9 تا از سوغات گرگان که هر مسافری با آنها به خانه برمیگردد!

به گزارش پایگاه اینترنتی مأوا، گرگان یکی از شهرهای شمالی ایران و مرکز استان گلستان است. این شهر در گذشته اَستَرآباد نام داشت که از شهریور 1316 به گرگان تغییر پیدا کرد. گرگان دارای چشم انداز ها دیدنی، تاریخ کهن، تپه های باستانی و جغرافیای بسیار خاص است و همین زیبایی های طبیعی باعث شده گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند. معمولا بیشتر گردشگران در انتهای سفر خود به این شهر سوغاتی هایی را تهیه می کنند. پس اگر شما هم مسافر گرگان باشید قطعا دوست دارید بدانید سوغات این شهر چیست. به طور کلی اصلی ترین سوغات گرگان شیرینی های خوشمزه و صنایع دستی زیبا هستند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با سوغاتی های گرگان آشنا شویم.

9 تا از سوغات گرگان که هر مسافری با آنها به خانه برمیگردد!

شیرینی های سنتی استان گرگان

شیرینی های سنتی استان گرگان جزو محبوب ترین سوغات این شهر محسوب می شوند. نان پادرازی، نان خرمایی، حلوا اوماج، سرغبیلی، نان شیرمال و نان زنجبیلی از جمله این شیرینی ها هستند. این شیرینی های خوشمزه در قنادی ها و گارگاه های سنتی این شهر پخته می شوند و گردشگران می توانند به راحتی هر یک از آن ها را خریداری کنند.

  • نان زنجبیلی(لوزی)، یک نان خوشمزه با طعم زنجبیل

نان زنجبیلی(لوزی)، یک نان خوشمزه با طعم زنجبیل است که ظاهری لوزی شکل دارد. این نان سنتی خوشمزه از آرد گندم، روغن، زنجبیل و شکر تهیه می شود. نان زنجبیلی علاوه بر این که سوغات گرگان محسوب می شود معمولا در بیشتر جشن ها و پایکوبی های مردم این شهر هم جایگاه ویژه ای دارد.

  • نان خرمایی، یک خوراکی خوشمزه و مقوی

نان خرمایی، یک خوراکی خوشمزه و مقوی است که در تهیه آن از خرما، آرد سفید، شکر، روغن جامد، گردو، آب، دارچین و پودر هل استفاده می شود. این نان خوشمزه با عطر و طعمی بی نظیر یکی از اصلی ترین سوغات گرگان است و به علت وجود دارچین و پودر هل طبع گرمی دارد. به طور کلی آب و هوای سرد گرگان باعث شده مردم این منطقه غذاها و شیرینی هایی با طبع گرم درست کنند. بدون شک خوردن یک نان خرمایی خوشمزه با یک فنجان چای داغ در طبیعت سرسبز گرگان برای مسافران تجربه ای بسیار لذت بخش خواهد بود.

  • حلوای اوماج، یکی از خاص ترین سوغات گرگان

حلوای اوماج، یکی از خاص ترین سوغات گرگان است که با حلواهای دیگر بسیار فرق دارد. این حلوا نه رنگ قهوه ای دارد و نه عطر و طعم آن مشابه حلواهای دیگر است. در گذشته که شیرینی های مختلف مثل امروز وجود نداشتند بانوان گرگانی برای جشن نوروز شیرینی حلوای اوماج درست می کردند و شادی هایشان را با این شیرینی جشن می گرفتند. حلوای اوماج یک شیرینی بسیار مقوی و پرانرژی است و در تهیه آن از عسل، آرد گندم، پودر پسته، بادام، گلاب، هل و روغن استفاده می شود. این شیرینی به عنوان یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی گرگان در بیشتر قنادی های این شهر موجود است و گردشگران به راحتی می توانند آن را تهیه کنند.

  • نان پادرازی، یکی از رژیمی ترین سوغات گرگان

نان پادرازی، یکی از رژیمی ترین سوغات گرگان است زیرا این شیرینی سنتی بسیار کم شیرین درست می شود و افرادی دیابتی به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. ترکیبات این خوراکی لذیذ شامل موادی مانند کره حیوانی، آرد گندم، سیاه دانه و شکر خیلی کم است. وجود سیاه دانه در نان پادرازی باعث شده این شیرینی خوشمزه خواص دارویی هم داشته باشد چون سیاه دانه از ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان روده بزرگ و سردرد پیشگیری می کند. در گذشته این نان با زحمت زیادی پخته می شد اما امروزه با وجود دستگاه های مکانیکی، هم مدت زمان پخت و هم نحوه تهیه آن ساده تر از گذشته شده است.

  • سرغبیلی، یک شیرینی متفاوت و خوشمزه

سرغبیلی، یک شیرینی متفاوت و خوشمزه است که افراد مختلف آن را کمتر می شناسند. این سوغات گرگان از مایه خمیر، آرد، شیر، شکر، پودر هل و پودر قند درست می شود و ظاهری شبیه به یک تخم مرغ کوچک دارد. جالب است بدانید در گرگان طعم و عطر سرغبیلی های قنادی ها با نوع خانگی آن ها فرق دارد. زیرا معمولا سرغبیلی ها قنادی ها در فر یا تنور پخته می شوند اما نوع خانگی آن معمولا در روغن سرخ می شود.

  • نان شیرمال، یکی از اصیل ترین سوغات گرگان

نان شیرمال، یکی از اصیل ترین سوغات گرگان است. اگر چه این نوع نان در دیگر نقاط ایران هم پخته می شود اما طعم نان شیرمال های گرگان بسیار فرق دارد. گرگانی ها این نان را با موادی مانند آرد، کشمش، تخم مرغ و شیر درست می کنند و برخی از افراد هم به آن خرما اضافه می کنند. پیشنهاد می کنیم نان شیرمال گرگانی را با چای تازه نوش جان کنید.

صنایع دستی گرگان

سوغات گرگان فقط محدود به خوراکی ها و شیرینی های خوشمزه این شهر نیست بلکه صنایع دستی این شهر هم جزو زیباترین سوغات این شهر محسوب می شوند. مسافران شهر گرگان می توانند در طرح و رنگ های بی نظیری که الهام گرفته از طبیعت است غرق شوند و زیباترین آن ها را به عنوان سوغاتی تهیه کنند. اگر علاقه مند به صنایع دستی هستید پیشنهاد می کنیم در سفر به گرگان از مجموعه خانه امیر لطیفی که به عنوان موزه صنایع دستی گرگان ثبت شده است دیدن کنید.

  • قالیچه ترکمن، سوغاتی زیبا و منحصربه فرد

قالیچه ترکمن، سوغاتی زیبا و منحصربه فرد است که جایگاه ویژه ای در بین مردم ترکمن دارد. طرح های این سوغات مجذوب کننده الهام گرفته از باور و سنت زندگی عشایری مردمان ترکمن بوده و اشکال و طرح های آن در طایفه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. در کنار قالیچه ترکمن، پشتی و قالی های دست باف اقوام ترکمن هم سوغاتی های بسیار مجذوب کنندهی هستند که در سفر به گرگان می توانید آن ها را تهیه کنید.

  • زیورآلات با طرح های مجذوب کننده

زیورآلات با طرح های مجذوب کننده یکی از اصیل ترین هنرهای مردم گرگان و اقوام ترکمن است. این زیورآلات در گذشته از نقره ساخته می شدند و برای تزئین آن ها از سنگ های قیمتی هم استفاده می شد. اما امروزه این لوازم از برنج و ورشو ساخته می شوند و در برخی موارد برای بالا بردن ارزش آن ها ممکن است ورق طلا یا آب طلا هم در آن ها به کار برود. طرح های زیورآلات گرگان بیشتر گل و گیاه بوده و از طبیعت الهام گرفته شده است. مردم این منطقه از طراحی موجود زنده بر روی این زیورآلات خودداری می کنند. پس زیورآلات گرگان هم از دیگر سوغاتی های مجذوب کنندهی هستند که در سفر به این شهر می توانید آن ها را تهیه کنید.

  • ابریشم بافی، هنر سنتی مردم گرگان

ابریشم بافی، هنر سنتی مردم گرگان است و در دوره های قبل رونق زیادی داشت. در گذشته بیشتر لباس های منطقه گرگان و مردم ترکمن مانند روسری، شال و لباس قرمز کونیک(لباس سنتی ترکمن ها) از ابریشم تهیه می شدند. امروزه این لباس های ارزشمند بیشتر در مراسم های ویژه مورد استفاده قرار می گیرند. مردم روستای کسر(از توابع شهرستان کلاله) هنوز هم به صورت سنتی به بافت پارچه مشغول هستند و اگر علاقه مند به این هنر باشید می توانید سری به این روستا بزنید.

جمع بندی درباره سوغات گرگان

در این مقاله سوغات گرگان را معرفی کردیم. سوغات این شهر شامل خوراکی ها و شیرینی های خوشمزه و صنایع دستی گرگان هستند. مسافران براساس سلیقه خود می توانند هر یک از آن ها را بخرند و به عزیزانشان هدیه دهند. بدون شک زیبایی و ارزش صنایع دستی گرگان بیشتر از شیرینی های آن است اما ممکن است بسیاری به خاطر قیمت بالای صنایع دستی نتوانند این لوازم را به عنوان سوغات بخرند. در پایان امیدواریم در سفر به گرگان لحظات خوشی را تجربه کنید و در زمان برگشت علاوه بر خاطرات خوش با خود سوغاتی های مجذوب کنندهی هم به همراه بیاورید.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: maeva.ir شناسه مطلب: 2130

به "9 تا از سوغات گرگان که هر مسافری با آنها به خانه برمیگردد!" امتیاز دهید

2 کاربر به "9 تا از سوغات گرگان که هر مسافری با آنها به خانه برمیگردد!" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 تا از سوغات گرگان که هر مسافری با آنها به خانه برمیگردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید