9 خاصیت پیاز برای سلامتی

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، اگرچه همه سبزیجات برای سلامتی مفید هستند، اما برخی از آن ها خواص منحصر به فردی دارند. پیازها عضو گروه گیاهان پیاز دار هستند که شامل سیر، موسیر، تره فرنگی و پیازچه است. این سبزیجات حاوی ویتامین های مختلف، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مقوی هستند که ثابت شده از بسیاری جهات باعث بهبود و تقویت سلامتی می شوند.

9 خاصیت پیاز برای سلامتی

در حقیقت، خواص دارویی پیاز از زمان های بسیار قدیم، زمانی که از آنها برای معالجه بیماری هایی مانند سردرد، بیماری های قلبی و زخم های دهان استفاده می شده، شناخته شده است. (1)

9 مزیت چشمگیر پیاز برای سلامتی

1. پیازها سرشار از مواد مغذی هستند.

به این معنی که کالری کمی دارند و از نظر ویتامین و مواد معدنی بسیار غنی هستند. یک پیاز میانه فقط 44 کالری دارد اما میزان قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی و فیبر را تأمین می نماید. (2) پیاز سرشار از ویتامین C است که در تنظیم سلامت ایمنی، فراوری کلاژن، ترمیم بافت و جذب آهن نقش دارد. ویتامین C بعلاوه به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند در بدن شما عمل می نماید و از سلول های شما در برابر صدمات ناشی از مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد محافظت می نماید. (3) پیاز بعلاوه سرشار از ویتامین های گروه B، از جمله فولات (B9) و پیریدوکسین (B6) است که نقش مهمی در متابولیسم، فراوری گلبول های قرمز و عملکرد عصبی دارند. (4) خاتمه، آن ها منبع خوبی از پتاسیم هستند، ماده معدنی که در آن افراد زیادی کمبود دارند. عملکرد سلولی معمولی، تعادل مایعات، انتقال عصبی، عملکرد کلیه و انقباض عضلات همگی به پتاسیم نیاز دارند. (5) خلاصه: پیاز کم کالری و در عین حال از نظر مواد مغذی، از جمله ویتامین C، ویتامین های گروه B و پتاسیم سرشار است.

2. برای سلامت قلب مفید است.❤

پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که با التهاب مبارزه می نمایند، تری گلیسیریدها و کلسترول را کاهش می دهند و باعث می شوند که خطر بیماری قلبی کاهش بیابد. خاصیت ضد التهابی قوی آنها بعلاوه ممکن است به کاهش فشار خون یاری نموده و از لخته شدن خون محافظت کند. کوئرستین یک آنتی اکسیدان فلاونوئید است که در پیاز به فراوانی موجود است. از آنجا که این یک ضد التهاب قوی است، ممکن است به کاهش عوامل خطرناک مبتلا نماینده فرد به بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا یاری کند.

یک مطالعه در 70 فرد دارای اضافه وزن با فشار خون بالا نشان داد که یک دوز 162 میلی گرم در روز عصاره پیاز غنی از کوئرستین به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک را به میزان 3 تا 6 میلی متر جیوه در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. (6)

3. پیاز باعث کاهش سطح کلسترول می گردد.

یک مطالعه در 54 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نشان داد که مصرف مقادیر زیادی پیاز قرمز خام (40-50 گرم در روز در صورت اضافه وزن و 50-60 گرم در روز اگر چاق باشد) به مدت هشت هفته باعث کاهش کلسترول کل و کلسترل بد LDL شد در مقایسه با گروهی که پیاز مصرف نکردند. (7) علاوه بر این، شواهد حاصل از مطالعات بر روی حیوانات تأیید می نمایند که مصرف پیاز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله التهاب، سطح بالای تری گلیسیرید و احتمال تشکیل لخته خون را کاهش دهد. (8، 9، 10)

خلاصه: تحقیقات نشان می دهد که خوردن پیاز ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، افزایش سطح تری گلیسیرید و التهاب یاری کند.

4. سرشار از آنتی اکسیدان ها است.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که اکسیداسیون را مهار می نمایند، فرایندی که منجر به آسیب سلولی می گردد و به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی یاری می نماید. پیاز منبع عالی آنتی اکسیدان ها است. در حقیقت، آن ها حاوی بیش از 25 نوع مختلف آنتی اکسیدان فلاونوئید هستند.(11) پیازهای قرمز حاوی آنتوسیانین ها (رنگدانه های گیاهی خاص در خانواده فلاونوئید هستند که به رنگ پیاز قرمز، رنگ قرمز می دهند) هستند. مطالعات متعدد جمعیت نشان داده است که افرادی که غذاهایی که سرشار از آنتوسیانین ها را بیشتر مصرف می نمایند، کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری ها هستند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در 43.880 مرد نشان داد کسانی که عادت دارند به میزان 613 میلی گرم در روز آنتوسیانین مصرف نمایند 14٪ کمتر در خطر ابتلا به حملات قلبی غیرکشنده قرار دارند. (12) به طور مشابه، یک مطالعه در 93،600 زن نشان داد که افرادی که بیشترین میزان مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین را داشتند، 32 درصد کمتر از زنان با کمترین میزان مصرف، احتمال حمله قلبی را تجربه کردند. (13) علاوه بر این، اثبات شده که آنتوسیانین ها بدن را در برابر بعضی از انواع سرطان و دیابت، محافظت می نمایند. (14، 15)

خلاصه: پیازهای سرخ دارای منابع غنی از آنتوسیانین ها هستند، که در برابر بیماری های قلبی، بعضی انواع سرطان و دیابت از سلامت بدن محافظت نمایند.

5. حاوی ترکیبات ضد سرطان است.

خوردن سبزیجات پیاز دار مانند سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به بعضی سرطانها از جمله معده و روده بزرگ ارتباط دارد. آنالیز 26 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان سبزیجات پیاز دار را مصرف نموده اند، 22٪ کمتر از افرادی که میزان کمی از آن ها را مصرف نموده اند، مبتلا به سرطان معده تشخیص داده شده اند. (16) علاوه بر این، آنالیز 16 مطالعه در 13333 نفر نشان داد که شرکت نمایندگان با بیشترین میزان مصرف پیاز 15٪ کمتر در مقایسه با کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال قرار داشتند. (17) این خواص ضد سرطان پیاز با ترکیبات گوگرد و آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در سبزیجات پیاز دار مرتبط است.

به عنوان مثال، پیاز، آنونین A، یک ترکیب حاوی گوگرد را نشان می دهد که باعث کاهش رشد تومور و کند شدن شیوع سرطان تخمدان و ریه در مطالعات آزمایشگاهی می گردد. (18، 19) پیازها بعلاوه حاوی فیستین و کوئرستین، آنتی اکسیدان های فلاونوئید هستند که می توانند رشد تومور را مهار نمایند. (20، 21)

خلاصه: رژیم غذایی سرشار از سبزیجات پیاز دار مانند پیاز ممکن است اثر محافظتی در برابر بعضی سرطان ها داشته باشد.

6. پیاز به کنترل قند خون یاری می کند.

خوردن پیاز ممکن است به کنترل قند خون یاری کند، که مخصوصاً برای مبتلایان به دیابت یا پیشگیری دیابت بسیار مهم است. یک مطالعه در 42 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن ناشتا 100 گرم پیاز قرمز تازه باعث کاهش قند خون در حدود 40 میلی گرم در دسی لیتر پس از چهار ساعت می گردد. (22)

علاوه بر این، مطالعات متعدد روی حیوانات نشان داده اند که مصرف پیاز ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد. یک مطالعه نشان داد موشهای صحرایی دیابتی با غذای حاوی 5٪ عصاره پیاز به مدت 28 روز، قند خون ناشتا را کاهش داده و بعلاوه میزان چربی بدنشان نیز به مراتب پایین تر از گروه کنترل بودند. ترکیبات خاص موجود در پیاز، مانند ترکیبات کورستین و گوگرد، دارای اثرات ضد دیابتی هستند. (23)

به عنوان مثال، نشان داده شده کوئرستین برای تنظیم قند خون در بدن با سلول های موجود در روده کوچک، لوزالمعده، بافت چربی و کبد در تعامل است. (24)

خلاصه: با توجه به بسیاری از ترکیبات مفید موجود در پیاز، مصرف آنها ممکن است به کاهش قند خون یاری کند.

7. تراکم استخوان را افزایش می دهد. ????

اگرچه لبنیات برای تقویت سلامت استخوان اعتبار زیادی کسب نموده اند، بسیاری از خوراکی های دیگر از جمله پیاز ممکن است به افزایش سطح تراکم استخوان یاری نمایند.

یک مطالعه در 24 زن میانسال و یائسه نشان داد که افرادی که به مدت هشت هفته 100 میلی لیترآب پیاز مصرف نموده اند، تراکم معدنی استخوان و فعالیت آنتی اکسیدانی را در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته اند. یک مطالعه دیگر در 507 زن قبل از یائسگی یا بعد از یائسگی نشان داد افرادی که حداقل یک بار در روز پیاز می خورند، نسبت به افرادی که یک بار در ماه یا کمتر پیاز می خورند، دارای 5٪ تراکم استخوان بیشتر بودند. (25، 26)

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که، خطر ابتلا به شکستگی لگن در زنان مسن که اغلب آنها پیاز می خورند درمقایسه با کسانی که هرگز پیاز نخوردند بیش از 20٪ کاهش یافته است. اعتقاد بر این است که پیازها به کاهش استرس اکسیداتیو، تقویت سطح آنتی اکسیدان و کاهش ریزش استخوان یاری می نمایند، که می تواند از پوکی استخوان جلوگیری نموده و تراکم استخوان را تقویت کند. (27)

خلاصه: مطالعات نشان می دهد که مصرف پیاز با افزایش تراکم مواد معدنی استخوان همراه است.

8. پیاز از خواص ضد باکتریایی برخوردار است.????

پیازها می توانند با باکتریهای خطرناک، مانند Escherichia coli (E. coli)، سودوموناس آئروژینوزا، استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) و باسیلوس سرئوس (منبع منبع معتبر) مبارزه نمایند. (28) علاوه بر این، نشان داده شده است عصاره پیاز که مانع از رشد ویبرو کلرای Vibrio cholerae می گردد، این باکتری باعث نگرانی بهداشت عمومی در دنیا شده است. (29) کوئرستین استخراج شده از پیاز به نظر می رسد روشی ویژه برای مقابله با باکتری ها باشد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که کوئرستین استخراج شده از پوست پیاز زرد با موفقیت رشد هلیکوباکتر پیلوری (یک باکتری است که با زخم معده و بعضی سرطانهای گوارشی همراه است) و (MRSA) را مهار کرد. (MRSA یک باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک است که باعث ایجاد عفونت در نقاط مختلف بدن می گردد.) (30، 31، 32)

یک مطالعه آزمایش دیگر نشان داد که کوئرستین به دیواره سلولی و غشای E. coli و S. aureus آسیب می زند. (33)

خلاصه: نشان داده شده است که پیاز رشد باکتریهای مضر مانند E. coli و S. aureus را مهار می نماید.

9. پیاز سلامت گوارش را تقویت می نماید.

پیاز منبع غنی از فیبر و پریبیوتیک ها است که برای سلامتی بهینه روده ضروری هستند. پربیوتیک ها انواع غیر قابل هضم فیبر هستند که به وسیله باکتری های مفید روده تجزیه می شوند. باکتری های روده از پربیوتیک تغذیه می نمایند و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ایجاد می نمایند.

تحقیقات نشان داده است که این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه باعث تقویت سلامتی روده، تقویت ایمنی، کاهش التهاب و تقویت هضم می شوند. (34، 35)

علاوه بر این، مصرف غذاهای سرشار از باکتری ها به سلامت گوارش یاری می نماید. یک رژیم غذایی سرشار از پربیوتیک ممکن است با بهبود جذب مواد معدنی مهم مانند کلسیم، که سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد یاری کند. (36، 37)

پیازها به ویژه در اینولین پربیوتیک و فروکتولیگوساکاریدها غنی هستند. این ها به افزایش تعداد باکتری های مفید در روده شما و بهبود عملکرد سیستم ایمنی یاری می نمایند.(38)

خلاصه: پیاز یک منبع غنی از پربیوتیک است، که به تقویت سلامت دستگاه گوارش، بهبود تعادل باکتری ها در روده و به سیستم ایمنی بدن شما یاری می نماید.

اضافه نمودن پیاز به رژیم غذایی آسان است، پیاز یکی از اصلی ترین مواد مورد استفاده در آشپزخانه ها در سراسر دنیا است.

آن ها به غذاهای خوشمزه طعم می دهند و می توان از آن به صورت خام یا پخته لذت برد. ناگفته نماند، مصرف پیاز می توانند باعث افزایش دریافت فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی شوند.

خلاصه: پیاز را می توان به راحتی به غذاهای مزه دار اضافه نمود، از جمله تخم مرغ، غذاهای گوشتی، سوپ ها و خوراکی های فرپز.

چکیده

  • فواید پیاز برای سلامتی کاملاً چشمگیر است.
  • این سبزیجات حاوی مواد مغذی حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها را کاهش دهد.
  • پیاز خواص ضد باکتریایی دارد و سلامت گوارشی را تقویت می نماید، که ممکن است عملکرد ایمنی بدن را بهبود بخشد.
  • علاوه بر این، آن ها همه کاره هستند و می توانند برای افزایش طعم و مزه هر غذای خوش طعم استفاده شوند.
  • اضافه نمودن پیاز بیشتر به رژیم غذایی شما راهی آسان برای بهره مندی از سلامت کلی شما است.

منبع: (healthline)

منبع: اُکالا
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 1812

به "9 خاصیت پیاز برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 خاصیت پیاز برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید