ارتباط تغییر ساعت رسمی در بهار و میزان حملات قلبی

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، نتایج یک تحقیقات در نشریه پزشکی اوپن هرت نشان می دهد که میزان حمله قلبی همزمان با تغییر در ساعت رسمی در ابتدای فصل بهار به میزان 24درصد افزایش یافته است!

ارتباط تغییر ساعت رسمی در بهار و میزان حملات قلبی

به گزارش خبرنگاران، طبق مصوبه هیئت دولت در سال 1370، ساعت رسمی کشور به دو بخش زمستانی و تابستانی تقسیم شد، به طوری که طبق این مصوبه مقرر شد که هرساله در روز یکم فروردین، ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده گردد و از ابتدای مهر ماه نیز با عقب کشیدن ساعت رسمی کشور، شرایط به روال عادی برگردد.

بر همین اساس، این مصوبه دولت طی سال های اجرای آن مخالفانی داشته است، به طوری که بعضی معتقدند این مصوبه در کاهش مصرف برق مؤثر داشته است و بعضی دیگر نیز بر این عقیده اند که تغییر ساعت رسمی کشور تأثیری در کاهش مصرف برق نداشته و فقط اثرات سوئی بر شرایط جسمی و سلامتِ روان مردم کشورمان داشته است.

همزمان با اعلام مخالفت ها با تغییر ساعت رسمی کشور، به تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی از سوی تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس طراحی و تدوین شده است که براساس آن خواهان لغو مصوبه هیئت دولت برای تغییر در ساعت رسمی کشور و تقسیم بندی آن به دو بخش زمستانی و تابستانی هستند.

سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با تسنیم ضمن انتقاد از تغییر در ساعت رسمی کشور، به آثار زیان بار این امر بر جسم و روح افراد اشاره و اظهار کرد: تغییر در ساعت رسمی کشور موجب ایجاد افسردگی های فصلی در افراد می گردد که باید فرایند تغییر ساعت رسمی کشور به روال عادی برگردد.

وی توضیح داد: توده مردم نیز نسبت به تغییر در ساعت رسمی کشور که هرساله در اول فروردین و ابتدای مهرماه صورت می گیرد، احساس خوشایندی ندارند و از طرف دیگر موجب سردرگمی آنها می گردد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به مفاد طرح جلوگیری از تغییر در ساعت رسمی کشور اعلام نمود: امضاکنندگان این طرح خواهان این هستند که قانون تغییر ساعت رسمی کشور منسوخ گردد و ساعت رسمی کشور به روال عادی قبلی برگردد.

حالا با همه این توصیفات از شرایط زیان بار تغییر در ساعت رسمی کشور، تغییر در ساعت رسمی در کشورهای اروپایی نیز منتقدانی دارد به طوری که نتایج یک تحقیق که به تازگی در نشریه پزشکی اوپن هرت منتشر شده است، نشان می دهد که میزان حمله قلبی در نخستین دوشنبه پس از جلو کشیدن ساعت در ابتدای فصل بهار، به میزان 24 درصد افزایش یافته است!

همچنین نتایج مطالعات دانشمندان دانمارکی نیز روی 185 هزار بیمار روان پریش نشان داد که میزان افسردگی حاصل از تغییر ساعت بین افراد در طول مدت 10 دقیقه پس از تغییر ساعت تابستانه 11 درصد افزایش یافته است.

از طرفی دیگر اگرچه بعضی مراکز تحقیقاتی معتقدند که تغییر ساعت رسمی کشورها موجب کاهش مصرف انرژی می گردد اما در گزارش مجلس اروپا آمده است که این مسئله حتی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی هم نمی گردد؛ این تحقیقات نیز در نهایت موجب شد تا اتحادیه اروپا در سال 2019 میلادی رأی به لغو تغییر ساعت رسمی دهد که این مصوبه از امسال میلادی اجرایی می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1493

به "ارتباط تغییر ساعت رسمی در بهار و میزان حملات قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط تغییر ساعت رسمی در بهار و میزان حملات قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید