بهترین درمان های خانگی برای حالت تهوع

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، حالت تهوع، احساس ناخوشایندی است که همه ما با آن آشنا هستیم. دلایل مختلفی برای به وجودآمدن آن وجود دارد. معمولا برای درمان این حالت از دارو های ضد تهوع استفاده می گردد اما این دارو ها عوارض نامناسبی از جمله خواب آلودگی را به همراه دارد. می خواهیم در این مقاله به راه های خانگی مناسب برای درمان سریع حالت تهوع اشاره کنیم تا دیگر نیازی به مصرف دارو نباشد.

بهترین درمان های خانگی برای حالت تهوع

زنجبیل بخورید!

می توان گفت زنجبیل یکی از رایج ترین درمان ها برای تهوع است. گرچه چگونگی عملکرد آن به درستی تعیین نیست اما محققان باور دارند که طرز کار آن مشابه دارو های ضد تهوع است و می تواند در درمان تهوع دوران بارداری، حالت تهوع و استفراغ بعد از شیمی درمانی و جراحی هم موثر باشد.

آروماتراپی با نعنا

آروماتراپی با نعنا در گروهی از خانم ها که به تازگی تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند نتیجه مثبتی به همراه داشت. کسانی که تحت آروماتراپی با نعنا قرار گرفتند نسبت به کسانیکه با دارو یا پلاسیبو (دارونما) تحت معالجه قرار گرفتند کمتر دچار حالت تهوع شدند. در مطالعه ای دیگر، عوارض 44 درصد افراد مورد آزمایش با تنفس هوای حاوی روغن نعنا به مدت 2 دقیقه، مقدار زیادی کاهش پیدا کرد.

برخی معتقدند که نوشیدن چای نعنا هم نتیجه مشابهی برای درمان تهوع و استفراغ به همراه خواهد داشت. به این منظور یک قاشق چای خوری برگ نعنا را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از حدود 5 دقیقه آن را صاف نموده و بنوشید.

درمان حالت تهوع با طب فشاری و طب سوزنی

در طب سنتی چینی به منظور درمان حالت تهوع و استفراغ از طب فشاری و طب سوزنی استفاده می گردد. در طب سوزنی، نقاط خاصی از بدن را با استفاده از سوز های نازک تحریک می نمایند در طب فشاری هم همان نقاط مد نظر است اما به جای سوزن از فشار دست استفاده می گردد.

هر دو تکنیک با تحریک فیبر های عصبی که سیگنال ها را به مغز و نخاع انتقال می دهند؛ عمل می نماید. محققان عقده دارند که این سیگنال ها توانایی کاهش حالت تهوع را دارند.

می توانید نقطه فشار مورد نظر برای تسکین حالت تهوع را خودتان پیدا کنید. نقطه مورد نظر در قسمت داخلی مچ دست، 3 انگشت پایین تر از مچ، بین دو تاندون بزرگ قرار گرفته است، بعد از پیدا کردن این نقطه شست خود را به مدت 1 دقیقه روی آن فشار دهید؛ همین کار را برای دست دیگر هم انجام دهید و در صورت احتیاج آن را تکرار کنید.

مصرف لیمو ترش

بوی مرکبات، مثل بویی که بعد از برش زدن یک لیمو ترش همه جا را پر می نماید برای تسکین حالت تهوع در بسیاری از زنان باردار کار ساز بوده است.آزمایشی به مدت 4 روز بین دو گروه از زنان باردار صورت گرفت، یک گروه روغن بادام و گروه دیگر اسانس لیمو استنشاق می کردند. در نهایت دیده شد که در گروه دوم عوارض به مقدار 4% کمتر از گروه دیگر بود.

برروی تنفس خود کنترل داشته باشید!

نفس های عمیق و آرام به برطرف حالت تهوع یاری می نماید. این روش معمولا برای تهوع ناشی از اظطراب و فشار عصبی کارساز خواهد بود.

از راه بینی به آرامی هوا را وارد ریه های خود نموده و طی 3 شماره به وسیله دهان خارج کنید.

مصرف مکمل های ویتامین B6

بسیاری از زنان باردار برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری، ویتامین B6 را جایگزین داروهای ضد تهوع قرار می دهند. دوز روزانه آن 200 میلی گرم برای زنان باردار است و عوارضی ایجاد نخواهد کرد، بنابراین این روش ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

مصرف ادویه های خاص

قدرت سه ادویه خاص زیر با روش های علمی هم اثبات شده است:

پودر رازیانه و دارچین

پودررازیانه می تواند عوارض قاعدگی از جمله حالت تهوع ناشی از آن را کاهش دهد. دارچین نیز ممکن است در کاهش شدت حالت تهوع در این دوره موثر باشد.

عصاره زیره

ممکن است به بهبود علائمی مثل درد شکمی، تهوع، یبوست و اسهال در افراد مبتلا به IBS (سندروم روده تحریک پذیر) یاری کند.

حالت تهوع اغلب موقت است و با استفاده از روش های طبیعی که بالاتر ذکر شد ممکن است سریعا از بین برود. در صورتیکه حالت تهوع شما ادامه پیدا کرد حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 124

به "بهترین درمان های خانگی برای حالت تهوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین درمان های خانگی برای حالت تهوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید