اتشگاه روستایی بسیار زیبا و دیدنی در کرج استان البرز

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، روستای آتشگاه کرج، یکی از زیباترین روستاهای این شهر است که در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و 10 کیلومتری شمال گوهردشت واقع شده است. این روستا، با داشتن مساحتی برابر با 2500 هکتار، شامل انواع زمین های کشاورزی، خانه های مسکونی، چراگاه، باغ و کوه می باشد. چشم اندازهای آرامش بخش و زیبا آتشگاه، آن را به یکی از بهترین مکان ها برای تفریح و گردش مردم تبدیل کرده است.

اتشگاه روستایی بسیار زیبا و دیدنی در کرج استان البرز

گردشگری اطراف تهران: از آتشگاه تا برغان

پیشنهاد سفر یک روزه از تهران یک مجموعه سریالی است که در نظر دارد تمامی ظرفیت های گردشگری اطراف شهر تهران را به شما معرفی کند تا بتوانید با آشنایی با آنها برای یک سفر یک روزه و مجذوب کننده برنامه ریزی کنید. در این قسمت روستاهای اطراف تهران در بخش غربی این شهرستان یعنی به سمت کرج را برایتان معرفی کرده ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرد. با ما همراه باشید.

روستای آتشگاه کرج

روستای آتشگاه کرج، یکی از زیباترین روستاهای این شهر است که در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و 10 کیلومتری شمال گوهردشت واقع شده است. این روستا، با داشتن مساحتی برابر با 2500 هکتار، شامل انواع زمین های کشاورزی، خانه های مسکونی، چراگاه، باغ و کوه می باشد. چشم اندازهای آرامش بخش و زیبا آتشگاه، آن را به یکی از بهترین مکان ها برای تفریح و گردش مردم تبدیل کرده است. باید بدانید که این روستا آب و هوایی معتدل داشته و با دارا بودن مجتمع های رفاهی و رستوران ها در تعطیلات آخر هفته و روزهای گرم سال پذیرای گردشگران بسکمک از سرتاسر این شهر و حومه است.

روستای آتشگاه کرج

روستای آتشگاه، از دوران گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده و آتش کوه یا آتشکده نامیده می شده است. همچنین، نشانه های تاریخی برجای مانده از دوران اشکانیان و ساسانیان در گوشه و کنار این روستا، اهمیت تاریخی آن را می رساند. در مورد وجه تسمیه نام آتشگاه، دو باور مختلف در میان مردم وجود دارد. برخی بر این باورند که نام این روستا برگرفته از نام آتشکده بزرگ واقع در تل مهدیخان می باشد. برخی دیگر، نام آتشگاه را به سنگ های آتش زنه یافت شده در این منطقه پیوند می دهند. باید بدانید که این روستا، آب و هوایی دلچسب و دلنشین داشته و درختان گردو، توت سفید و گیلاس به وفور در آن یافت می شوند.

روستای ارنگه کرج

روستای ارنگه کرج، یکی از زیباترین و دیدنی ترین روستاهای این منطقه محسوب می گردد. روستایی در 18 کیلومتری جاده زیبای چالوس که هر ساله گردشگران بسکمک را به سمت خود جذب می کند. حضور در روستای ارنگه، با دارا بودن طبیعتی زیبا و چشم نواز می تواند به خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی برای شما عزیزان تبدیل گردد. جایی که در ابتدای ورود قبرستانی تاریخی را می بینید که آثار و بقایای قبرهای قدیمی زرتشت را در خود جای داده است. ویژگی جالب و مثبت این قبرستان، دنج و باصفا بودن آن می باشد. وجود حوضی پر از آب زلال، درخت های توت بلند و نیمکت هایی آبی رنگ برای استراحت و رفع خستگی مهر تأییدی بر این ادعاست.

روستای ارنگه کرج

باید بگوییم که رودخانه ای پرآب و زیبا نیز در این روستا به چشم می خورد. اگر تا اواخر مرداد ماه بازدیدی از ارنگه داشته باشید، می توانید لذت شنا در این رودخانه را نیز تجربه کرده و لحظاتی شاد و پر از هیجان را برای خود رقم بزنید. یکی دیگر از جاذبه های این روستا، وجود دره ای به نام هفت چاه یا هفت چشمه است که واقعاٌ ارزش دیدن را دارد. تپه قلعه ها، یکی از مکان های تاریخی روستای ارنگه کرج است که برطبق گفته های مردمان محلی قدمت آن به دوره زرتشتیان باز می گردد.

کنده کاری های اجرا شده بر روی سنگ و قبرهای این منطقه این موضوع را تأیید می کنند. اما دلیل معروفیت اصلی تپه قلعه ها، وجود چشم انداز ای بسیار زیبا و چشم نواز بوده که با حضور در بالای این تپه می توانید آن را نظاره گر باشید. مردمان خون گرم و مهمان نواز روستای ارنگه کرج، از شما استقبال گرمی به عمل آورده و به صرف میوه های خوشمزه در باغ های خود دعوتتان می کنند. توصیه ما به شما در هنگام بازدید از این روستا، کمک گرفتن از راهنمایی محلی است. این گونه، محال ممکن است که در میان باغ های فراوان این منطقه گم شوید.

روستای نشترود

نشترود نام یکی از روستاهای اطراف شهر کرج در استان البرز است که آب و هوای بسیار خوب و مطبوعی دارد. این روستا در کیلومتر 35 محور گردشگری کرج-چالوس و در جوار دره زیبایی واقع شده است. مردمش به زبان تاتی سخن می گویند. بیشتر مردم روستا در شهر زندگی می کنند اما در فصل های بهار و تابستان با توجه به اینکه روستا دارای آب و هوای خنکی است جمعیت روستا افزون تر می گردد. پیشه اصلی بیشتر مردم روستا باغداری است و محصولاتی از قبیل گیلاس، آلبالو، انواع سیب، گلابی، هلو، گردو، فندق، انواع آلو و بسکمک از میوه های متنوع را تولید می کنند.

از روستاها و آبادی های همجوار نشترود می توان به پل خواب، سیرا، ورزن، حرین، لیلستان، کلوان، اویزر، آیگان و از جنوب به کوههای روستای دروان اشاره کرد.

روستای نشترود

یکی از ویژگی های اصلی اهالی این روستا که زبانزد خاص و عام است همدلی و یکپارچگی آنهاست. ولیکن میتوان از جمله اشتباهاتی که اخیراً موجب هر چه بسته تر شدن این آبادی شده است را اختصاصی نمودن راستا ورودی از سمت جاده چالوس ذکر کرد. این امر با وجودی که می تواند به دست نخورده تر ماندن و حفظ اصالت این بافت کمک کند ولی از لحاظ کلی بدلیل غیر اصولی بودن و کمک به ساخت و ساز های غیر قانونی در دراز مدت تبعات ناخوشایندی در پی خواهد داشت.

روستای همه جا

روستای همه جا یکی از روستاهای کرج واقع در محور کرج چالوس است که کمتر از یکصد خانوار جمعیت دارد، این روستا به لحاظ واقع شدن در محور کرج چالوس از آب و هوای خنک و مطلوبی برخوردار است و چون به لحاظ موقعیت جغرافیایی برفراز کوه قرار گرفته دورنما و چشم انداز زیبایی نیز دارد. برخی از ساکنان این روستا با تولید فرآورده های لبنی همچون قره قوروت و ماست محلی در کنار دامداری و …، روزگار می گذرانند.

روستای همه جا

گفته می گردد بسکمک از ساکنان روستاهای واقع در کرج چالوس، فصلی هستند یعنی ساکن شهر هستند و در روستاها اما خانه دارند، گذران زندگی در فصل زمستان در این روستاها بسیار سخت و سخت است، روستای همه جا از قابلیتهای زیادی برای گردشگری برخوردار است.

روستای سنقر آباد

سنقرآباد روستایی سرسبز و خوش آب و هوا با بیش از 2000 سال قدمت و در غرب کرج (استان البرز) واقع شده.

روستای سنقر آباد

وجود بقعه متبرکه امام زاده بی بی سکینه خاتون از نوادگان جعفر صادق در روستا و وجود درخت چنار با عمر تقریبی 2000 تا 2500 سال قدمت و درختان پر بار میوه از جاذبه های این روستا است.

روستای برغان

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج، روستای برغان است؛ روستایی که علاوه بر زیبایی های طبیعی و گردشگری، از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به دلیل قرارگیری در رشته کوه های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. این روستا در فاصله 13 کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار گرفته است. رودخانه های شاهرود و سنج که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرد، از کنار این روستا می گذرد. روستای برغان قدمتی طولانی تر از کرج دارد و به دوره قاجاری برمی گردد.

برای رفتن به روستای برغان 2 راستا وجود دارد؛ یا از کرج ـ گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان را که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.

در مورد سوغاتی های معروف روستا هم می توان به آلوی برغان، عسل، توت و لبنیات اشاره کرد.

بازدید از این در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد. در فصل بهار، زیبایی های این روستا با شکوفه های درختان میوه و گل های زیبا تزیین می گردد، در فصل تابستان برای فرار از گرما، در فصل پاییز برای دیدن پاییز هزار رنگ روستا و در فصل زمستان برای برف بازی.

منبع: سایت سیمرغ

منبع: راسخون
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1840

به "اتشگاه روستایی بسیار زیبا و دیدنی در کرج استان البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتشگاه روستایی بسیار زیبا و دیدنی در کرج استان البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید