تصاویر ، عجیب ترین مدل های بی ام و که آن ها را ندیده اید !

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، گجت نیوز نوشت: در بین خودروهای BMW، محصولاتی هم بودند که زود فراموش شدند. در این مطلب با عجیب ترین اتومبیل های بی ام و که شاید هرگز ندیده باشید آشنا خواهید شد.

تصاویر ، عجیب ترین مدل های بی ام و که آن ها را ندیده اید !

بی ام و یکی از بزرگترین و برترین خودروسازان تاریخ دنیا محسوب می شود. ریشه های این خودروساز آلمانی به سال 1916 میلادی بازمی شود؛ زمانی که این شرکت به عنوان سازنده موتور هواپیما برای یاری به پیروزی آلمان در جنگ دنیای تاسیس شد. اولین خودروی بی ام و در سال 1929 میلادی فراوری شد و در دهه های پس از آن، این برند پشت بعضی از شناخته شده ترین و برترین مدل های خودرو در دنیا بوده است.

بی ام و به هفتمین خودروساز بزرگ دنیا از نظر عایدی تبدیل شده و خودروهای این شرکت در هر بازار بزرگی به فروش می رسند. اما در کنار خودروهای مطرح و پرفروش BMW، این خودروساز آلمانی مدل هایی را هم داشته که به سادگی فراموش شده اند و شاید هرگز آنها را ندیده باشید.

بیشتر این خودروهای فراموش شده، اتومبیل های ویژه ای بودند که در تیراژ کم یا شاید هم فقط یک بار فراوری شدند. با وجود این، در این فهرست خودروهایی هم حضور دارند که در زمان خود از نظر تجاری بسیار محبوب بودند، ولی به مرور زمان اسیر فراموشی و گمنامی شدند. علاوه بر این، در فهرست محصولات بی ام و، مدل هایی هم دیده می شوند که در همان مراحل اولیه نادیده گرفته شدند و هرگز به فراوری انبوه نرسیدند، اما به هر حال شایسته جایگاه خود در تاریخ برند آلمانی هستند.

باواریایی ها اکنون روی فراوری خودروهای الکتریکی متمرکز شده اند و به نظر می رسد قرار است موج جدیدی از محصولات این شرکت برای همواره با خط فراوری خداحافظی نمایند و شاید در آینده ای نزدیک، آنها هم جزو خودروهایی باشند که به دست فراموشی سپرده شدند. بنابراین اکنون زمان خوبی است که نگاهی به 10 مورد از عجیب ترین اتومبیل های بی ام و بیندازیم که احتمالا بیشتر مردم، وجودشان را فراموش نموده اند.

عجیب ترین اتومبیل های بی ام و که فراموش شدند

1. بی ام و Nazca M12

تنها ابرخودروی واقعی که بی ام و تا به امروز فراوری نموده است، BMW M1 است. اما این خودروساز آلمانی چندین بار به ساخت یک جانشین برای ام 1 نزدیک شد. در سال 1991، این شرکت یکی از این جانشینان بالقوه را در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش گذاشت. این خودرو نازکا ام 12 نام داشت. فابریزیو جوجارو، پسر جورجتو جوجارو، بنیان گذار ایتال دیزاین این خودرو را طراحی نموده بود.

بی ام و Nazca M12 از پیشرانه 5 لیتری V12 بهره می برد که در آن موقع در مدل های فراوریی 750i و 850i نیز وجود داشت. این موتور حدود 300 اسب بخار قدرت فراوری می کرد و برای توزیع وزن بهتر در وسط خودرو نصب شده بود.

واکنش های عمومی نسبت به نمونه اولیه Nazca M12 بسیار مثبت بود و بی ام و آن را با دو نمونه اولیه دیگر دنبال کرد که شامل نازکا C2 (رونمایی شده در سال 1992) و C2 اسپایدر (رونمایی شده در سال 1993) بودند. با وجود تمجید از هر سه خودرو، اما بی ام و در اقدامی عجیب هرگز Nazca را وارد خط فراوری انبوه نکرد. با این حال بی ام و این اجازه را به ایتال دیزاین داد تا نسخه دوم M12 را برای یکی از خریداران بانفوذ، یعنی سلطان برونئی فراوری کند.

جزئیات این اتومبیل نیز مانند بسیاری از خودروهای شخصی سلطان برونئی، مبهم باقی ماند، اما تصور می شود که او حداقل یک دستگاه M12 را برای کلکسیون شخصی خود خریداری نموده است و البته شاید هم چندین دستگاه از این خودرو را خریده باشد. رسانه تاپ گیر در گزارشی اعلام نمود یک M12 متعلق به سلطان برونئی در سال 2011 با قیمت توافقی برای فروش نهاده شد، اما معین نیست که آیا این خودرو هرگز فروش رفته است یا خیر.

2. بی ام و 3200 سی اس

بی ام و 3200 سی اس جانشین بی ام و 503 محبوب بود و در دوره ای با تغییرات بزرگ برای این شرکت خودروسازی توسعه پیدا کرد. تا زمانی که 3200 سی اس در سال 1960 عرضه شد، سبک خودروهای دهه 50 به سرعت منسوخ شده بودند؛ بنابراین به طراحی کاملا جدیدی برای اتومبیل های بی ام و احتیاج بود تا بتوانند به احتیاجها پاسخ بگویند. BMW 3200 CS به همین خاطر از طریق Bertone طراحی شد که منتقدان و مشتریان عادی را تحت تاثیر قرار داد.

این خودرو تنها اتومبیل فراوریی بی ام و بود که تا حدی در استودیوی طراحی برتونه ساخته شده است. بدنه ها در کارخانه ایتالیایی ساخته شدند و سپس برای تکمیل با راه آهن به مونیخ انتقال پیدا کردند. این اتومبیل یکی از اولین خودروهایی بود که حروف اول CS را داشت و مخفف Clubsport بود. این پسوند بعدها به یک سری از خودروهای اسپرت سبک وزن با تمرکز بر عملکرد تبدیل شد.

بی ام و 3200 سی اس بعلاوه یکی از اولین مدل ها با ویژگی طراحی موسوم به تاب خوردگی هافمیستر یا Hofmeister Kink بود. این ویژگی طراحی اکنون با خودروهای بی ام و عجین شده است. به نظر می رسد که امروز تنها 50 دستگاه از این خودرو در جاده ها به جای مانده است، در حالی که فراوری اولیه آن تقریبا 600 دستگاه بود.

3. بی ام و زد 1

رودستر Z4 بی ام و امروزه یکی از اصلی ترین خودروهای حاضر در خط فراوری این خودروساز مطرح آلمانی است که آخرین نسل آن در کنار نسل پنجم تویوتا سوپرا ساخته شد. اما تمام خودروهای این سری به همین موفقی نبودند. اولین خودروی سری Z بی ام و یعنی Z1 تنها یک نمونه اولیه برای مطالعه طراحی بود. واکنش بسیار مثبت مردم به کانسپت Z1، بی ام و را متقاعد کرد که تعداد محدودی از آن را فراوری کند تا ببیند آیا بازاری برای یک رودستر اسپورت آلمانی وجود دارد یا خیر.

این خودرو با دیگر محصولات بی ام و در آن موقع بسیار متفاوت بود؛ کمی عجیب و غریب بود و با خودروهای دیگر این برند از لحاظ فنی و غیره، فاصله زیادی داشت. این خودرو فروش بالایی داشت و همه 8 هزار دستگاه زد 1 به سرعت خریداری شدند. جدای از استایل غیر معمول، یکی از معروف ترین ویژگی های Z1 درهای کشویی آن بود که به سمت پایین کشیده می شدند. این یک ویژگی منحصربه فرد برای این خودرو بود که تا به امروز نیز همچنان خاص به جای مانده و حتی بی ام و نیز هرگز سیستم دیگری مانند آن را فراوری نکرد.

بی ام و زد 1 یک نوآوری سرگرم نماینده و بی نظیر بود، اما از نظر عملکرد توان رقابت با سایر خودروهای بالارده بی ام و در آن دوران، مثل E30 M3 و E28 M5 را نداشت. بنابراین زد 1 تا حد زیادی در گمنامی فرو رفت. با این حال، این خودرو دارای هواداران ویژه ای بوده و اکثریت قریب به اتفاق فراوریات اولیه آن هنوز در جاده ها حضور دارند.

4. بی ام و 700

بی ام و 700 که در سال 1959 عرضه شد، جانشین BMW 600 بود که به علت شباهت های ظاهری آن با میکروکار معروف، ایزتای بزرگ لقب گرفت. در مقایسه با نسبت های غلاف مانند بی ام و 600، مدل 700 بسیار باکیفیت تر بود و از استایل پشتی تراشیده با طراحی سنتی سه جعبه بهره می برد.

با توجه به شکل ماشین، ممکن است به نظر برسد که موتور آن در جلوی خودرو واقع شده است، اما این طور نبود و موتور در عقب نهاده شده بود. در عوض یک صندوق بزرگ در قسمت جلویی تعبیه شده بود که ظرفیت قابل توجهی را برای حمل چمدان، در مقایسه با میزان آن ارائه می داد.

نسخه اسپورت بی ام و 700 با قدرت 40 اسب بخار که از طریق موتور دو سیلندر 697 سی سی تهیه می شد، برترین نسخه این خودرو به شمار می رفت. این خودرو در زمان خود سرعت بسیار خوبی داشت و در چندین مسابقه ملی معتبر در آلمان، از جمله قهرمانی تپه نوردی در سال 1960 توانست برنده شود. در مجموع 182 هزار و 211 دستگاه از بی ام و 700 در طول پنج سال فراوری شد، اما امروز فقط تعداد کمی از آنها به جای مانده اند.

5. بی ام و زد 3 ام کوپه

سری خودروهای Z بی ام و از همان ابتدا به عنوان رودستر توسعه پیدا کردند، اما در طول دوره فراوری Z3، تعداد محدودی کوپه نیز از این مدل فراوری و فروخته شد. این خودرو از Z3 M رودستر ساخته شد و گاهی اوقات به سادگی از آن به عنوان M کوپه یاد می شود. این یک واقعیت است که Z3 قبل از هر چیز به عنوان یک رودستر طراحی شده بود و به همین علت استایل مدل کوپه کمی غیر معمول بود. خیلی ها به خاطر همین ظاهر عجیب و غریب آن به خصوص در قسمت عقب، لقب کفش دلقک را به این خودرو دادند.

بی ام و زد 3 ام کوپه به صورت مخفیانه از طریق مهندسان بی ام و توسعه داده شد و زمانی که طرح آن برای اولین بار به مدیران این شرکت ارائه شد، آنها اصلا تحت تاثیر قرار نگرفتند. با این حال پس از رانندگی با خودرو، مدیران BMW با فراوری محدود این مدل موافقت کردند.

این خودرو از یک پیشرانه 6 سیلندر با قدرت 325 اسب بخار و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت بهره می برد که از مدل E36 M3 Evolution قرض گرفته شده بود. به گزارش BMWBlog، این خودرو به عنوان یکی از برترین خودروهای راننده محور در دوران خود شناخته می شد، اما قیمت بالا و ظاهر خاص و نسبتا عجیب آن باعث شده بود جذابیت کمتری نزد مشتریان داشته باشد. در مجموع به نظر می رسد که تنها 2858 دستگاه از بی ام و Z3 M Coupe ساخته و عرضه شد، در حالی که مدل معمولی و رودستر Z3 در تعداد 297 هزار و 88 دستگاه فراوری شده بود.

6. بی ام و E1

بی ام و در سال 2021 فراوری i3 را به علت فروش کم در ایالات متحده آمریکا متوقف کرد و قرار شد در سال 2022 به کلی با این خودرو خداحافظی کنیم. این خودرو به عنوان اولین خودروی برقی فراوریی BMW شناخته می شود و یکی از تنها خودروهای شهری باواریایی ها بود که در خاطرات زنده مانده است.

با این حال، i3 اولین خودروی الکتریکی بی ام و نبود و این عنوان به E1 تعلق دارد. بی ام و E1 را باید نمونه اولیه i3 بدانیم که دو دهه قبل از فروش نمونه فراوریی آی 3، طراحی و ساخته شد. این خودرو در سال 1992 میلادی معرفی گردید و ادعا شده بود که برد الکتریکی 155 مایل با هر بار شارژ کامل را دارد که از این نظر با i3 یکسان بود. با این حال بی ام و E1 تنها 45 اسب بخار قدرت فراوری می کرد و شتاب صفر تا 50 مایل بر ساعت آن 18 ثانیه طول می کشید.

این خودرو در دوره خود با شاسی آلومینیومی سبک وزن و پانل های بدنه پلاستیکی، به طور قابل توجهی در ساخت بدنه و بعلاوه پیشرانه خود آینده نگرانه بود. فضای داخلی نیز بسیار مینیمافهرستی بود و دکمه ها و سوئیچ های آن فلسفه طراحی را تداعی می کرد که اکنون از طریق غول خودروهای الکتریکی یعنی تسلا مشهور شده است.

بر اساس گزارش رسانه اتوکار، این خودرو در پاسخ به دستور مسئولان کالیفرنیا که می گفتند حداقل 2 درصد از خودروهای فروخته شده در این استان باید تا سال 1998 آلایندگی صفر داشته باشند، ساخته شد. فراوری E1 در اواخر دهه 2000 میلادی و زمانی که علاقه مجدد به خودروهای الکتریکی منجر به توسعه i3 شد، به انتها رسید و اکنون یادی از آن نمی شود.

7. بی ام و پنین فارینا گرن لوسو کوپه

از زمان خرید رولزرویس از فولکس واگن در سال 1998، بی ام و هیچ خودروی لوکس فوق العاده ای را تحت برند اصلی خود فراوری ننموده است. با این حال، هواداران توانستند نگاهی اجمالی به ظاهر یک بی ام و لوکس به عنوان رقیب بنتلی در سال 2013 بیندازند. این خودرو بی ام و Pininfarina Gran Lusso Coupe نام داشت که فقط یک بار ساخته شد تا مهمانان رویداد ویلا د استه در سواحل دریاچه کوموی ایتالیا را تحت تاثیر قرار بدهد.

این کوپه گرند تورر مجلل دارای موتور V12 بود و همانطور که از نامش پیداست، از طریق استودیوی طراحی مشهور ایتالیایی یعنی پنین فارینا طراحی شده بود. پنین فارینا گرن لوسو کوپه جدا از این که یکی از چشم نوازترین خودروهای بی ام و طی سال های اخیر بوده، از تعدادی متریال انحصاری نیز استفاده نموده بود که آن را از سایر خودروهای مفهومی متمایز می کرد. به عنوان مثال، مواد چوبی به کار رفته در داخل کابین از متریال فسیل شده ای ساخته شده بود که از باتلاق باستانی نیوزلیند استخراج نموده بودند. چرم موجود در خودرو هم از طریق صنعتگران یک کارخانه ایتالیایی انتخاب شده بود که محیط گرم و منحصربه فردی را به خودرو می داد.

با وجود استقبال مثبت از این خودرو در رویداد ویلا د استه، بی ام و هرگز به فراوری آن فکر نکرد؛ شاید به این خاطر که تصور می شد فروش خودروهای رولزرویس را تحت تاثیر قرار دهد.

8. بی ام و 2002 تورینگ

بی ام و 2002 توربو به طور گسترده به عنوان از برترین خودروهای ساخته شده از طریق بی ام و شناخته می شود. موفقیت آن در مسابقات اتومبیلرانی به جاودانه شدن آن به عنوان یکی از برترین سدان های اسپورت در دوران خود یاری زیادی کرد. اما مدل 2002 در دو نوع دیگر نیز موجود بود؛ یک کانورتیبل مهندسی شده از طریق Baur و یک مدل Touring. بی ام و 2002 تورینگ در سال 1971 میلادی معرفی گردید و قصد داشت جذابیت مدل 2002 که تا آن موقع به مدت پنج سال در جاده ها بود را بیشتر کند. نیمه جلویی خودرو شبیه به یک سدان 2002 بود، ولی مهندسی و ظاهر پشت ستون های B تفاوت داشت.

این خودرو را باید در جایی بین یک واگن و یک هاچ بک قرار دهیم که فضای بیشتری را در عقب خودرو نسبت به نوع سدان ارائه می کرد، اما از کیفیت هندلینگ آن کاسته نمی شد. پیشرانه های ارائه شده برای آن نیز مشابه مدل سدان بودند و خریداران می توانستند یک پک رالی را انتخاب نمایند که جایگاه های اسپورت، لاستیک های پهن تر و رینگ های آلیاژی را ارائه می کرد.

جذابیت خاص مدل تورینگ با برچسب قیمتی گران تر آن به این معنا بود که این مدل هرگز نتوانست به میزان سدان 2002 به موفقیت تجاری و فروش بالا دست پیدا کند. در واقع فقط 30 هزار دستگاه از این مدل ساخته و عرضه شد که اکنون تعداد کمی از آنها در جاده ها باقی ماندند و آنها هم معمولا ارزش کمتری نسبت به نمونه های مشابه سدان یا کانورتیبل دارند.

9. بی ام و ایکس 5 ال ام

سوپر اس یو وی ها یا ابر شاسی بلندها، اکنون بخش کاملی از بازار خودرو هستند و خودروهایی مثل لامبورگینی اوروس و بنتلی بنتایگا هر دو جزو پرفروش ترین محصولات برندهای خود محسوب می شوند. اما بی ام و در سال 2001 میلادی در حال آزمایش یک سوپر SUV خاص خود بود؛ یعنی خیلی قبل تر از این که بقیه شرکت ها حتی به چنین چیزی فکر نمایند.

بی ام و X5 LM از پیشرانه V12 استفاده می کرد که در مک لارن F1 به کار رفته بود و می توانست قدرت بیشتر از 700 اسب بخار را فراوری کند. این خودرو به عنوان یک بستر آزمایشی مهندسی توسعه داده شد تا بی ام و ببیند یک شاسی بلند تا چقدر می تواند سریع باشد. X5 LM در نهایت به هموار شدن راه برای فراوری X5 M به عنوان اولین SUV فراوریی با نشان M یاری کرد.

بی ام و ایکس 5 ام 2022 قدرت 600 اسب بخار را فراوری می نماید که هنوز بیش از 100 اسب بخار از قدرت فراوریی از طریق پیشرانه X5 LM در بیست سال پیش کمتر است. این خودرو از سیستم چهار چرخ محرک برای انتقال نیرو بهره می برد و گیربکس 6 سرعته دستی روی آن تعبیه شده بود. طبق ادعاهای منتشر شده، X5 LM به مدت 19 سال، یعنی از سال 2001 تا 2020 رکورد دور نوردشلیف در نوربرگ رینگ را در بخش شاسی بلندها در اختیار داشت و توانست رکورد 7 دقیقه و 49 ثانیه را به نام خود ثبت کند.

10. بی ام و زد 18

بی ام و در طول سال ها فعالیت خود، بعضی خودروهای غیر عادی را فراوری نموده است که یکی از عجیب ترین آنها کانسپت Z18 بود. این خودرو اساسا یک رودستر سری Z با ظاهر آفرودی بود که می خواست تجربه یک خودروی همه کاره و همه جانبه به عنوان یک کانورتیبل را در اختیار خریداران قرار دهد.

این محصول بی ام و نسبت به سایر خودروهای بی ام و در آن دوران، به شکلی بسیار خلوت تر طراحی شد. بی ام و مطمئن بود که تمام قسمت های آن را به صورت ضد آب طراحی نموده و ادعا می کرد که این خودرو می تواند بدون مشکل از قسمت های صاف آب عبور کند. این خودرو زاییده فکر بخش Technik شرکت بود؛ یک تیم کوچک از طراحان که از شرکت اصلی جدا شده بودند تا روی پروژه های نوآورانه ای مثل این کار نمایند.

بی ام و Z18 در واقع نخستین خودروی 4×4 بی ام و است که تا به امروز ساخته شده و حدود چهار سال قبل از X5 این قابلیت را ارائه می کرد. موتور V8 به کار رفته در این کانسپت، بعدا در X5 فراوریی به کار رفت؛ بنابراین شاید در نگاه اول همه بخش های این دو خودرو شبیه به هم نباشند، اما بعضی از اجزای زیرین مورد استفاده در Z18 در واقع پایه و اساس X5 را شکل دادند.

متاسفانه طراحی کلی این خودرو برای یک دوره فراوری نامناسب تشخیص داده شد. ایده یک SUV کانورتیبل از طریق شرکت هایی مثل نیسان و لندروور به ترتیب برای مورانو کراس کابریولت و ایووک کانورتیبل توسعه داده شد، اما این خودروها نیز هرگز نتوانستند به موفقیت تجاری و فروش چندانی دست پیدا نمایند.

بنابراین بی ام و ایده Z18 را در همان مرحله کانسپت به بایگانی سپرد و اکنون این هم یکی از اتومبیل های فراموش شده بی ام و در طول تاریخ محسوب می شود. البته با توجه به سوابق، به نظر می رسد بی ام و کار خوبی برای رها کردن ساخت این خودرو انجام داده است.

227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2046

به "تصاویر ، عجیب ترین مدل های بی ام و که آن ها را ندیده اید !" امتیاز دهید

1 کاربر به "تصاویر ، عجیب ترین مدل های بی ام و که آن ها را ندیده اید !" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، عجیب ترین مدل های بی ام و که آن ها را ندیده اید !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید