تسلا سایبرتراک تهدیدی برای جاده ها است؟، عکس

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، زومیت نوشت: به عقیده ایلان ماسک، سایبرتراک در هر مشاجره خودرویی برنده می گردد؛ اما بدنه محکم و طراحی زاویه ای آن خواب را از چشم صاحب نظران ایمنی ربوده است.

تسلا سایبرتراک تهدیدی برای جاده ها است؟، عکس

چه دوستش داشته باشید چه نه، تسلا اخیراً با رونمایی از پیکاپ سایبرتراک، چشم اندازی رادیکال و نو برای پیکاپ های اصیل آمریکایی ارائه داد؛ با این حال، به گزارش رویترز، بدنه سفت وسخت و طراحی نامتعارف تراک مورد بحث، کارشناسان ایمنی را در این فکر برده که آیا این ویژگی ها به قیمت قربانی کردن حفاظت از سرنشینان و عابران پیاده انجام شده است یا خیر.

اما علت این همه نگرانی چیست؟ پیکره تسلا سایبرتراک را ورقه های ضخیمی از فولاد ضدزنگ و نَوَرد سردشده (Cold-Rolled) پوشانده اند که به گفته ایلان ماسک، به علت سفتی بسیار زیاد، در اوایل منجر به شکسته شدن دستگاه های پرس کارخانه تسلا شده اند؛ به همین علت، نواحی قابل مچاله شدن (Crumble Zones) و پانل های بدنه جاذب ضربه، که در بیشتر خودروهای امروزی موجود هستند، در ساخته نو ایلان ماسک به کار نرفته یا بسیار محدود هستند.

در مقابل، تسلا با اشاره به اینکه جلو و پشت خودرو دارای ساختارهای جذب و پخش انرژی هستند و هنگام برخورد از کنار، پوسته درِ سایبرتراک بخش زیادی از نیروی ضربه را جذب می نماید، بر پیروی این شرکت از قوانین مربوطه و ایمنی تراک نوش تأکید کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت: ما مطمئنیم که سایبرتراک در هر مایل نسبت به دیگر تراک های دیگر بسیار ایمن تر خواهد بود، هم برای سرنشینان و هم برای عابران پیاده.

سمیر حمدار، پروفسور ایمنی خودرو از دانشگاه جرج واشینگتن، از محدود بودن نواحی قابل مچاله شدن ابراز نگرانی کرد؛ اما ادعای تسلا مبنی بر وجود قابلیت های جاذب ضربه دیگر را رد نکرد: امکان وجود مکانیزم های ضربه گیر که محدود بودن نواحی قابل مچاله شدن را جبران کند، وجود دارد. نقاط مذکور هنگام تصادف مچاله می شوند و با جذب بخش زیادی از نیروی ضربه، از انتقال آن به سرنشینان جلوگیری می نمایند.

با وجود این، دیگر کارشناسان معتقدند که فقدان نواحی مذکور، تشدید آسیب ها در هنگام برخورد را به همراه خواهد داشت. آدریان لوند، رئیس سابق مؤسسه ایمنی بزرگراه های ایالات متحده که تست تصادف های آن ها به عنوان استانداردی برای صنعت است، هشدار داد: مشکل این است که اگر بدنه [سایبرتراک را] به علت استفاده از فولاد ضدزنگ واقعاً سفت بسازند، وقتی که سرهای افراد به آن برخورد نمایند نیز آسیب بیش تری [به آن ها] وارد خواهد شد.

بدون مچاله شدن بخش های خاص بدنه و در نتیجه جذب حدبیشتری انرژی های ردوبدل شده در هنگام تصادف، تسلا سایبرتراک آن انرژی ها را مستقیماً به بدنه خودروی بخت برگشته دوم منتقل می نماید. آن طور که ایلان ماسک گفت: اگر با خودروی دیگری بحث کردید، برنده شمایید؛ اما رهبران مبحث ایمنی باور دارند که این برنده شدن و وارد شدن ضربه های مهلک از طریق نقلیه مقابل، به قیمت جان سرنشینان آن تمام خواهد شد.

دیوید فریدمن، سرپرست سابق اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده (NHTSA)، شرایط خودروی مقابل سایبرتراک در یک تصادف را اینگونه توصیف کرد: اگر در تصادفی باشید که خودروی مقابل دارای نقاط مچاله شونده است و خودروی شما محکم تر باشد، خودروی آن ها مچاله می گردد و خودروی شما مقاومت می نماید.

بعلاوه، معتقدان به خطرناک بودن سایبرتراک، از ابعاد بزرگ و شتاب حیرت انگیزش با وجود وزن بیش از 3000 کیلویی آن هراس دارند؛ نمای جلویی برجسته این خودرو نیز می تواند کابوسی برای عابرین پیاده و دوچرخه و موتورسواران باشد. به همین دلیل، شورای ایمنی حمل ونقل اروپا با اشاره به همین موضوعات در بیانیه ای گفتند: ما امیدواریم که تسلا این وسیله نقلیه را به اروپا نیاورد.

تسلا هنوز از برنامه های احتمالی اش برای فروش سایبرتراک در اروپا سخنی به میان نیاورده است؛ اما مهندس ارشد این شرکت به نشریه خودرویی تاپ گر گفت که قوانین اتحادیه اروپا که به منظور حفاظت از عابرین پیاده، بیرون زدگی های خودروها را محدود می نمایند، ممکن است فروش این خودرو را با مشکل روبرو نمایند.

جولیا گریزولد از دانشگاه برکلی نیز ویدئوهای تست تصادف منتشرشده از طریق تسلا را نگران نماینده خواند و گفت که وزن و شتاب بالای تراک برای غیرسرنشینان خطرناک است. ایمنی سایبرتراک هنوز از طریق سازمان های مستقل ارزیابی نشده و سازمان های نظارتی ایالات متحده به خودآزمایی سازندگان وسایل نقلیه و تأیید پایبندی آن ها به استانداردهای ایمنی متکی هستند.

قیمت خودرو تسلا سایبرتراک 60٬990 دلار است و آدینه دهم آذر نخستین مدل های فراوری شده آن به خریداران تحویل شدند.

تسلا درحال برنامه ریزی برای فراوری حدود 250 هزار سایبرتراک در سال 2025 است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 آذر 1402 بروزرسانی: 18 آذر 1402 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2219

به "تسلا سایبرتراک تهدیدی برای جاده ها است؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلا سایبرتراک تهدیدی برای جاده ها است؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید