تحول دیجیتال کسب وکارها در 7 مرحله اساسی

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، تحول دیجیتال (Digital Transformation) یا دیجیتالی شدن، یک تغییر بزرگ در فرهنگ سازمان ها است. تحول دیجیتال باعث می گردد تا شرکت ها به طور مداوم شرایط موجود را به چالش بکشند و با آزمایش کردن استراتژی های گوناگون، جهت خود را پیروز تر از همواره پیش ببرند.

تحول دیجیتال کسب وکارها در 7 مرحله اساسی

یاسمن جوادی (linkedin) ، متخصص و بازاریاب بین المللی، معتقد است که استراتژی یک تحول دیجیتال، از 7 ستون اصلی تشکیل شده است.

تحول دیجیتال (Digital Transformation) چیست و چرا برای شرکت ها اهمیت دارد؟

به فرایند استفاده از فناوری های دیجیتال برای ایجاد یا اصلاح استراتژی سازمان، فرهنگ و تجربیات مشتریان برای برآورده کردن نیازهای بازار، تحول دیجیتال می گویند. دیجیتالی شدن، مفهومی بسیار فراتر از نقش هایی سنتی مانند فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان است.

در واقع این مفهوم با استفاده از فناوری دیجیتال، نحوه تفکر شما درباره استراتژی های یک تجارت را تغییر می دهد. با آغاز تحول دیجیتالی، باید یک قدم عقب بروید و از خود بپرسید که آیا راستا خود را به درستی پیش می برید یا نه.

یاسمن جوادی درباره این موضوع می گوید: شرکت ها نباید اهمیت تحول دیجیتالی را دست کم بگیرند. هدف از دیجیتالی شدن این است هر قدمی که در این راستا برمی دارید و هر هزار تومانی که خرج می کنید، به پیشرفت، توسعه عملکرد و پیروزیت شرکت شما یاری کند.

جوادی بعلاوه اعتقاد دارد که فرهنگ شرکت، عامل اصلی اقتدار در بازار است؛ بنابراین ضروری است تا همه کانال های ارتباطی، فعالیت ها، موارد مربوط به وب سایت (سئو و محتوا) و تبلیغات را زیر ذره بین قرار داد.

آشنایی با 7 ستون اصلی تحول دیجیتال

یاسمن جوادی، یکی از پیروز ترین متخصصان بازاریابی ایران است که کار خود را از فروش آغاز کرد و سپس، به حوزه مارکتینگ رو آورد. امروزه سیستم 7 مرحله ای تحول دیجیتال او تغییر بزرگی در این زمینه به وجود آورده و بازدهی فعالیت بسیاری از کسب وکارها را تا حد زیادی افزایش داده است.

او درباره سیستم ابداعی خود می گوید: من با تجربه هایی که در زمینه بازاریابی بین المللی داشته ام، اکنون می دانم که یک شرکت برای پیشرفت خود باید چه اقداماتی انجام دهد و از چه کارهایی اجتناب کند. 7 ستون پیروزیت در تحول دیجیتال از دیدگاه یاسمن جوادی، به شرح زیر است:

  1. حسابرسی و تجزیه وتحلیل کامل: برای تدوین یک استراتژی پیروز تحول دیجیتال، ضروری است تا درک روشنی از وقایع و تغییرات در حال وقوع یک شرکت داشت. در این مرحله باید تمامی کانال ها و فعالیت های سازمان را به صورت موشکافانه آنالیز کرد تا به اطلاعاتی مفید برای پیشرفت کسب وکار، افزایش فروش و بهبود تجربه مشتری رسید.
  2. آموزش و حمایت: همه کارکنان یک شرکت باید برای تغییرات احتمالی آماده باشند. رهبر سازمان باید به کارکنان خود مهارت هایی نو آموزش دهد تا آن ها نیز بتوانند مطابق با فرهنگ معین شده شرکت پیش بروند.
  3. یک استراتژی تجاری ضدگلوله: شرکت ها باید اهداف خود را روی یک منظره قدرتمند و والاتر، ترسیم و اجرا نمایند. تمام تصمیمات و اقدامات هر سازمان باید بر اساس یک استراتژی هدفمند پیش برود تا احتمال پیروزیت افزایش پیدا کند. شرکت ها باید با شخصیت مخاطبان هدف و مشتریان خود آشنا باشند و درعین حال، از هیچ کدام از قدم های رقیبان خود عقب نمانند.
  4. نوآوری: داشتن یک استراتژی دقیق، مغایرتی با نوآوری ندارد. برای رسیدن به بازدهی مدنظر، شرکت ها باید در استراتژی خود انعطاف به خرج دهند و از آزمایش تغییرات و تصمیمات نو نترسند.
  5. هماهنگی: همه بخش های مختلف یک شرکت باید با یکدیگر هماهنگ شده باشند. برای پیروزیت در راستا تحول دیجیتال، مخصوصاً مطمئن شوید که تیم های بازاریابی و فروش با یکدیگر تراز شده اند. این همان مرحله ای است که فناوری به آن وارد می گردد. برای هماهنگی اقدامات تمام بخش ها باید با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات و امنیت، به تجزیه وتحلیل، اتوماسیون و مدیریت ارتباط با مشتری بپردازید.
  6. توسعه و نظارت: یک تیم تعیین باید وظیفه توسعه استراتژی و نظارت بر انجام مراحل قبلی و اقدامات مرتبط را به عهده داشته باشد. برای این کار، باید شاخص های کلیدی عملکرد برای مقدار گیری و اثربخشی استراتژی معین شوند. همه فعالیت های سازمان باید تابع استراتژی تحول دیجیتال آن باشند.
  7. مرور: مرور عملکرد و اقدامات شرکت در یک بازه زمانی تعیین، نشان می دهد که کدام کارها بیشتر به پیشرفت آن یاری نموده اند، کدام ها تأثیری نداشته یا حتی مضر بوده اند. بدون استفاده از داده های به دست آمده از آنالیز عملکرد سازمان، بهینه سازی اتفاق نخواهد افتاد.

تحول دیجیتالی؛ چرا و چگونه؟

همه شرکت ها هدف متفاوتی از تدوین یک استراتژی تحول دیجیتالی و اجرای اقدامات تابع آن دارند. ممکن است که یک شرکت استراتژی خود را حول بهبود تجربه مشتریان پیش ببرد و شرکت دیگر، به فکر افزایش سودآوری خود باشد.

هدف سازمان ها هرچه باشد، با استفاده از فناوری های دیجیتالی که سال ها پیش در دسترس نبودند، به راحتی قابل دستیابی است. یاسمن جوادی در شرح 7 ستون تحول دیجیتال می گوید: با اجرای یک حسابرسی کامل، تصویر بهتری از واقعیت موقعیت شرکت خود خواهید داشت؛ بنابراین می توانید استراتژی بهتری برای رسیدن به اهداف و پایداری در راستاتان تدوین کنید.

فعالیت در حوزه مارکتینگ و رهبری تیم بازاریابی، به او آموخته است که در راستا پیروزیت یک سازمان، هر یک قدم ارزشمند است. شاخص های کلیدی، معیارهایی بسیار مهم هستند که اطلاعاتی ارزشمند در اختیار کسب وکارها قرار می دهند. اجرای حسابرسی، مدیریت مشتری و سایر اقدامات ضروری با استفاده از فناوری های دیجیتال، منجر به توسعه استراتژی، توسعه کسب وکار، بهینه سازی و پیشرفت مداوم خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2058

به "تحول دیجیتال کسب وکارها در 7 مرحله اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحول دیجیتال کسب وکارها در 7 مرحله اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید