بوستان ملاخلیلا یکی از تفرجگاه های استان قزوین است

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بوستان ملاخلیلا یکی از تفرجگاه های استان قزوین است.

بوستان ملاخلیلا یکی از تفرجگاه های استان قزوین است

این بوستان در مساحتی حدود 6 هکتار در اواسط سال 1394 افتتاح شد. این پارک در دل باغستانی در جنوب شهر قزوین شکل گرفته که چند صد سال قدمت داشته است. بوستان ملاخلیلا طی چند سال گذشته به یکی از مهمترین جاهای دیدنی قزوین بدل شده است. بوستان ملاخلیلا با الهام از معماری دهه های سی و چهل شمسی ساخته شده و شامل امکانات فراوان تفریحی، اقامتی، فرهنگی و تجاری هست. گردشگران می توانند ضمن تنفس هوای پاک، استفاده از امکانات مدرن و تماشای درختهای کهنسال، پرندگان زیبا و آبگیرهای مصنوعی این بوستان فوق العاده، حس قدم زدن در کوچه باغ های قدیمی ایران را تجربه نمایند.

ماکتهای متعددی با الهام از آثار تاریخی و معماری ایرانی شهر قزوین در آن به نمایش درآمده اند. ساختمان چهلستون، چهل پنجره، عمارت عالی قاپو و دروازه قدیم تهران المان های شهری هستند که در قالب مینیاتوری در این پارک به تصویر کشیده شده اند. همه بناهای احداث شده در این بوستان روکش کاه گلی و شیروانی چوبی دارند که در حفظ بافت تاریخی این مکان بسیار موثرند. از دیگر جاذبه های این بوستان میتوان به برکه، کوچه باغ، آلاچیق و تخت های سنتی، درهای قدیمی کنده کاری شده و مزین به اشعار پندآموز و نغز و مجسمه های درختی اشاره نمود. اطراف بوستان نیز با دیوارهای بلند و بادگیر مانندی احاطه شده تا باغستان را از گزند سوز و سرما، تندبادها و تگرگ حفاظت کند. بعلاوه، کانال های آب زیرزمینی زیر باغ ها جریان دارند که وظیفه حفظ آب باران و سیل بند بر عهده آنهاست.

نکته بسیار جالب و هوشمندانه دیگر درباره این بوستان، این است که در آبیاری آن تغییرات جوی و بحران کم آبی در نظر گرفته شده است. بگونه ای که هیچ فضای چمنی در بافت طبیعی بوستان وجود ندارد. علاوه بر آن برای سبز و آباد نگه داشتن باغ ها، از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می گردد. چاه خانه بوستان علاوه بر اینکه محلی برای نگهداری کبوتران زینتی و کمیاب مانند طوقی، دم چتری، زیر دم سیاه و…است، محل تامین کود مورد احتیاج باغ با استفاده از فضولات پرندگان نیز بشمار می رود.

از دیگر زیبایی های باغ میتوان به نورپردازی متناسب با رنگ برگهای درختان و گیاهان در شب و باغچه های دائمی گل اشاره نمود. این باغچه ها فقط در روزهای برفی از گل خالی هستند. در روزهای دیگر سال گلها و گیاهان رنگارنگ و متناسب با فصل در آن پرورش می یابند. فندق، پسته، بادام، گردو و انگور از محصولات این باغستان هستند. باغستان ها تنها به فراوری محصولات کشاورزی محدود نیستند، بلکه باغ ها نقش مهمی در پالایش هوا، تعدیل دما و خنثی کردن اثرات بادهای مسموم شرقی را ایفا می نمایند.

آنچه بوستان ملاخلیلا را از سایر بوستان های شهر متمایز نموده، مساحت قابل توجه آن نیست، بلکه ترکیب عوامل طبیعی و بافت تاریخی مصنوعی موقعیت ممتازی را به آن بخشیده است. از جمله این عوامل طبیعی میتوان به درختان کهنسال و شناسنامه دار، جوی های آب روان و شیوه باغداری سنتی اشاره نمود. اگر از سمت همدان به قزوین می آیید، این بوستان درست در ورودی شهر واقع شد. در غیر این صورت، برای رسیدن به پارک سنتی یا بوستان ملاخلیلا باید به بلوار جمهوری اسلامی بروید. این بوستان روبروی میدان میوه و تره بار قزوین قرار گرفته و پارکینگ بزرگی هم دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2138

به "بوستان ملاخلیلا یکی از تفرجگاه های استان قزوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوستان ملاخلیلا یکی از تفرجگاه های استان قزوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید