال گذشته مصرف برق ادارات نه تنها کاهش نیافت بلکه به طور میانه 5 درصد نیز رشد نموده بود.

علاوه بر صرفه جویی 650 مگاواتی، پس از سال ها 350 مگاوات از مولد های تامین برق اضطراری ادارات دولتی به مدار فراوری برق آمد و مجموع صرفه جویی این بخش را به 1000 مگاوات افزایش داد.

به معنای دیگر دولت سیزدهم با کاهش بار محدودیت تامین انرژی از دوش مردم مردم، مدیریت مصرف برق را به دستگاه های دولتی منتقل کرد تا زمینه تامین پایدار برق را به وجود بیاید.

* پایداری شبکه برق با تصویب نامه هیئت وزیران درباره صرفه جویی 30 درصدی مصرف برق صنایع

به همین دلیل، محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی در تبادل نظر با فارس ضمن بیان جزئیات برنامه مدیریت مصرف برق ادارات گفت: تصویب نامه هیئت وزیران مبنی بر صرفه جویی 30 درصدی مصرف برق صنایع، نقش ویژه ای در پایداری شبکه برق ایفا نموده است.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: در نقاطی نظیر تهران که سهم ادارات در اوج بار بسیار بالا است، تصویب نامه مدیریت مصرف برق دستگاه های دولتی پایداری شبکه برق با وجود رشد قابل توجه را تضمین کرد.

وی تاکید نمود: به معنای دیگر اگر این تصویب نامه نبود احتمالا در حال حاضر در مرکز با خاموشی روبرو بودیم.

پورحمید ادامه داد: بر این اساس به نظر می رسد، دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل فشار مدیریت مصرف برق را به جای مردم به ادارات و دستگاه های دولتی انتقال داده و از این طریق زمینه بهبود شرایط شبکه برق را مهیا نموده است.

* کنتور ادارات در تابستان 1401 هوشمند بود

مسئله محدودیت تامین انرژی بخش اداری تنها به بخش تصویب نامه هیئت وزیران منتهی نشد و در 2 بخش دیگر شاهد مدیریت مصر برق ادارات بوده ایم. در این راستا لایه اول فعالیت ها در این زمینه معطوف به نصب کنتور هوشمند برای ادارات شد تا از این طریق زمینه آنالیز دقیق و رویت مصرف برق ادارات و دستگاه های دولتی مهیا گردد و بعلاوه امکان قطع از راه دور هر کنتور به وجود آید.

در فاز اول این طرح فرآیند نصب کنتور های هوشمند با قابلیت قطع و وصل از راه دور برای 400 هزار مشترک اداری پیگیری شد.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی متولی نصب کنتور هوشمند در توانیر تا پیش از آغاز سال 1400، اندازه 82 درصد از کنتور های هوشمند برنامه ریزی شده برای ادارات کشور نصب شده بود و این آمار تا پیش از ورود به اوج بار به 100 درصد رسید.

در چنین شرایط امکان پایش دقیق مصرف برق هر اداره و بعلاوه قطع و وصل اتوماتیک مشترکان پرمصرف با استفاده از این ابزار برای دولت مهیا شد.

* اینترنت اشیا فصل نوین مدیریت مصرف انرژی

سطح دوم برنامه ریزی دولت به منظور مدیریت مصرف برق ادارات نیز معطوف به استفاده از فناوری اینترنت اشیا شد. جایی که با استفاده از ابزار های با فناوری بالا زمینه مدیریت مصرف برق تجهیزات پرمصرف از جمله وسایل سرمایشی ادارات به طور مستقیم برای دولت در توانیر ایجاد می شد.

در این شرایط امکان مدیریت دمای سیستم های سرمایشی برای مرکز دیسپاچینگ شرکت های توزیع نیرو برق در سرتاسر کشور مهیا می گردد و در صورت تخطی سیستم سرمایشی از دمای مجاز این سیستم به تنهایی از مدار فعالیت خارج خواهد شد.

بر این اساس علی صدرالدین، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در تبادل نظر با فارس می گوید: استفاده از فناوری اینترنت اشیا در مدیریت مصرف برق می تواند فصل نوینی از سیاست های مدیریت مصرف را برای دولت مهیا کند و عملا ابزار های دقیق در اختیار نهاد سیاست گذار قرار دهد.

به گفته این کارشناس فناوری اطلاعات طبیعتا توسعه این فناوری در سایر مشترکان صنعت برق می تواند به انقلابی در عرصه کاهش مصرف برق بدل گردد و همه چیز را کنترل پذیرتر از گذشته کند.

با توجه به جزئیات بیان شده به نظر می رسد، دولت سیزدهم مدیریت مصرف برق را از خود آغاز کردو همین مسئله سبب شد تا در بسیاری از شهر های بزرگ از جمله تهران شاهد تداوم تامین برق پایدار باشیم.

منبع: فارس

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2034

به "جزئیات صرفه جویی ادارات در بخش برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات صرفه جویی ادارات در بخش برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید